wat nu? nieuwe 2e hands auto weer kapot!!

Discussie in 'De lounge' gestart door duveltje, 15 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.558
    530
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Nee, wij kwamen er pas na anderhalf jaar achter toen we de auto wilden verkopen. Moet ook zeggen dat dat inmiddels al bijna 15 jaar geleden is gebeurd hoor.

Maar ik had wat vraagtekens bij de prijs en de kmstand: wij hebben afgelopen week een Skoda Octavia Combi gekocht van september 2006 met 126000 op de klok, wel luxe uitvoering, ook diesel.... maar wij hebben er 12.000,= voor betaald en dat was al "goedkoop"

2. DunjaTamara

DunjaTamara Actief lid

10 feb 2011
    223
    0
    0
    opt moment ff niets
    Apeldoorn
    @debby82 12 duizend daar koop je 4 splinternieuwe voor, vindt je dat echt niet zonde van je geld?

Daarbij ik heb een kadettje van 20jaar oud, voor heel weinig geld gekocht, het enige wat ik er aan heb moeten doen qua onderhoud is onlangs nieuwe remblokken, en bij de apk bleek mijn remcylinder een beetje lek dit is gerepareerd bij de garage, en de auto remt weer perfect, daarbij is de auto onlangs voor de wintercheck bij de opeldealer geweest en kreeg zonder enige aantekening een winterplancertificaat.

Mijn auto die ik kocht voor 80x minder dan die van jou is is net zo goed en veilig als die van jou ;) en hij ziet er ook nog eens netjes uit van zowel binnen als buiten.

En dit is mijn mening dan he een goedkopere auto start ook als je het sleuteltje omdraaidt hoeft ook niet te rammelen en kan net zo veilig zijn als een dure, net zoals je met een hele dure auto heel veel problemen kunt hebben.
    En dan is het ook nog eens zo als er iets aan kapot gaat het veeeeel meer geld kost.
    Iedereen moet verder zelf weten van mij part rijdt je in een auto van een miljoen ;)

3. lin80

lin80 Fanatiek lid

7 apr 2008
    2.798
    1
    0
    Ik heb nog even overleg gehad en wat uitgezocht, maar ik denk niet dat je ergens recht op hebt. Een lekker radiator kun je voor de aankoop zien, maar aangezien jullie pas na een week een lek ontdekten kan het ook zijn dat jullie deze "schade" zelf hebben gereden. Die kan namelijk al ontstaan door een steentje die ertegen aan komt door te rijden. De garage heeft dit coulant afgehandeld, dus dat is erg netjes.

Nu blijkt de dieselpomp kapot, maar dit is ook iets wat je van de buitenkant en door testen niet kunt zien en weten. En aangezien de auto 2 weken gereden heeft was hij dus ook nog niet stuk op het moment van aankoop, anders had je toen ook niet kunnen rijden. Het is de garage dus zeker niet aan te rekenen.

Wel denk ik dat als je bij een bovaggarage had gekocht nog iets had kunnen bereiken, maar helaas is dat dus niet het geval.
    Ik hoop echt dat de rechtsbijstand nog iets opleverd, maar ik zou daar zeker niet op rekenen. Het zijn namelijk dingen die de garage bij voorbaat niet kon weten hoe goed ze de auto ook nagekeken hebben.

4. hetlichtje

hetlichtje Fanatiek lid

3 dec 2010
    1.061
    0
    36
    NULL
    NULL
    Wij hebben het nu ook, helaas een reparatie van € 2.000,- Tja, ik weet bij deze auto dat het ook daarbij blijft. Bij de auto van TS heb ik daarover mijn vraagtekens. Ik hoop het niet voor jullie.

Je zou eens moeten google-en bij welke kilometerstand dit soort zaken kapot gaan. Onze reparatie kwam voor ons onverwachts, maar is wel logisch bij deze kilometerstand. Dit soort dingen komen trouwens altijd onverwachts, omdat we gewoon geen verstand hebben van auto's.

Kapitaalvernietiging: de man/vriend van TS rijdt dagelijks 160 kilometer, laat het dan ook een fijne auto zijn! Mijn man rijdt ook regelmatig zo'n 200 kilometer per dag. Laat hem lekker genieten van zijn auto! De auto hebben we nu een half jaar en hij kan nog regelmatig zeggen: wat hebben we toch een fijne auto! Heerlijk gevoel geeft dat hoor, als hij zo gelukkig is!

ik hoop dat jullie er nog uit komen met de garage!

