WW onderbreken

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door moniponi, 4 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste UWV-team,

Ik heb mogelijk uitzicht op een (kleine) freelanceopdracht (en zit dus in de WW momenteel).

Ik heb begrepen dat er meerdere scenario's zijn:
    - mij als zelfstandige melden (ik heb de voorbereiding hiervoor al bijna doorlopen), dan 6 maanden ongeveer 2/3e krijgen van de uitkering, en daarna besluiten: WW stoppen danwel hervatten maar dan stoppen freelance activiteiten. Tijdens de 6 maanden loopt de WW dus door en de einddatum blijft gelijk.

- de uitkering op eigen initiatief stopzetten, de klus doen, en evt daarna de uitkering hervatten. Toch? Dat mag toch, je mag zelf je WW stopzetten en hervatten wanneer je dat wil? Mits het binnen 22 maanden na het stopzetten is (mijn WW duur is/was 22 maanden). De einddatum van de WW - als ik deze na de klus zou hervatten, schuift dan op, net zoveel als de maanden dat ik deze had stopgezet.

- de klus laten verlonen en als gewerkte uren uren opgeven binnen de WW. Voordeel is dat ik evt nieuwe WW rechten opbouw (maar daar is de klus eigenlijk voorlopig te klein voor), nadeel is dat de einddatum gelijk blijft en ik de WW gewoon tussentijds "op maak".

Nu mijn vragen:
    Kloppen deze 3 mogelijkheden? Zijn er dingen waar ik aan moet denken bij deze 3 scenario's? Of risico's die ik loop?

Is een eventuele zwangerschap (hele kleine kans, maar goed) nog van enige invloed op het hervatten van de WW, als ik deze zou stop zetten voor deze klus?

Hoewel ik van deze klus niet zal kunnen leven, neig ik naar het stopzetten van de uitkering, om daarna nog weer een vangnet te hebben...

Alvast dank voor de toelichting!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

#2 UWV, 4 okt 2013
    Laatst bewerkt: 9 okt 2013
    Beste Moniponi,

Je hebt inderdaad keuze uit de drie genoemde scenario’s. De voorwaarden zijn echter niet helemaal juist.

Startersregeling
    Wanneer je vanuit na de startersperiode besluit door te gaan met je zelfstandige arbeid, stopt je WW. Je mag echter alleen gebruik maken van de startersregeling (zes maanden zelfstandige arbeid, met een korting van 29% op je WW) met toestemming van je werkcoach.

De WW kan echter binnen een bepaalde termijn weer worden voortgezet als je stopt als zelfstandige. Had je minder dan 18 maanden recht op WW? Dan kun je opnieuw WW krijgen als je binnen 18 maanden na de start stopt met je eigen bedrijf. Had je meer dan 18 maanden WW, dan krijg je weer WW als je stopt binnen het aantal maanden dat je recht op WW had. Je geeft zelf aan dat je 22 maanden WW hebt, dan zou je binnen 22 maanden na de start van je bedrijf opnieuw een beroep op de WW kunnen doen.

Beëindiging van de uitkering
    Je kunt je uitkering tijdelijk onderbreken, door je niet beschikbaar te stellen voor de arbeidsmarkt. Na beëindiging kan de WW binnen 26 weken opnieuw worden voortgezet. Je kunt de WW dus maximaal een half jaar onderbreken, niet 22 maanden.

Urenaftrek
    Houd er bij urenaftrek rekening mee dat het hoogst aantal zelfstandige uren blijvend gekort wordt op je uitkering. Stel, je werkt een week 10 uur als zelfstandige, dan wordt je uitkering blijvend met 10 uur gekort, ook als je de week erna bijvoorbeeld 3 uur werkt. Als zelfstandige bouw je geen nieuwe WW-rechten op.

Dat is wel het geval als je in loondienst bij de opdrachtgever werkt, bijvoorbeeld op oproepbasis. Dan werkt de urenaftrek overigens ook anders; in dat geval wordt per week je WW vastgesteld. De werkelijke uren worden gekort op de WW.

