Heeft iemand hier ervaring mee...? Ik gebruik al een paar weken Antagel tegen brandend maagzuur.. maar het dekt de lading niet (meer). Dus nu ook omeprazol gehaald. Dat werkt gelijk als een tierelier! Kan ik dan alsnog Antagel blijven slikken?
Of het mag zou je na kunnen vragen bij de apotheek. Ik denk dat antagel niet veel meer toevoegt naast de omeprazol, aangezien de omeprazol de aanmaak van maagzuur remt, en antagel het bindt (er valt niet veel te binden als er niets wordt aangemaakt). En als de omeprazol zo goed helpt, waarom zou je dan nog meer gebruiken? Ik gebruik in ieder geval alleen omeprazol, hoewel dat de laatste weken ook niet meer afdoende werkt (ach ja, laatste loodjes)...
Dank voor je reactie. Je verwoordt wat ik ook al dacht... en inderdaad laatste loodjes (ik mag nog wel ff ) dus ik hoop dat de omeprazol me een tijdje kan bijstaan. Succes met het laatste stukje!
Dan zou ik idd de antagel stoppen. Ik heb nu antagel ipv omeprazol, want ik vond de medische risico's te groot voor mijn klachten. Hoe krijg je die antagel weg??? Ik vind het zo smerig!
Ik gebruik pantoprozol op voorschrift van mijn gynaecoloog. Daarnaast gebruik ik als het ondanks de pantoprozol niet te harden is antagel. Je kunt dus eerst even zien wat de omeprazol doet als je deze alleen gebruikt. Heb je de omeprazol niet op advies van je verloskundige/gynaecoloog?
Ik heb helemaal geen moeite om Antagel weg te krijgen... ik slik het zelfs expres in kleine beetjes door in de hoop het effect extra groot te maken Heb omeprazol op advies van m'n vk gehaald inderdaad... Als Antagel niet genoeg effect zou hebben. De huisarts adviseerde eerst Antagel te proberen voor over te gaan op omeprazol. M'n 4e fles is inmiddels bijna op en het werkt niet meer... na de zoveelste nacht continu aanvallen van maagzuur ben ik toch maar omeprazol gaan halen. Het helpt overigens nu al (tweede dag)! Ik wist niet dat er gezondheidsrisico's aan kleven...? Daar hebben zowel vk als huisarts niks over gezegd en ik vind het ook niet in de bijsluiter.
Omeprazol mag inderdaad volgend mij gewoon tijdens de zwangerschap. Hier ook door de huisarts voorgeschreven gekregen. Werkt hier als een trein. Eerste zwangerschap ook gebruikt. Ha hier zij dat het beter is dan heel veel rennies slikken. Geen idee of je ze ook nog samen kunt gebruiken. Ik werd heel misselijk van antagel dus snel mee gestopt!
Ja het wordt in NL gewoon voorgeschreven in de zwangerschap. In Spanje krijg je het niet mee in de apotheek als je zwanger bent (ook niet als je Spaans spreekt), en in Amerika zijn ze er ook niet happig op. Het is niet helemaal veilig iig, maar in NL maken ze hier geen probleem van, want afwijkingen komen weinig voor geloof ik
En met de zofran is het weer andersom dat word in Nederland weinig voor geschreven en in andere landen Gaat het zo over de toonbank Ik denk heb alle vier de zwangerschappen omeprazol gebruikt ( deze Vierde gebruik ik het nog ) Ben eigenlijk niet zo bang voor de risico's
Hoeveel omeprazol krijgen jullie eigenlijk voorgeschreven? Ik heb nu weer 2 weken last van veelteveel maagzuur (lekker klotsen in je keel), en antagel helpt niet echt (los van dat het vies is ).
