Hallo mamma's We zeilen sinds een aantal jaar, maar deze zomer gaat hoop ik voor t eerst ons babytje mee. Wie heeft daar ervaring mee en kan me vertellen waar ik op moet letten ? Hebben we een hangwiegje nodig? Waar moeten we op letten bij de aanschaf van een wagen ? Bestaan er minizwemvestjes, is dat nodig ? We hebben al 2 kids maar kregen de boot pas toen de ze al groot waren. Mvg, Mirri
Wij hebben geen zeilboot maar een grote sloep. Wij varen al een paar jaar. En in 2009 ging onze baby dan ook meteen mee met varen. Nu is het natuurlijk wel zo dat wij niet onder zeil gaan en dus geen rekening hoeven te houden met de helling van de boot. Wij hadden altijd alleen de kinderwagenbak mee aan boord. Daar sliep ze in. Het onderstel lieten we in de auto. Zwemvestje zijn wij pas gaan doen toen ze begon met lopen (dat was dus jaar 2010) Toen was ze net 1. Er zijn wel hele kleine zwemvestjes, maar dan moet je heel goed zoeken. En opletten dat het heel goed past omdat het anders alleen maar gevaarlijker is dan als je helemaal niets aan zou doen. Denk er ook aan dat een zwemvest eigenlijk niet goed helpt als je kindje een luier aan heeft (drijfvermogen bij de billen). Zog bij het zwemvest voor een goed drijfvermogen en dan vooral aan de voorkant. Wij hebben een vest van Helly Hensen. Deze heeft aan de achterkant alleen maar een oranje stofje en het drijfvermogen zit voor en in de kraag. Dit is het beste (opwaartse druk creeeren). Spreek met elkaar af dat ALS het kindje onverhoopt toch overboord gaat, wie er dan achteraan gaat (de beste zwemmer) zodat je boot niet onbeheerd door blijft varen en je niet meer aan boord kan. Probeer gewoon eerst rustig kleine/korte tochtjes te maken zodat jullie met z'n allen vertrouwd raken met het water. Wij slapen ook regelmatig op de boot. Het eerste jaar lag ze dan gewoon lekker in de kinderwagenbak (maar na 6 maanden passen de meeste kindjes natuurlijk niet meer). Nu ligt ze in een Deryan Tavelcot. Kan ze niet zelf uit komen dus geen gevaar voor overboord klimmen. Nu slaapt ze daar nog in en als we bv een grote sluis hebben wat lang duurt, dan gaat ze daar in spelen. Omdat we dan alle twee druk met de sluis bezig zijn.
Bedankt Jacky, dat zijn al goede bruikbare tips, we willen deze zomer ook alleen bij onze eigen jachthaven vakantie vieren en daarbuiten voor anker. Dan kunnen de grote kinderen zeilen met t piraatje en wij rustig wennen aan n baby op de boot Grtjs
Wat leuk! Ook een zeiler! Wij hebben ook een zeilboot. Twee weken voor mijn bevalling hebben we juist een wat grotere boot gekocht, zodat we met ons drieen lekker konden blijven varen. Met 5 weken hadden we de kleine al mee op de boot. Hij sliep lekker in z'n reiswiegje. Wel een vliegen netje over gespannen. Aankomende zomer willen we 3 weken naar Zeeland, dus dan wordt het even wat andere koek Op deze site staan wel wat leuke tips en linkjes: Kinderen aan boord - Voor en door varende ouders Hoe wij het alemaal gaan doen volgend jaar weten we ook nog niet. Ik ben nog volop aan het lezen en tips aan het opdoen. In het voorjaar gaan we dan eens kijken welke aanpassingen we gaan maken. Het hangt er denk ook erg vanaf hoe oud je kindje op dat moment is.
Hoi supernova, we verwachtten ons kindje eind mei, dus in de zomervakantie zal t ook zo'n 5 à 6 weken zijn hoop ik. Was het erg wennen een grotere boot ? Hebben jullie bij de aanschaf van de wagen er rekening mee gehouden dat die mee kan op de boot ? Lijkt me leuk zeeland, daar ga je toch ook van boord en dan heb je n wagen nodig. Grtjs
Nog een tip: Zorg ervoor dat je een schaduwplek kunt creeeren voor de kleine. Veel zon is natuurlijk nog niet goed voor zo'n klein kindje.... Wij hebben een bimini (zonnetent die we over de kuip kunnen doen) en we hadden de parasol mee van de kinderwagen en die konden wij weer heel handig monteren. Onze kinderwagen kan trouwens niet aan boord (tuurlijk kan het het, maar het kost zoveel ruimte). Je kunt ook een draagzak nemen voor de uitstapjes.
Ja, ook een goeie, zon had ik zelf erg last van dus een zonnetent had m'n man zelf al genaaid. De wagen past waarschijnlijk wel onder de kuipbank. Of achter aan de preekstoel bevestigen. Muskietennet zal ik ook regelen
Zo fijn, een grotere boot. Ik kan nu gewoon staan binnen. En koken hoef ik niet meer op m'n knieen te doen (al koken we toch meestal buiten ) Ik neem op de boot mijn draagdoek mee, als we dan op- pad gaan kan ik hem daarin doen. Eventueel misschien een buggy. Tegen die tijd zal D ongeveer een jaar zijn en hij is vrij lang, dus ik de wagenbak zal hij dan niet meer passen. Echt een slaap oplossing hebben we nog niet, dat is nog iets waarvoor we aan het brainstormen zijn. Een kennis van ons had voor hun kleintje een schommel aan de giek gemaakt. Als je dan in de kuip zit, kan je beebje er gezellig bij zitten. Als zal jouw kleintje daar nog iets te klein voor zijn, maar misschien iets van een hangmatje? Ik heb ook veel gelezen over het gebruik van een Deryan tracot, dus dat lijkt me ook wel handig. Paraplu voor de kinderwagen vind ik een ramp, maar aan boord echt ideaal! ook makkelijk op te bergen, dus zowieso meenemen. En mutsjes/petjes/hoedjes kan ik ook aanraden. En schrik niet als je beebje dan opeens de hele nacht doorslaapt. D sliep voor het eerst door aan boord (en ik elk uur wakker ), komt door het deinen van de boot, denk ik. Wat voor boot hebben jullie? Wij hebben een Compromis 720. Niet super groot, maar leuk met ons drietjes (en misschien ooit vieren)
Wat een luxe hè als je kan staan in de kajuit Pas op, na een aantal jaar raak je eraan gewend Slapen doen we allemaal goed op de boot, zal de buitenlucht zijn. Wij zijn begonnen met een klein stalen zeilbootje, van 6 m waar je binnen moest bukken. Sinds een Aantal jaar hebben we de Jan Haring van m'n schoonouders in gebruik. Een stalen zeilschip van 9 m. Veel klussen Was erg wennen maar zeilt heerlijk, we liggen aan t IJsselmeer en gaan zomers vaak naar Friesland. Deze zomer blijven we dichterbij, rustig wennen.