Zwangerschap
    Een eventuele zwangerschap heeft geen invloed op de herleving van de WW. Vanuit de WW heb je recht op zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO). Als je geen WW hebt, en geen dienstverband, heb je ook geen recht op WAZO.

Op onze website vind je actuele informatie over zelfstandige arbeid tijdens de WW, over beëindiging van de WW en over de WAZO.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hai Robert,

Dank je voor je antwoord. Ik wist niet dat je bij het "zomaar" stoppen van je ww alleen binnen 6 maanden de ww kon laten herleven.

Het lijkt alsof er iets mist aan het eind van je stuk over zelfstandige?

Als ik mij zou laten "verlonen" als zelfstandige, dan is dat toch net als een uitzendkracht? Je draagt toch premies en alles af, bouwt ook weer ww-rechten op, en krijgt toch alleen aftrek van de daadwerkelijke uren als je de gewerkte uren opgeeft binnen de ww?

Ik ga maandag je linkjes ook eens bekijken.

4. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nog een vraag:

Dit geldt (tegenwoordig) toch alleen als je niet in de startersregeling zit? In de startersregeling mag je toch "bijverdienen" zonder gevaar voor de (verminderde) WW die je nog krijgt?

5. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Maakt het hiervoor uit of je (freelance) werkt of niet?

En als ik arbeidsongeschikt zou raken tijdens deze periode? Ben ik dan helemaal niet verzekerd en blijf ik in het ergste geval bijv mijn leven lang zonder uitkering?

6. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Moniponi,

Je hebt nog een paar aanvullende vragen:
    - Dit geldt (tegenwoordig) toch alleen als je niet in de startersregeling zit? In de startersregeling mag je toch "bijverdienen" zonder gevaar voor de (verminderde) WW die je nog krijgt?

Het blijvend korten van zelfstandige uren is inderdaad iets wat bij de startersregeling niet van toepassing is.

- Maakt het hiervoor uit of je (freelance) werkt of niet?
    En als ik arbeidsongeschikt zou raken tijdens deze periode? Ben ik dan helemaal niet verzekerd en blijf ik in het ergste geval bijv mijn leven lang zonder uitkering?

Het onderbreken van je WW-uitkering door je niet beschikbaar te stellen voor de arbeidsmarkt staat los van de activiteiten die je in deze periode onderneemt.

Je bent inderdaad niet verzekerd voor arbeidsongeschiktheid of ziekte in deze periode.
    Je kunt je zelfstandig verzekeren voor deze zaken.

Wel geldt er een nawerking van je WW-uitkering van 4 weken.
    Wordt binnen deze periode ziek dan kun je nog ziekmelden bij UWV.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

7. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dank voor het antwoord! Duidelijk.

Deze (hierbovenstaande) vragen had ik ook nog gesteld, kun je hier ook nog antwoord op geven?

En: een startersperiode kun (mag) je maar eenmalig doen tijdens je ww. Geldt dat ook voor het zelf onderbreken van de WW?

Dat zou fijn zijn! De klus gaat inderdaad door, dus ik moet nu snel een beslissing nemen.

Alvast dank,
    Moniponi

8. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Moniponi,

Mijn excuses, er ontbrak inderdaad een gedeelte. Ik heb de tekst aangepast.

Je kunt je niet laten verlonen als zelfstandige. Je bent zelfstandige of je bent werknemer. Als je met de opdrachtgever een oproepcontract kunt overeenkomen, ben je als werknemer verzekerd voor WW. Je bouwt dan weer nieuwe rechten op.

Voor je huidige WW-uitkering geldt dan inderdaad dat de daadwerkelijk gewerkte uren of je inkomsten worden gekort op je WW. Dat hangt ervan af hoelang je al WW hebt.

Actuele informatie over de urenaftrek en inkomstenaftrek vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Robert

UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

9. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hai Robert.

Dank je, weer nieuwe informatie die ik nog niet had gevonden - het onderscheid tussen wel of niet een jaar ononderbroken WW! Dat geldt voor mij nog net niet overigens. Ik ga het nog even uitgebreid lezen.