5. bengeltje86

bengeltje86 VIP lid

6 jan 2007
    8.553
    0
    36
    renkum
    je kan echter wel naar een andere garage
    ken je niet iemand die je auto wilt slepen zo heb ik dat ook gedaan in hengelo nog de ene vroeg 500 euro de andere 230 dus heb toen echt wel iets geregeld om hem weg te slepen vrienden en ben zo na ander gegaan:D

6. duveltje

duveltje Bekend lid

6 nov 2008
    658
    0
    16
    Jeetje wat veel en lieve reacties!! Ik zal proberen op iedereen te reageren, maar weet niet of dat lukt....

Wij hebben inderdaad ook wel wat over voor een goede en fijne auto en vinden 4500 euro dan ook niet veel geld (eerder weinig) voor een auto, hoewel het natuurlijk een berg blijft....;) Zoals iemand al schreef rijdt mijn vriend er dagelijks 160 km mee, en vervoeren we ons zoontje ermee, dus stellen we er ook wel wat eisen aan (we hebben dan ook de extra luxe uitvoering). De belangrijkste eis, dat-ie rijdt....Tja.....da's een beetje jammer!

De tip om eens te googelen op verborgen gebreken is een goede! Ga ik zo doen. Dank daarvoor.

De Kiadealer waar-ie nu staat verbaasde zich wel over het mankement bij deze km-stand. Dit hadden we nog niet hoeven verwachten. De vraag is dan ook in hoeverre de verkoper hiervan op de hoogte had kunnen zijn. Neemt niet weg dat hij ons een deugdelijk product had moeten verkopen.

Ik ben vandaag bij het juridisch loket geweest en die vond ons ook wat minder sterk staan dan de rechtsbijstand. Hij raadde ons zeker aan om de garage in gebreke te stellen en hen een aantal keuzes voor te leggen (reparatie zelf uitvoeren, reparatie betalen, koop ontbinden). Indien ze hier geen gehoor aan geven kunnen we naar de kantonrechter maar dat moeten we dan helemaal zelf betalen. Dit wordt dus te duur. We kunnen dan ook een deurwaarder in schakelen (inderdaad zoals Cherie geloof ik ook al schreef), en de kosten op die manier op de garage verhalen. Maar....een deurwaarder doet dit alleen als van te voren volledig duidelijk is dat wij in ons recht staan, en dat is hier maar de vraag.....:(
    Zoals het er nu uitziet gaan we in onze ingebrekestelling flink bluffen. Geven ze daar geen gevolg aan, dan is het dikke pech voor ons, maar gaan wij niet verder....

We gaan ook proberen (zeker als we alles zelf moeten betalen) de auto ergens anders naar toe te slepen. Ik ben er bijna van overtuigd dat een andere garage het goedkoper kan dan die dure Kiadealer!
    Nu nog iemand zoeken die kan slepen.....

Overigens zijn wij best bereid om de reparatie deels te betalen, maar dat de garage doodleuk zegt "jammerdebammer, zoek het maar uit" gaat er bij ons niet in.

7. duveltje

duveltje Bekend lid

6 nov 2008
    658
    0
    16
    Valt me best op trouwens dat veel mensen wel eens iets soortgelijks hebben gehad....In brand vliegen bijvoorbeeld, en dan niets voor je kunnen of willen betekenen....

Ik snap dat de verantwoordelijkheid van een garage ergens ophoudt, zeker als je zonder garantie koopt, maar toch....

8. emje

emje Niet meer actief

wij hebben een auto uit 2002 en hebben deze gekocht voor 3000 euro. wij kregen er wel bovag garantie bij. maar 3 maanden maar toch. en na 2 weken ging er iets kapot in de motor ofzo. dat is toen kosteloos verholpen. ik vind het wel raar dat jullie geen bovag hebben gekregen

9. duveltje

duveltje Bekend lid

6 nov 2008
    658
    0
    16
    We hebben niet in een Bovaggarage gekocht, vandaar.....

10. yessie

yessie Fanatiek lid

27 nov 2009
    1.208
    12
    38
    It Fryske Lân
    Wij hebben een auto uit 1995 en eigenlijk ook nog nooit iets gehad behalve de 'standaard' dingen zoals een uitlaat die aan vervanging toe is, een accu, dat soort dingen. Afgelopen jaar voor € 60,00 door de keuring gekomen en geen centje pijn! Maar dat moet je wel treffen natuurlijk!

