Ik heb al heel lang het idee dat ik de L zo stom uitspreek, als het de laatste letter van een woord is. Bijv. bal, dan klinkt het in mijn oren bijna als baw. Niet als ballet zonder "et" zeg maar. Nu zegt mijn dochter ook bal, alleen klinkt het als "bou". Dus ik zit meteen in de stress dat ik haar verkeerd nederlands aan het leren ben . Zeggen jullie de L op het eind van een woord net alsof ie in het middel van een woord zou staan? Of zeggen jullie ook zo ongeveer baw .
ik zeg wel gewoon baL, maar de L is bij mij tussen ballet en bal wel anders, het heeft toch een iets andere klank
Ik ook , is ook lastig uit leggen zo al typend. Je zou op internet eens kunnen zoeken naar uitspraak. Er zijn vast site's te vinden waar letters worden uitgesproken.
is het niet wat zuidelijks ? Dus brabants en limburgs? Net zoals de 'r' in bijvooRbeeld en baRse ? Dat je hem niet, of als 'w' klank uitspreekt? Dus een soort van zachte L net als de zachte 'G' ? M'n dochter hier hoor ik andere dingen zeggen dat ik denk van, hmmm: jawol (jawel) , daansen (dansen) nouja op meer kan ik even niet komen M'n vader komt overigens uit Tilburg , dus ze zal ook wel één en ander van opa oppikken die hier wekelijks komt! Zo weet ze ook al dat ze opa's grote mèd is...
ik zeg het ook een beetje als een auw of aww.. haha.. maar aan het begin dus heel duidelijk en in het midden ook.
Hahahaha! Dat was (na papa en mama) het eerste woordje van mijn zoontje! Bou! Je kunt de L uitspreken met je tong tegen de onderkant van je voortanden, of tegen de voorkant van je gehemelte (net tegen de achterkant van je voortanden) of nog een stukje naar achter, tegen je gehemelte. Ik doe optie 2... Klinkt inderdaad iets meer als bawl dan als ba-L.
hihi als ik die 3 manieren gebruik klinken ze inderdaad anders!! Ik doe het dus als optie 1 echt baL dus!!
Die van mij zegt Bavel ipv Navel. Gevraagd bij het cb of dat normaal is en dat is zo. Komt allemaal goed met de tijd. Hij zegt wel echt baL. (Oh en hij is 2)
Ik spreek 'm uit zoals optie 2 van LadyXochi. Behalve met melk... dan zeg ik eerder iets zoals mewk. Melk is me te ingewikkeld
Mewk hoor je ook vaak idd! Maar nog een ander voorbeeld.. iets heel anders hoor.. geen W-tjes hihi Maar mijn moeder zegt dus adapol en ik aard-appel.. Zo zie je maar dat mensen dingen soms heel anders uitspreken..