Antagel vind ik ook echt smerig Ik gebruik altijd 20 Mg, gebruikte dit voor de zwangerschap al ivm meerdere medicatie die ik dagelijks slik maar ivm maagzuur spugen en slokdarm beschadiging door het vele spugen mocht en mag ik dit de gehele zwangerschap gebruiken
Ik volg deze topic ook even. Hier waren de HA en de verloskundige / apotheek het niet met elkaar eens. Eerste wilde per se geen Omeprazol voorschrijven (ben daarmee gestopt toen ik zwanger wilde worden, daarvoor ivm chronische klachten), terwijl de andere twee het geen probleem vonden. De een zegt je mag gerust continu Rennies / Antagel blijven gebruiken, de ander heeft het liever niet. Weer een andere keer word Antagel verkozen boven Rennies. Kortom, word van het kastje naar de muur gestuurd Net weer HA gebeld, assistente gaat het opnieuw overleggen. Ben benieuwd, straks terug bellen...
@tacita: rennies heeft nog een tijdje geholpen bij mij. Maar als ze geen omeprazol voor willen schrijven, vraag dan eens naar ranitidine?
Mijn huisarts belt me vanmiddag ook terug met hopelijk verlossende woorden. Ik voel me echt zoveel beter nu ik omeprazol slik. Dit is alweer de derde nacht dat ik gewoon slaap. Wat een verschil. Ik voel me bijna weer mens
De apotheek adviseert gewoon Omeprazol en reken maar dat zij meer van de medicijnen afweten dan de huisarts. Dus ik hoop dat ze op haar beurt hier ook wat mee gaat doen, anders kan ik weinig kanten op. Heb jaren lang dit middel geslikt en kon toen eigenlijk zonder klachten leven. Veel andere middelen, waaronder ranitidine, zijn er al vooraf gegaan maar altijd was er wel iets. Een zware tijd gehad aan het begin van onze kinderwens om van de Omeprazol af te komen, dus vind het erg dubbel om toch weer ernaar te vragen. Maar merk ook dat ik me niet goed voel bij al die andere middelen te blijven maar slikken (en alleen antagel of rennies voldoen niet, nu is het al beiden). En dan zit ik morgen pas op de 16 weken. Wel blij overigens dat de klachten pas weer begonnen in het tweede trimester, voelt toch veiliger om dan iets te slikken. Benieuwd wat ze zeggen straks! Maar fijn hier ook meer erover te horen, toch een bevestiging dat het echt wel vaker word voorgeschreven
Ik heb net de apotheek gebeld voor een andere vraag rondom omeprazol, dus meteen ff naar de antagel gevraagd. De apotheek gaf iig mij het advies als 1 pil nou net niet de hele dag dekt, om dan smorgens de pil te nemen en evt savonds nog de antagel
Omeprazol kan inderdaad bij zwangerschap. Eerste keus is antagel maar als dat niet (voldoende) helpt is omeprazol het beste alternatief. Je kunt de 2 ook naast elkaar gebruiken omdat het allebei anders werkt (en binnen een andere groep valt) Rennies worden nooit geadviseerd (ook nie als je niet zwanger bent). Rennies werken heel snel maar bevorderen juist de aanmaak van maagzuur waardoor je de klachten snel weer terug krijgt en je er dus veel meer van nodig hebt. Het kan dus niet echt kwaad maar er zijn veel betere alternatieven.
Dit staat in het Farmacotherapeutisch kompas over omeprazol: Zwangerschap/Lactatie Teratogenese: Bij de mens, geen aanwijzingen voor schadelijkheid. Advies: Kan voor zover bekend zonder gevaar overeenkomstig het voorschrift worden gebruikt. En dit bij ranitidine: Zwangerschap/Lactatie Ranitidine passeert de placenta. Teratogenese: Bij de mens, onvoldoende gegevens. Advies: Alleen op strikte indicatie gebruiken. Wees voorzichtig bij gebruik van de alcoholhoudende drank. Dus zou liever de omeprazol gebruiken. Wordt volgens mij regelmatig voorgeschreven bij zwangerschap.
Kun je omeprazol gewoon halen zonder recept eigenlijk? Bij de apotheek of ook drogist? Rennies werken hier nl niet meer, en de vanillevla komt me momenteel de neus uit