@ Ts, ik ben het met 1 van de voorgangsters en het juridisch loket eens dat je zeker nog wel mogelijkheden hebt.

In jouw geval is er sprake van een consument die bij een bedrijf iets koopt. Hierdoor is er sprake van een consumentenkoop. Wanneer er sprake is van een consumentenkoop mag er van enkele belangrijke regels niet worden afgeweken. Daarnaast kunnen bepaalde rechten niet worden beperkt of uitgesloten. Bij een consumentenkoop wordt de koper beter beschermd dan wanneer particulieren iets van elkaar kopen.

Als je een auto koopt mag je er vanuit gaan dat de auto datgene 'doet' wat je er redelijkerwijs van mag verwachten. Daarnaast mag je er vanuit gaan dat de auto die eigenschappen bezit, die je er redelijkerwijs van mag verwachten. Is dat niet het geval, dan is er sprake van non-conformiteit. Van non-conformiteit is sprake wanneer het defect zich binnen 6 maanden na de aanschaf openbaart.
    Wel is er sprake van een onderzoeksplicht door de koper. Hoe ver die onderzoeksplicht gaat is mede afhankelijk van je eigen situatie. Hoe meer je weet van auto's, hoe groter de plicht tot onderzoek.
    Daarnaast heeft de verkoper een mededelingsplicht omtrent de bijzonderheden van de auto die van invloed kunnen zijn op jouw beslissing om de auto te kopen.

In jouw geval mocht je er vanuit gaan dat de auto kon rijden. Bij het kopen van een auto bij een garage door een 'gewone consument' is eigenlijk het kijken onder de motorkop en navraag omtrent defecten bij de verkoper voldoende. Hebben jullie dat gedaan, dan is voldaan aan de onderzoeksplicht.
    De verkoper heeft dan de mededelingsplicht om aan te geven of er sprake is van bijzonderheden.

Aangezien er in jullie geval sprake is van een defect wat zich binnen 2 weken openbaarde, lijkt het mij dat er sprake is van non-conformiteit. In dat geval zul je de verkoper op de hoogte moeten brengen van het gebrek en daarbij aangeven dat je het volgende wilt eisen binnen een bepaalde termijn.
    - igv het ontbreken van onderdelen dit alsnog te leveren
    - de auto te herstellen
    - de auto te vervangen

Wordt binnen de termijn niet gereageerd, dan kun je iemand anders de auto laten herstellen en de kosten bij de verkoper vorderen.

Omdat er sprake is van een consumentenkoop zou je, wanneer het duidelijk is dat de verkoper ttv de verkoop vd gebreken wist, ook nog schadevergoeding kunnen eisen. In dat geval moet de verkoper wel hebben geweten of redelijkerwijs kunnen weten van het gebrek of de afwezigheid hiervan hebben toegegeven. Hier zou je gebruik van kunnen maken wanneer bijvoorbeeld de Kia garage waar je auto niet staat aangeeft dat het gebrek er al eerder heeft moeten zijn!

@ info over de deurwaarder, wat je ook kunt doen is een procedure opstarten via bijvoorbeeld de advocaat van het juridisch loket. Zodra je over een vonnis beschikt kun je een deurwaarder vragen hiermee tot executie over te gaan. Dat betekent dat de deurwaarder dan na betekening van het vonnis beslag kan gaan leggen bij de verkoper.

Waar je voornamelijk tegenaan zult lopen is dat een deurwaarder zeker wil weten dat je de kosten kunt betalen wanneer de verkoper niet voldoende verhaal biedt. Dit kun je ook oplossen door een voorschot aan te bieden. Hiermee kan de deurwaarder de eerste kosten verrekenen.

11. duveltje

duveltje Bekend lid

6 nov 2008
    658
    0
    16
    @ Yessie: Dank je wel voor je uitgebreide en heldere uitleg!