Nog even over dat verlonen: als ik mij als freelancer laat uitbetalen via zo'n partij als deze bijvoorbeeld, dan is het toch alsof ik een oproepkracht ben? Alles wordt ingehouden, belasting, WW premie, etc. En mijn opdrachtgever krijgt gewoon een factuur.
    Ik neem aan dat mijn WW in dat geval steeds per daadwerkelijk gewerkt uur wordt gekort, en niet over het hoogste aantal gewerkte uren blijvend?

Op dit moment neig ik er trouwens naar de WW maar op te schorten, en te zien of ik hiervan kan leven zolang het duurt. De rest van mijn WW heb ik dan nog als vangnet voor als het bij dit klusje blijft (wat ik niet hoop natuurlijk). Mits het dan binnen de 26 weken na het stoppen van de WW is.

10. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Moniponi,

Of je als werknemer in dienst bent bij voornoemd payrollingbedrijf, kan ik niet beoordelen. Wellicht kun je even met hen contact opnemen hierover?

Met vriendelijke groet,

Robert

UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

11. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat kan ik doen. Dan weet ik alleen nog niet hoe dit door het UWV wordt beoordeeld. Is daar geen informatie over?

12. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Moniponi,

Als je als werknemer in dienst bent bij het payrollbedrijf, word je door UWV als werknemer beschouwd. Is dat op oproep- of nulurencontract, dan worden gewerkte uren gekort.

Ben je niet als werknemer in dienst van het payrollbedrijf, dan ben je zelfstandige, en geldt een van de andere regelingen.

Nogmaals, het hangt dus af van het contract dat je met dat bedrijf sluit, vandaar mijn advies daar contact mee op te nemen.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

13. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    O zo. Okee, dank je!

14. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    #14 moniponi, 16 okt 2013
    Laatst bewerkt: 16 okt 2013
    Ik heb besloten mijn WW te onderbreken, want ik hoop ervan te kunnen leven - voor een paar maanden.

Nu heb ik nog een vraag:
    - is het altijd zeker dat ik mijn WW weer kan starten zodra de opdracht afgelopen is en ik dus geen uren meer werk? Binnen de 26 weken, dat weet ik. Maar kunnen er nog andere addertjes onder het gras zitten? Zoals bijv dat ik ingeschreven sta bij de kvk en de belastingdienst? (Al stond ik dat altijd al, dat is tot nu geen punt geweest om WW te krijgen).

En mijn andere vraag: mag je de WW zelf onderbreken, evt meerdere keren? Nu moet ik wellicht terug de WW in als de klus is afgelopen en er nog geen nieuwe in zicht is. Misschien kan het dan daarna nog een keer gebeuren dat ik een tijdelijke klus vindt en ik weer de WW wil onderbreken?

Deze informatie kon ik niet vinden bij de linkjes.

Alvast dank!

15. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

#15 UWV, 16 okt 2013
    Laatst bewerkt: 17 okt 2013
    Beste moniponi,

Je wilt weten of je terug kunt vallen op je WW-uitkering als je ingeschreven staat bij de Kamer van Koophandel (KvK).

UWV kijkt naar je beschikbaarheid voor (betaald) werk. Het moet voor UWV duidelijk zijn dat je echt gestopt bent. Wanneer je bijvoorbeeld geen directe en indirecte uren maakt als zelfstandige en jezelf weer hebt uitgeschreven bij de KvK ben je weer beschikbaar voor de uren waarvoor je een WW-uitkering ontvangt.

Als je jezelf niet meer beschikbaar stelt voor werk, kun je (zoals Robert al aangaf) terugvallen op je WW-uitkering, wanneer de opdracht korter dan een half jaar heeft geduurd en je weer voldoet aan de voorwaarden voor een WW-uitkering. Je kunt je WW onderbreken zo vaak je wilt totdat je de maximale duur van je WW-uitkering hebt bereikt.

Actuele informatie over voortzetten van een WW-uitkering na zelfstandig werk vind je hier.

Ik wens je veel succes met je tijdelijk werk als zelfstandige.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina