Is er ook een boekje met richtlijnen wanneer baby's bepaalde dingen mogen eten, drinken en over voedingen? Wanneer ze bijvoorbeeld naar 4 flessen mogen, hoeveel voeding er dan in moet en dat soort dingen. Ook wanneer ze rijstebloem mogen. Wanneer ze fruithapje mogen eten/groentehapje en papjes. Mijn zoontje is nu 3 maand en 2 weken krijgt nu 5 voedingen van 18)+6 scheppen (om de 4 uur) en 's nachts nog, als hij wakker wordt... Omdat hij 's nachts wakker wordt vraag ik mij af of het goed is om wat rijstebloem door de laatste fles te doen?! En wat voor rijstebloem moet ik dan hebben? Of kan iemand mij hier advies geven over welke voedingen op welke leeftijden?
Ik gaf mijn zoontje tot vorige week ook 5 flessen van 180 + 6 en de laatste dan om 22.30 uur. We moesten hem er voor wakker maken en hij dronk heel weinig dan, dus ben in overleg met het cb nu naar 4 flessen gegaan en de laatste om 20.00 uur. Ik heb 1 fles verhoogd en dan drinkt hij voldoende op een dag(tussen de 800 en 900 cc) Er mag max 10 uur tussen de laatste en de eerste voeding zitten(hierover zijn de meningen verdeeld), dus hij krijgt om 6.00 uur de eerste voeding weer. Bij mij gaat het goed, maar het is altijd proberen geen kind is hetzelfde. Ik geef sinds kort ook een klein beetje rijstebloem in de laatste fles. Het mag eigenlijk pas met 4 maand, maar een klein beetje mocht ik proberen. Fruit en groente hapjes ook vanaf 4 maand en liever vanaf 6 maand. Het valt mij wel op dat er verschillende dingen worden gezegd, dus je moet ook een beetje je gevoel volgen.
Rijstebloem mag pas vanaf 4 maanden .maar zelf ben ik een voortstander van ná 6 maanden paS bij te voeren vooral ook met potjes Dé darmpjes zijn dan nog nauwelijks gerijpt en het is ook geen garantie dat je zoontje nu wel zou doorslapen .Ook vanwege allergische reacties zou ik Wachten.Ik heb geen verstand van flesvoeding ,maar er bestaat ook voeding voor hongerige Baby's .Wellicht is dat een beter alternatief om s.avonds door het flesje te doen.Vraag het anders aan je cb of bel bijv.dé nutricialijn
Dat zijn gevaarlijke vragen De meningen verschillen nogal. De ene zegt bijvoeden niet voor de 6 maanden, ivm de rijping van de darmen. De ander zegt met 4 maanden wat oefenen moet kunnen. Maar voor de 4 maanden begin je eigenlijk niet met bijvoeden (fruit/groente of rijstebloem) En je kunt kindjes niet altijd dwingen door te slapen. Dat komt vanzelf ook wel Wij zijn zelf met 4 maanden begonnen met rijstebloem. Wij gaven een papje (flesvoeding 90cc+nutrix naturel) van de lepel net voor etenstijd. Daardoor kwam de late fles iets later en haalde hij de ochtend wel. Rijstebloem in de laatste fles hielp niets met doorslapen. Wij hebben voor de 4 maanden nutriton gebruikt in de nutrilon Forte om mijn jochie verzadigd te krijgen. Hij had heel veel honger, maar met die nutriton kon hij precies met een liter FV toe. Als we de nutriton vervingen door rijstebloem deed hij evenlang met zijn flessen. Met 5,5 maand dat papje vervangen door groentehap Met 6 maanden 's ochtends de fruithap erbij Bij 6,5 maand 's middags een boterhammetje..
@prinsesje: let je er wel op dat hij niet meer dan 1 liter flesvoeding per 24 uur mag? Daar zit je met 5 flessen van 180+6 al op. Als je regelmatig ook nog die nachtfles geeft is dat niet echt goed voor zijn niertjes. Een uitzondering is niet erg natuurlijk.
Staan die richtlijnen niet in het groeiboekje van het CB? Bijvoeden voor 4 maanden wordt afgeraden, ook rijstebloem. Ik denk ook dat 5 flessen genoeg zou moeten zijn, omdat hij anders te veel melk krijgt. Doorslapen is zoiets persoonlijks; als hij 's nachts maar één keer wakker wordt en dan ook niet iedere nacht, zou ik niet 'zwaardere' voeding gaan geven. Je zou kunnen proberen hem 's nachts alleen te troosten (aai over z'n bolletje, muziekje aan, speentje geven, wat er ook maar bij jullie past) ipv een fles. Misschien heeft hij daar ook genoeg aan. Risico is natuurlijk wel dat hij een uurtje later alsnog komt omdat hij tóch honger heeft.... uitproberen?
Ja ieder heeft zijn eigen ding hierover. Je moet doen waar jij je goed bij voelt. Wil jij al rijstebloem gaan geven dan moet je dat doen. Ik zal eerlijk zijn. Toen mijn zoontje 3 maanden was begon ik al met rijstebloem/ fruithap en groentehap. Dit deed ik ook omdat hij een reflux heeft en vast voedsel beter is voor hem. En dat is zeker gebleken. Zelfs de kinderarts vond het een goed idee. Maar je moet gewoon doen waar jij je lekker bij voelt.