In onze ingebrekestelling gaan wij ons inderdaad beroepen op de rechten die we hebben zoals jij die beschrijft, de consumentenkoop. Fijn om te horen dat de termijn die geldt bij non-conformiteit 6 maanden is, dat wist ik niet!
    Aan onze onderzoeksplicht hebben we voldaan, althans zoals jij het beschrijft; uitgebreide testrit, auto van binnen en buiten goed bekeken (ook onder de motorkap, maarja.....da's abracadabra voor ons...), vragen gesteld, onderhoudsboekje ingezien. Het juridisch loket echter, stelt dat we de auto beter hadden kunnen laten keuren door een (anwb)garage alvorens de koop te sluiten. En daar kan ik me, gezien het feit dat het een auto zonder garantie is, ook wel wat bij voorstellen.

De Kiadealer waar de auto nu staat te "wachten" op nadere actie, is verbaasd over de defecten bij deze kilometerstand. Het is een niet te verwachten defect dus en de kans is zeer groot dat de verkoper hier niet van op de hooge had kunnen zijn. We kunnen dus geen aanspraak maken op een andere schadevergoeding (behalve dan de schadeloosstelling waar we nu mee bezig zijn).

Het juridisch loket heeft mij niets verteld over een advocaat van hen die wij evt. zouden kunnen gebruiken. Wel heeft hij een inkomensstaffel laten zien die aangeeft welke bijdrage je van het jur. loket kunt krijgen als je een advocaat in de hand neemt. Wellicht bedoelde hij hier dan de advocaat van het jur. loket mee...."Helaas" komen wij niet in aanmerking voor een bijdrage....

Vanavond gaan mijn vriend ons goed buigen over de brief die we gaan opstellen en we zullen jouw tips (en zeker de terminologie!!) zeker gebruiken!

12. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    ik weet niet waar jij 4 splinternieuwe autos voor 12000 euro kunt kopen maar ik ken ze niet :D
    Nee ik vind het niet zonde. Mijn auto had maar 50.000 km op de teller en het is een toyota verso. Voor mij zo goed als nieuw.
    Hij is heerlijk groot en ruim met 2 kids. Deze auto (deze versie dan) kost nieuw 28000 euro. Dus ik vind dat ik een goede deal heb gemaakt. Ik ben er heel erg blij mee.
    Bovendien vind ik toyota heel erg betrouwbaar (ken je die reclame van de toyota corola... het is een valstrik (dat een toyota pech heeft) voor mij is dat zo waar als wat!
    Misschien ligt het er ook aan wat je te besteden hebt.
    Wij hebben bijvoorbeeld meer dan dit bedrag besteed aan onze trouwdag en dat is maar 1 dag. Dan denk ik, sja met een auto doe je toch langer ;)
    En alles beter dan weer zo een rammelbak waar van alles mis mee is en je maar moet afwachten of ie het doet ja of nee. Wij zijn er blij mee.

Fijn dat jouw auto het wel goed doet. maar ik zou geen opel kadett van 20 jaar oud willen hebben. Ik heb er een gehad en dat was dus echt wel een rammelbak.
    Voor een lager bedrag moet je gewoon mazzel hebben als je niet veel verstand van autos hebt. En ik wilde dat risico niet nemen. Ik wilde gewoon een fijne auto die ik mooi, betrouwbaar en handig vindt.

o en ik wil sowieso geen opel meer. Mijn vriendin had daarmee dat tijdens het rijden de stuurbekrachtiging uitviel en dan stuurt het dus veel zwaarder als zonder stuurbekrachtiging. Met haar 2 kindjes achterin had ze bijna een ongeluk. En misschien is het incident maar ik wil dat risico gewoon niet lopen.

13. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    o ja... en heeft jouw autootje airbags, isofix en abs? Dat vind ik namelijk een eerste vereiste voor een auto waar ik mijn kids in vervoer. Tuurlijk hadden ze dat 20 jaar geleden ook niet. Maar ik wil het zo veilig mogelijk voor mijn kids.

14. Boncuk

Boncuk Actief lid

11 mei 2011
    174
    0
    0
    op een wolk
    Hebben wij onze auto's bij dezelde garage gekocht??

Hier precies het zelfde probleem alleen wij hadden een rekening van 3000 euro. Hebben er zelfs een advocaat op gezet maar daar kwam ook niks uit. We hebben ook een brief gekregen van de garage dat hun van 1 rekening (we hadden twee rekkeningen) de bruto kosten zouden betalen maar zelfs dat hebben we nog niet gekregen.

Uiteindelijk als we er mee naar de rechter zouden gaan (advocaat gaf on 60% kans) zou het ons nog meer kosten dan wat we er voor terug zouden krijgen.
    Ik moet nog maar even denken wat ik er mee ga doen.
    k*t systeem wat dat betreft wat betreft jou rechten.

