Hydrosalpinx (vocht in eileider), wie heeft dit ook gehad?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door julia1984, 13 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. julia1984

julia1984 Fanatiek lid

9 feb 2012
    2.244
    5
    38
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal,

Allereerst even kort mijn verhaal. 10 jr geleden al een eileider kwijt geraakt door een hydrosalpinx en onsteking. Heb er dus nog maar 1 over. Nu al weer 1,5 jr bezig voor een eerste kindje, wat helaas maar niet wil lukken.
    febr HSG en zaadonderzoek gehad, alles OK en mochten het 6mnd zelf gaan proberen, tevergeefs. Vanmorgen dus weer naar de gyn geweest en kreeg daar het volgende te horen.

Ze heeft een inwendige echo gemaakt. Ze zag in de enige eileider die ik heb, vocht zitten. Het blijkt dat dit vorig jaar nov ook al gezien is, alleen heeft de gyn mij dat niet verteld! Ze zei dat een hsg eigenlijk niet nodig was geweest, maar dat ze meteen een laparascopie hadden moeten doen. Nou lekker dan....allemaal verspilde tijd.

Ik heb nu 2 opties gekregen, waar ik over na moet denken en over 3 wkn hebben we weer een afspraak ingepland.

1. laparascopie om te kijken of er verder nog verklevingen rondom eileider-eierstok zitten. Zit alleen het vocht in de eileider dan deze laten zitten en starten met IUI. Het vocht uit de eileider kan wel terug lopen in de baarmoeder, waardoor een innesteling vaak niet lukt. Maar omdat ik nog 1 eileider heb, geven ze deze mogelijkheid.

2. Laparascopie waarbij de eileider word verwijderd en starten met IVF. De kans op een zwangerschap is hierbij het grootst.

Pffff weet even niet wat ik ervan moet denken, dit had ik echt helemaal niet verwacht. Zijn er meer meiden die hier ervaring mee hebben en wat hebben jullie voor behandeltraject gekozen?

2. ER14

ER14 Fanatiek lid

17 apr 2013
    3.127
    2
    0
    Hoi,

Wat vervelend en wat een lastige keuze!
    Mijn linker eileider functioneert niet en rechts is verwijderd als gevolg van een bbz. Wij kregen na de bbz ook de optie om een laparoscopie te doen en eventueel te herstellen. Ik heb toen zelf eerst om een hsg gevraagd. Daaruit bleek dat links ondoorgankelijk was. Ik had verwacht dat de gyn vervolgens een hersteloperatie zou voorstellen maar zij gaf liever eerst een IVF-poging te doen. De kans dat ik daarmee zwanger zou raken achtte zij veel hoger in. De keuze liet ze overigens aan mij hoor, maar wij zijn uitgegaan van haar oordeel.

Ik vind het dus opmerkelijk dat jij linksom rechtsom geopereeerd wordt. Bij IVF-is het immers niet van belang of de eileider het doet. Of is de operatie noodzakelijk om de Hydrosalpinx te verhelpen? Want zo'n operatie is toch best ingrijpend.
    Wij hebben gekozen destijds voor 1 IVF-poging en mocht dat niet baten een laparoscopie om te herstellen. En we hebben het geluk gehad dat de inschatting van onze gyn een juiste bleek te zijn.

Heel veel succes met het maken van je keuze.

3. julia1984

julia1984 Fanatiek lid

9 feb 2012
    2.244
    5
    38
    NULL
    NULL
    Else, bedankt voor je reactie. Die hydrosalpinx lekt vocht naar de baarmoeder en zo is er weinig kans dat er een vruchtje in kan nestelen. Dus om de kansen te vergroten moet mijn eileider eruit met de IVF.
    Maar omdat ik nog maar 1 eileider heb, begrijpt ze het ook als dit mij te snel gaat, dus dan is er de mogelijk van IUI. Wel rekening houdend met de kans dat het vruchtje niet kan innestelen. Hoe precies de percentages zijn weet ik niet, dat moet ik de vlg keer even vragen. De laparascopie moet ook uitwijzen of er ook niet nog verklevingen zijn. Deze moeten natuurlijk voor de IUI opgeheven worden.
    Sorry beetje ingewikkeld allemaal.

4. julia1984

julia1984 Fanatiek lid

9 feb 2012
    2.244
    5
    38
    NULL
    NULL
    Wie heeft hier dit ook meegemaakt?

5. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Ik weet dat Maartje84 iets soortgelijks heeft meegemaakt en zij heeft na lang wikken en wegen besloten om haar eileider weg te laten halen. Je kunt haar topic bij de mmm-clubs anders wel even lezen. Misschien staat hier iets nuttigs voor je in.

Sterkte en succes!

6. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Toevallig kan ik niet slapen en stuit ik op dit topic.
    (Hi Nana, sorry, wil nog steeds op je Pb reageren van een poos terug en nu zie ik dat het helaas een andere soort Pb gaat worden :()

Ik heb m'n eileiders (beide dus) laten verwijderen ivm hydrosalpinx.

