Wat neem je mee uit eigen opvoeding en wat niet?

Discussie in 'De lounge' gestart door EsmeraldaS, 5 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Mijn ouders ook niet. Zit ook wel in de Nederlandse cultuur denk ik.

Gelukkig weet ik wel dat mijn ouders van mij houden, en daar gaat het om :) ... ik snap alleen niet hoe je kunt klagen als je ouders dat wel tegen je zeggen.

2. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    nee snap dat ook niet. maar misschien omdat wij dat nooit hebben gehad? geen idee. mijn ouders zijn idd niet van die gevoelige mensen. als ik tegen mijn kids zeg dat ik van ze hou dan zie je ze helemaal glunderen en zeggen ze dat ze ook van mij houden met een dikke knuffel. heerlijk!

3. Brinta

Brinta Fanatiek lid

9 apr 2013
    2.145
    191
    63
    Zuid holland
    Wat ik heel fijn vond in mijn opvoeding en wat ik ook graag bij mijn zoon mee wil nemen is zelfstandigheid.
    Ik moest altijd zelf dingen proberen en zelf achter dingen komen, lukte dat niet, dan kon ik nadat ik het echt had geprobeerd om hulp vragen. Voorbeeld was bijvoorbeeld hoe de afstandsbediening werkt. Mijn ouders gaven mij dan de afstandsbediening en zeiden dat ik het eerst zelf maar uit kon gaan zoeken.
    Ook hebben mijn ouders mij heel vrij gelaten in de keuzes die ik maakte. Mocht dit de foute keuze zijn dan waren ze er altijd voor mij, maar door de fouten die ik heb gemaakt weet ik wel goed wat wel en niet goed voor mij is.

Op dit moment heb ik eigenlijk geen dingen in gedachten wat ik anders zou doen.

4. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    oja vergat wat. wat betreft het eten. hier moeten ze gewoon alles proeven en lusten ze het niet mogen ze het laten staan maar dan hebben ze het iig geprobeerd. ik moest thuis altijd mijn bord leeg eten, of ik t nou lekker vond of niet. ik hou er zelf ook niet van om iets te eten wat ik echt niet lekker vind.

gelukkig lusten ze ontzettend veel :D

5. channe

channe Fanatiek lid

4 aug 2012
    1.147
    70
    48
    NULL
    Misschien is het wel omdat je makkelijk dingen kunt zeggen en het niet laat blijken?

Hier neem ik mee:
    De liefdevolle manier hoe er met ons om werd gegaan.
    Gastvrijheid
    Ons vrij laten
    Samen mogen discussieren
    Redelijke openheid

Wat niet:
    Manier van sparen
    Niet gezamelijk aan tafel eten

Op emotionele vlak miste ik niets, en ben mijn ouders nog altijd dankbaar voor wat ze voor ons doen.

6. Thunder

Thunder Bekend lid

30 apr 2014
    811
    0
    0
    NULL
    NULL
    Niet:
    Troosten met snoep of eten
    Eenzijdig avondeten / weinig laten proeven
    Onnodige angsten aanpraten (eigen angst laten zien)

Wel:
    Altijd duidelijk maken dat je voor alles terecht kunt bij je ouders en dat we van je houden zoals je bent
    Financieel helpen als het om studie gaat
    Niet financieel helpen als het om andere dingen gaat: stimuleren een baantje te zoeken

Als ik (of mijn man) dit zou invullen over de opvoeding door schoonouders wordt het een hele lange niet-lijst :D

7. Dee-tje

Dee-tje Fanatiek lid

17 okt 2011
    1.435
    320
    83
    Vrouw
    Meenemen; Onvoorwaardelijke liefde, regels, normen/waarden, beleefdheid, structuur, met geld leren omgaan

Anders doen; Overbezorgdheid waardoor je als kind te angstig wordt (zij het uit goede bedoeling van ouders, maar toch lastig als je overal bang voor word gemaakt), preutsheid/stijfheid, teveel in bescherming nemen/verwennen (lees: verantwoordelijkheden zoals werken etc.), rechtlijnig denken (wat wij doen is normaal, wat een ander doet gek), carrière eerst (lees: weinig thuis, weinig tijd)

Ik heb over het algemeen altijd hele goede ouders gehad. Ze zijn er altijd voor ons, zowel kwa liefde als financieel gezien hebben ze altijd hun steentje bijgedragen. Ik kan daar altijd terecht, nog steeds. En mijn kinderen ook. Ik heb van hen goede gedragsregels meegekregen, structuur, normen/waarden. Ben daar voor dankbaar. Wat ik minder prettig vind is dat ik opgegroeid ben tot een redelijk bangig en voorzichtig persoon. Zie overal de gevaren van in, achter elke boom een beer :p Dat komt door de extreme overbezorgdheid die ik van kleins af aan heb meegekregen. Ik zou wat meer willen genieten en niet altijd een risico analyse willen doen haha. Maar gelukkig is mijn man niet zo, en leert hij mij beetje bij beetje wat te relaxen. Ik wil dit namelijk ook niet meegeven aan mijn kids. En mijn moeder werkt nog steeds meer dan 40 uur per week. Heb toch wel vaak gemist dat mijn moeder gewoon thuis was uit school, of zomaar even tijd had zonder te plannen. Ook nu kan ik niet even spontaan op de koffie met mijn kind, want ze is negen van de tien x de deur uit. Dat wil ik ook anders, gewoon balans :)

8. Dee-tje

Dee-tje Fanatiek lid

17 okt 2011
    1.435
    320
    83
    Vrouw
    Haha! Hier ook ja :p:$ Daar begin ik maar niet eens aan :D

9. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Wat ik wel mee nem:
    - Gastvrijheid
    - de mate waarin de kinderen vrijheid krijgen in bepaalde zaken
    - Een huwelijk betekend: er voor elkaar zijn in goede en slechte tijden, problemen zijn er om opgelost te worden (samen)
    - Nood breekt wet. Dit is een beetje lastig uit te leggen, maar doordat wij te maken hadden met een ongeneselijk zieke ouder hebben wij veel momenten gehad waarin iets op korte termijn geregeld moest worden voor bijvoorbeeld ons als kinderen of voor de zaak of wat dan ook. Dan was er altijd een manier om dit op te lossen (hopelijk leg ik het goed uit)

Wat ik niet mee neem:
    - De opvatting mannen huilen niet, en praten niet met hun kinderen over hun gevoelens (heb nogal een gesloten pa;)

Deel Deze Pagina