Dom ben je zeker niet hoor er zijn heel veel mensen die hier niet bij stil staan. Is alleen maar een (dure) les voor de volgende keer.

Hoe staat het er nu voor bij jou

Groetjes Boncuk

15. duveltje

duveltje Bekend lid

6 nov 2008
    658
    0
    16
    @ Boncuk: 3000 euro!!! Vreselijk.....Maar als je een brief hebt van de verkoper dat hij een deel van de kosten zou betalen, dan kun je hem daar aan houden! Hebben jullie rechtsbijstand (je moet dan alleen bij een Bovaggarage hebben gekocht, zo hebben wij nu ook onze pijnlijke les geleerd!)?

Tja, die advocaat, da's inderdaad een afweging; wegen de kosten op tegen de baten? Als je de zaak wint heb je geen kosten, die zijn dan voor de tegenpartij. Maar aangezien dit zulke lastige kwesties zijn (kijk dit topic maar, de meningen zijn enorm verdeeld over of we nog een redelijke kans maken of niet), weet ik niet of wij dat risico zouden durven nemen.

Ik heb een artikel gevonden over je rechten als consument, eigenlijk precies wat Yessie al schreef. daarin lijkt het allemaal heel duidelijk, lijken wij volkomen in ons recht te staan en moet de verkoper ons op een of andere manier schadeloos stellen. Alleen vind ik daarin niets over de koop van (goedkopere) 2e hands artikelen. Zoals wij nu deze auto hebben gekocht; aantal jaren oud. Je kunt niet verwachten dat je een spiksplinternieuwe auto hebt zonder sporen, zonder dat er in de, wellicht nabije, toekomst onderhoud aan zit te komen. Daar is de prijs danook naar. Dat is een keuze die wij hebben gemaakt. Maar, zoals Yessie als schreef, wij hebben aan onze onderzoeksplicht voldaan. Is dat dan voldoende? En had de garage redelijkerwijs kunnen weten dat deze problemen er waren of er aan zaten te komen?
    Voor mij is het dan ook nog niet zo evident als het artikel stelt....

Tja, wat gaan we doen; we gaan ze in gebreke stellen en dan afwachten of ze dan coulant willen zijn. En verder blijven we nu vooral zoeken naar mogelijkheden en informatie die ons sterker in deze zaak kunnen laten staan. met de auto gebeurt voorlopig niets. Die staat totdat we bericht terug hebben van de verkoper te wachten....

Jij heel veel succes ook!

16. duveltje

duveltje Bekend lid

6 nov 2008
    658
    0
    16
    Dit is het artikel:

Sinds 1 mei 2003 worden consumenten beter beschermd bij het doen van aankopen. Op die datum trad de nieuwe wet "verkoop en garanties voor consumentengoederen" in werking. Consumenten hebben nu een veel sterkere juridische positie, althans op papier. Want in de praktijk blijkt het vaak moeilijk om daadwerkelijk je recht te halen.

