Boekentip!Echt een aanrader!Waarom baby's huilen en meer!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door iris73, 4 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. iris73

iris73 Lid

5 dec 2007
    87
    0
    0
    aalsmeer
    Ik heb dit boek naar aanraden van iemand op het BV forum.
    Ik ben erin aan het lezen,en het is zo interessant!
    Echt,van heel veel dingen denk ik: oooooh,daarom!,als ik dat nou eerder wist!

Het boek heet:

Baby's weten wat ze willen

en is geschreven door:

Aletha Solter.

Beschrijving:

In Baby's weten wat ze willen beschrijft Aletha Solter een warme, aandachtige methode om met baby's in de leeftijd van 0-2'/2 jaar om te gaan. Uitgangspunt is dat baby's zelf het beste weten wat ze nodig hebben. Het gaat erom dat ouders en verzorgers hun signalen opvangen en die op de goede manier interpreteren. Huilen neemt een centrale plaats in, omdat het de belangrijkste manier is waarop baby's aandacht vragen voor hun behoeften, en waardoor ze frustraties en pijnlijke gebeurtenissen verwerken. Als ze echte aandacht krijgen wanneer ze huilen (of boos zijn, of lachen) en niet op allerlei manieren gesust worden, kunnen ze zich goed herstellen van traumatische ervaringen, aldus auteur. Deze methode berust voor een deel op de werkwijze van het 'co-counselen', waarbij volwassenen elkaar leren het vermogen terug te vinden om te huilen, te lachen en woedend te worden, waardoor ze zichzelf kunnen genezen van de gevolgen van vroegere pijnlijke ervaringen. Baby's weten wat ze willen bevat oefeningen voor ouders om door middel van deze 'ontladingsmechanismen' eigen pijnlijke ervaringen te verwerken, om daarna beter in staat te zijn de behoeften van hun kind te vervullen.

Dit boek is zeer helder geschreven en bevat veel voorbeelden van ervaringen van ouders. Eik hoofdstuk eindigt met een korte samenvatting.

Aletha J. Solter is ontwikkelingspsychologe en moeder van twee kinderen. Ze heeft inleidende psychologie gedoceerd aan de universiteit van Californiƫ en onderzoek gedaan. Ze is auteur van verscheidene wetenschappelijke publikaties en geeft workshops voor ouders.

(Het boek kost 20 euro bij bol.com)

Iris.

2. hironobesh

hironobesh Bekend lid

14 jul 2006
    624
    0
    0
    Mama bij huis
    Drenthe
    Leuke tip, dankje wel

Gr,