Situatie niet geheel vergelijkbaar, bij mij kwamen we er na 9 ivf's pas achter. Kans op spontaan zwanger is zeg maar 0,00000001. Maar in geval van dat 0,00000001 procentje wel 99,9999999 procent kans op BBZ. (Zaad kon bij mij wel mn ene eileider in, maar niets kon terug bm in. Dus áls er al een spontaan embryo zou ontstaan zou het niet kunnen afreizen naar bm. Daarnaast is was bij mij ook verteld over dat toxische vocht.

Voor mij was het laten zitten geen optie. Spontaan of iui was toch niet aan de orde vanwege pre ovarieel falen en we wilden de hoogste kans op succes bij de volgende IVF. Daarnaast, hoe idioot ook: al was ik nooit spontaan zwanger geweest... Toen ik hoorde van m'n hydrosalpinx was ik als de dood voor een zwangerschap, dus een bbz.
    Vind het trouwens bijzonder vreemd dat een arts in jouw situatie wil IUI'en.

7. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.879
    2.882
    113
    Noord-Holland
    Ik heb het ook gehad; had een cyste en toen die knapte is al het vocht m'n eileiders ingelopen. De hydrosalpinx werd daardoor ook steeds groter. Ik heb ervoor gekozen om m'n eileiders te laten verwijderen, omdat ik geen risico wilde lopen op weer een mk door foutieve innesteling, een bbz omdat een bevrucht eitje niet door het vocht terugkan naar m'n bm of een zwangerschap met een infectie door het vocht. Daarna is het ivf geworden.

8. julia1984

julia1984 Fanatiek lid

9 feb 2012
    2.244
    5
    38
    NULL
    NULL
    Wat fijn om wat van mede forumleden te horen, dat die in dezelfde situatie hebben gezeten. Ook al is de situatie ronduit ´piep´!

Nana, dank voor je reactie, heb het forum even doorgekeken!

Maartje en Sophie, zie dat er bij jullie gesproken is over BBZ, daar heeft mijn fertiliteitsarts helemaal niet over gesproken....vreemd! Maar eigenlijk vind ik het wel heel logisch!
    Hebben jullie misschien ook een second opinion laten doen?
    Ik ben nog ontzettend aan het twijfelen, vind het zo definitief als mn eileiders weggehaald worden. Er is nooit meer de mogelijkheid om spontaan zwanger te worden. Hoewel die kans is nu misschien ook wel super klein.
    Ik ga deze week alle vragen op papier zetten en dan nog een belafspraak maken, want het is zo´n wirwar in mn hoofd.
    Is er bij jullie trouwens wel eens gesproken over het leegzuigen van het vocht in de eileider?

Nogmaals bedankt voor de moeite om op mijn forum te reageren!

9. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ik heb niet echt een second opinion opgevraagd in de zin van ergens anders opnieuw een HSG te hebben ondergaan of de foto's aan een andere arts laten zien. De foto's waren namelijk duidelijk en ik had eigenlijk ook geen behoefte aan nog een keer een pijnlijke HSG.

Wel heb ik mijn IVF arts (DD) en de arts van Serum Athene (die mij geadviseerd had een HSG - na aanleiding van mijn Hidden-C test - te laten doen waardoor dit alles aan het licht kwam) ingelicht over de situatie. Zij vonden opereren ook de juiste oplossing.

Het leegzuigen van de eileider is niet besproken. Alhoewel: ik heb wel gevraagd of een hersteloperatie om mijn eileiders weer doorgankelijk te maken geen optie was. Maar wat ik eigenlijk zelf ook al wel wist bevestigde mijn arts: de trilhaartjes van mijn eileiders zouden al beschadigd zijn waardoor ze zelfs wanneer de blokkade weg zou zijn nog onbruikbaar zijn. Veel artsen kiezen ook niet voor dit soort operaties omdat de kans op succes zeer minimaal is, maar wel weer een verhoogd risico op BBZ geeft.

Ik snap dat je je kapotgeschrokken bent van de diagnose. Maar mag ik je een optimistisch iets vertellen? Als jullie probleem enkel en alleen jouw eileiders is, dan hebben jullie een zeer grote kans op succes bij IVF.
    Niet dat je garanties geeft... Maar misschien helpt het je deze dagen door te komen.

10. Sam11

Sam11 Lid

13 dec 2011
    24
    0
    1
    NULL
    NULL
    Hoi Julia (en de rest),

Ik heb dit helaas ook gehad.
    Bij mij kwam het aan het licht toen wij onze intake in Dd hadden vorig jaar. Noutabene in NL kijkoperatie gehad en 2 iui´s zonder resultaat.
    De arts in Dd zag het gelijk op de echo en wilde zelfs niet eens een ivf-poging beginnen voor de eileider eruit was (ik had er ook maar 1).
    Dit ivm het vocht wat terugloopt in de Bm en waardoor de innesteling een probleem wordt. En ook door het gevaar van een mogelijke BBZ. Maar het laatste heeft hij ons alleen voor gewaarschuwd.
    Vorig jaar ben ik geopereerd en is de eileider verwijderd. Een erg zware keuze vond ik. Ik heb het er wel moeilijk mee gehad. Maar aan de andere kant... wat heb je aan een eileider die zijn werk toch niet doet...
    Ik heb me maar getroost met de gedachte dat het mijn kansen enkel vergrootte.
    Helaas 3 pogingen verder en nog geen positieve test, maar we hebben nog een poging te gaan dus wie weet...
    Sterkte met de beslissing!

11. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.879
    2.882
    113
    Noord-Holland
    Ik heb een second opinion in Gent gedaan (daar liep ik toch al ivm de herhaalde mks). In NL werd vooral gesproken over een laparoscopie om te kijken hoe het eruit zag en dan een beslissing te nemen. In Gent werd me direct aangeraden om te laten verwijderen. Ik ben daarin meegegaan omdat ik geen risico's wilde. Moet wel zeggen dat we toen al ruim 3 jaar bezig waren en dus 4mks hadden gehad.. het idee dat het nu ivf zou worden schrok me al niet meer af.. beter ivf als nog een mk of een bbz :)

Het verwijderen van het vocht schijnt in sommige gevallen mogelijk te zijn, maar afhankelijk van de hoeveelheid vocht. Bij mij zat er al zoveel (ook in m'n buikholte) dat snijden een betere veiligere optie was. Ik denk dat tegen de tijd dat het al "hydrosalpinx" heet.. de hoeveelheid al zo groot is dat verwijderen beter is.

Succes met het maken van je keuze, het is niet makkelijk.

12. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.468
    4.920
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Hier ook gehad. Ik kreeg de keuze: eerst eileiders weghalen en dan IVF of toch proberen met eileiders er nog in.
    Had al 8 IUI's gehad, allen mislukt.
    Ben voor de operatie gegaan. De eerste IVf die daarna volgde was raak! 9 maanden na de geboorte van de eerste was ik zwanger van nr twee na een cryo-terugplaatsing uit de eerste IVF.
    Later dacht ik: hadden we dit maar veel eerder gedaan!!!

13. Jettos

Jettos Bekend lid

18 jun 2012
    685
    1
    18
    Amsterdam
    He Julia,

Ik kwam dit topic toevallig tegen en wil je even een knuffel geven en laten weten dat ik aan je denk.
    Gatsie, wat een naar nieuws zeg. Snap dat je daar behoorlijk van schrikt en het een naar idee is om straks missch helemaal geen eileiders te hebben... Pffff.
    En al dat wikken en wegen wat het beste is... Stertke!
    Ik moet zeggen dat ik dit topic behoorlijk positief en hoopvol vind. Dat lijkt me fijn, hopelijk verloopt het voor jou ook positief!

Ik ben ondertussen ook in de MMM beland. Bij mij is mn FSH licht verhoogd en misschien sprake van (voorstadium) vervroegde overgang.
    Aanstaande maandag krijg ik vervolgonderzoek bij fertiliteitsarts om te kijken of er uberhaupt eitjes rijpen en verder onderzoek.
    Ik denk er verder nog maar even niet over na, eerst maar eens de onderzoeken afwachten.

Meid, wat een ellende he, dat hebben we toch nergens aan verdiend!? Ik hoop en bid dat we toch nog zwanger mogen worden en het liefst zo snel mogelijk!! ;)

Knuffel!

14. julia1984

julia1984 Fanatiek lid

9 feb 2012
    2.244
    5
    38
    NULL
    NULL
    Maartje, fijn dat je zo´n reactie geeft, zeker je laatste zin! Verder hebben ze nog nooit bloedonderzoek of iets gedaan. Is misschien ook wel heel nuttig?
    Ik heb nu alleen een hsg en echo gehad, verder niet.
    ML zaadonderzoek, dat was allemaal goed.

Sam, je hebt ook wel gelijk hoor als die eileider nu niets toevoegd en alleen maar een zwangerschap verstoord, waarom dan laten zitten? Het is denk ik ook psychisch dat het zo definitief is dat je eileider eruit gehaald word. Er is gewoon nooit meer een kans om ineens spontaan toch zwanger te worden.
    Ik vind jou super dapper en hoop echt zo erg dat de laatste poging gaat lukken, gun het je enorm!

Sophy, ik moet begin sept terug komen bij de fertiliteitsarts en zal dan zeker de mogelijkheid tot leegzuigen bespreken. Ben benieuwd wat ze daarop gaat zeggen. Ik wil ook nog een second opinion, want vind wel dat alles goed bekeken moet zijn voor ik zo´n beslissing ga nemen. Nu nog uitzoeken waar ik dan die second opinion wil laten doen.

Merah, wat fantastisch dat jullie zo 2 mooie kids hebben mogen krijgen. Het is alleen zo jammer dat je nooit weet wat de toekomst brengt. De onzekerheid hoe het zal gaan verlopen, maakt de keuze gewoon erg moeilijk.

Jettos, wat fijn om wat van je te horen. Dat andere topic was ik eigenlijk een beetje vergeten....sorry!
    Jij zit ook al in zo´n moeilijke situatie, heftig zeg! Hoop dat jullie snel meer duidelijkheid krijgen. Sterkte maandag!
    Ik hoop ook dat we hier allemaal een mooi wondertje mogen krijgen!

Deel Deze Pagina