Er bestaan helaas nogal wat misverstanden bij consumenten en verkopers over de nieuwe regels. Je hebt als consument nu op allerlei producten een “keiharde” garantietermijn van zes maanden. Daarna geldt dat je garantie hebt zolang als je een probleemloos functioneren mocht verwachten.
    Consumentenkoop
    Consumentenkoop is een koopovereenkomst tussen een professionele verkoper en een particuliere koper. Een computer die bij een particulier wordt gekocht valt niet onder consumentenkoop, net zo min als een monitor die je beroepsmatig nodig hebt. Verder moet het gaan om roerende zaken, dat wil zeggen voorwerpen die je kunt oppakken. Het kopen van een huis of het boeken van een reis vallen niet onder het begrip consumentenkoop, de aanschaf van een printer in een computerwinkel wel.
    De verplichtingen van de verkoper
    De verkoper moet volgens de koopovereenkomst een product leveren dat voldoet aan de eisen voor normaal gebruik. Op een computer moet een e-mailprogramma of tekstverwerker moeiteloos kunnen draaien. Wanneer je met de computer iets speciaals wilt doen, bijvoorbeeld als server gebruiken, dan zul je hier expliciet naar moeten vragen. Als de verkoper zegt dat de computer geschikt is voor dit bijzondere gebruik, dan mag je hier als koper vanuit gaan. Het kan verstandig zijn om je specifieke wensen en de toezeggingen van de verkoper op papier vast te leggen, zodat je dit later bij klachten kunt bewijzen en je daar op kunt beroepen.
    Product defect?
    Als je een product hebt gekocht dat enige tijd daarna kapot gaat, dan is de verkoper in bepaalde gevallen aansprakelijk. In de eerste zes maanden gaat de wet er vanuit dat een gebrek al bij aflevering bestond. In deze garantieperiode hoef je als consument alleen maar te laten zien dat het product niet goed werkt. Dat is niet zo moeilijk: een kapotte monitor hoef je maar aan te sluiten om het defect aan te tonen. De verkoper moet vervolgens bewijzen dat de koper zelf schuld heeft aan het defect. In de meeste gevallen lukt dat niet, tenzij je de monitor - bij wijze van spreken - uit het raam hebt gegooid.
    Je kunt de verkoper ook aanspreken als hij het uitblijven van een defect expliciet heeft gegarandeerd. In andere gevallen gaat het erom wat je als koper van het product had mogen verwachten. Dit is afhankelijk van de omstandigheden, zoals de vraag om wat voor product het gaat, of het een merkartikel is en de hoogte van de prijs. Bij verkeerd gebruik kun je je rechten verspelen.
    Twee jarentermijn?
    Een ander misverstand is de garantieperiode van "twee jaar". Deze minimumtermijn staat in de Europese richtlijn waaruit de Nederlandse wet voortvloeit. Nederland heeft ervoor gekozen om de periode in principe onbeperkt te laten duren. Voor de garantietermijn zijn enkel van belang de verwachtingen die je van een bepaald product had mogen hebben.
    Wat kun je als koper eisen?
    Als het product niet voldoet aan de verwachtingen die je mocht hebben, dan mag je eisen van de verkoper:
    levering van ontbrekende onderdelen
    herstel of vervanging van het product
    gedeeltelijke terugbetaling van de koopprijs
    ontbinding van de koopovereenkomst
    Is het product niet compleet, dan spreekt voor zich dat je recht hebt op het ontbrekende onderdeel.
    Bij een kapot product heb je in principe recht op reparatie of vervanging door de verkoper. Soms is reparatie niet meer mogelijk of erg duur. Dan is het voor de verkoper makkelijker om een vervangend (soortgelijk) product aan te bieden. Maar soms is dat ook niet meer mogelijk, bijvoorbeeld wanneer je gebruik hebt gemaakt van een eenmalige aanbieding.
    Wanneer herstel of vervanging niet mogelijk is, of wanneer de verkoper te lang wacht, dan kun je als koper een gedeelte van de koopprijs terugvragen of de koopovereenkomst (schriftelijk) ontbinden. Bij ontbinding gaat het defecte product terug naar de verkoper en krijg je de aankoopprijs terug.
    Garantie
    Met een garantie staat de verkoper ervoor in dat het product gedurende een bepaalde periode geen mankementen vertoont. De koper heeft in die tijd meestal recht op reparatie, vervanging of vergoeding. Van echte garantie is pas sprake als de verkoper extra verplichtingen aangaat boven zijn normale verplichtingen.
    Verkopers mogen geen voorwaarden hanteren die ten nadele van de consument afwijken. Dikwijls denkt de koper extra garantie bovenop zijn bestaande wettelijke rechten te krijgen, maar in de praktijk houden garanties vaak juist een inperking van consumentenrechten in. Als een verkoper een garantie van één jaar geeft, dan wil dat nog niet zeggen dat je als koper na dat jaar geen rechten meer zou hebben. Ook na de garantieperiode heb je recht op reparatie van een defect product als je mocht verwachten dat het langer dan een jaar mee zou gaan.
    Serviceverzekering
    Een bekend verschijnsel is de serviceverzekering. Dit is een aanvullende of verlengde garantie die je bij de aankoop kunt afsluiten en waarvoor je een extra bedrag betaalt. Vaak is dit slechts gebakken lucht. Je koopt hiermee iets waarop je meestal toch al recht had. De extra garantie kan daarom beter gezien worden als een "geen-gezeur-periode".
    Verkopers van computersystemen verwijzen voor garantie nogal eens door naar de fabrikanten van de onderdelen. Je kunt als consument wel je voordeel doen met de fabrieksgarantie maar het is niet de bedoeling dat de verkoper zich achter die garantie verschuilt. De koper heeft alleen een overeenkomst met de verkoper, niet met diens leverancier. Het is de verkoper die moet zorgen voor vervanging of reparatie van een defect product.
    Termijnen
    Als je een klacht over een product hebt dan moet je niet te lang wachten met het nemen van stappen. In de meeste gevallen moet je binnen twee maanden na het ontdekken van het defect de verkoper van de klacht op de hoogte stellen. Vanaf dat moment heb je twee jaar om je rechten op te eisen.
    Tegoedbon
    Wanneer het product defect is en de koop wordt ontbonden, dan hoef je geen genoegen te nemen met een tegoedbon. Je hebt recht om de aankoopprijs terug te krijgen. Een tegoedbon kan wel worden aangeboden als je een artikel ruilt terwijl het product zelf op zich in orde is. In dat laatste geval heb je eigenlijk geen recht op ontbinding.
    Verder zijn sommige computerwinkels aangesloten bij geschillencommissie Elektro of Thuiswinkel. In dat geval kun je je klacht op een laagdrempelige wijze laten beoordelen. Het klachtgeld is niet zo hoog en je krijgt dit terug als je in het gelijk wordt gesteld.
    Je kunt ook overwegen naar de rechter stappen. Deze weg ligt echter niet zo voor de hand omdat je bij de rechter vaak meer kwijt bent aan proceskosten dan wat een rechtszaak eventueel oplevert.
    Heb je zelf een vraag over je rechten als consument, bel dan met JuroFoon op 0900-1411 (80 cpm). Onze juristen staan elke werkdag van 8 tot 20 uur voor je klaar

17. hetlichtje

hetlichtje Fanatiek lid

3 dec 2010
    1.061
    0
    36
    NULL
    NULL
    ik vind ABS ook wel minimaal, sinds dat wij onze fijne nieuwere auto hebben. Wij hadden hiervoor een oud barrel zonder ABS.

Als je ineens volledig in de remmen moet, doe je er gewoon veel langer over met een ABSloze auto. Probleem is dat 80% van de weggebruikers wel rijdt in een auto met ABS, dus die staan al volledig stil, gevolg is wel duidelijk denk ik.

Sinds wij ABS hebben, rij ik veel relaxeter en heb ik meer vertrouwen in de auto!

Het rotte is, onze auto staat ook bij de garage, dikke rekening, maar we moeten meteen contant afrekenen. Dat snap je toch niet? Ook probleem dat ze dat niet meteen vermeld hebben. Nou ja, gaat wel weer opgelost worden, maar wordt hier niet blij van.

18. Boncuk

Boncuk Actief lid

11 mei 2011
    174
    0
    0
    op een wolk
    Ja klopt dat zou je denken dat hij dat zou moeten betalen dan, maar ook dat weigert de garage nu te doen. Om dat geld dan alsnog te krijgen moeten we het via een advocaat doen.
    We hebben idd een rechtsbijstandsverz maar zegt niks voor ons te kunnen betekenen (vraag me af waarvoor ik zoveel premie in de maand betaal). We gaan nog maar eens langs de rechtswinkel kijken wat hun adviseren. HEt ergste is we zijn er al vanaf begin dit jaar mee bezig :x:x:x

19. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Nonconformiteit geldt in beperkte mate voor tweedehands artikelen.

Je kunt als klant namelijk heel moeilijk bewijzen dat het defect aanwezig was bij de verkoop van het product.

Kijk als een klant een klapband krijgt binnen twee weken omdat de band slecht was, of dat ruit kapot springt omdat er een ster in zat, kun je dat makkelijker aantonen dan dat de motor stuk gaat.

20. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    In principe hoef je als verkoper dan niets te doen, klant tekent ervoor en krijgt er ook korting voor.

Uit coulance wordt er vaak wel wat gedaan (door ons in ieder geval) wat dus eigenlijk niet verplicht is.

Mensen nemen zelf het risico om zonder garantie te kopen om zo 1000 euro uit te sparen. En gaat er dan iets kapot, wat altijd kan gebeuren met een auto omdat je er nu eenmaal niet in kan kijken, dan komen ze aan met nonconformiteit geneuzel. Prima wij doen uit coulance vaak wel iets maar echt niet volledig, is gewoon het risico van de klant.

In geval van TS vind ik het ook wel erg veel mankementen overigens..

Deel Deze Pagina