op zoek naar Asherman lotgenoten

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Kirrebir, 24 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kirrebir

Kirrebir Fanatiek lid

24 sep 2009
    1.125
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo dames,
    Vorige maand is bij mij geconstateerd dat ik na mijn curettage afgelopen november (ik had een MA) het Syndroom van Asherman heb gekregen.

Waarschijnlijk is het een milde variant, maar ik ben er toch redelijk stuk van.

Het valt me op hoe weinig er te vinden is over Asherman, ook op deze pagina. En de topics die er waren, zijn al lang weer gesloten.

Toch hoop ik (voor mezelf, niet voor jullie) dat er misschien een paar dames zijn die hetzelfde hebben/gehad hebben waar ik mee kan praten.

2. ingef

ingef VIP lid

30 aug 2009
    5.619
    1
    0
    NULL
    NULL
    ik heb er inderdaad ook nog nooit van gehoord. Kun je een beetje uitleggen wat het is meid?

liefs en sterkte!

3. Kirrebir

Kirrebir Fanatiek lid

24 sep 2009
    1.125
    0
    0
    NULL
    NULL
    Na een curettage kan je baarmoederslijmvlies verstoord raken waardoor je baarmoeder aan elkaar kleeft en afgesloten is en er dus niks meer uit (menstruatiebloed), maar ook niks meer in kan (wat als je zwanger wilt worden wel noodzakelijk is).

Linkje naar Wikipedia:
    Syndroom van Asherman - Wikipedia

4. bramtim

bramtim Fanatiek lid

1 feb 2008
    2.107
    0
    36
    Hoi Kirrebir,

Ik ben een Asherman lotgenote. Alle vragen die je stellen wilt, mag je stellen.

Hieronder mijn verhaal:

Begin 2008 raakten we zwanger van een tweeling. Het eerste vruchtje verloren wij met ongeveer 5 weken en bij de echo om te kijken of de baarmoeder mooi leeg was, ontdekten we nog een knipperend hartje. Enorm geschrokken maar dolgelukkig gingen we weer naar huis.
    Helaas bleek twee weken later dat ook dit vruchtje niet geboren mocht worden. De miskraam kwam niet zelf op gang dus werd na een aantal weken voor een curretage gekozen. De nacht voor de curretage kwam het alsnog zelf op gang. Toch werd er alsnog gecurreteerd. Achteraf niet nodig want het vruchtje lag al buiten de bm. Voor de zekerheid mijn bm nog even snel schoongeveegd.

Die curretage zorgde ervoor dat ik het syndroom van Asherman opliep. Een complicatie nav curretage waarbij de baarmoeder verkleefd. Na diverse ingrepen ben ik daar definitief pas in september 2009 van genezen.

Direct daarna (week na laatste onderzoek) raakte ik zwanger van Jurre. Er was geen aanleiding om onder controle van de gyn te blijven; ik mocht gewoon zwanger zijn bij de VK. Een nasleep van de Asherman zou er niet meer zijn.......

Na de 20 weken echo hadden we eindelijk een beetje de moed om te genieten van het wonder in onze buik en gingen we
    fantaseren, shoppen en konden we de angst dat het mis zou gaan een beetje loslaten.
    Tot we met 21,5 week plotseling opgenomen werden in het ziekenhuis. Ik had weeen, ontsluiting en uitpuilende vliezen. Mijn baarmoedermond bleek ernstig verzwakt te zijn ten gevolge van de Asherman. Nergens in de literatuur stond dit beschreven. Wij waren de eerste. De kans dat Jurre dit kapotte huisje uitkoos was vele malen kleiner dan het winnen van de Staatsloterij.

In het ziekenhuis is op alle mogelijke manieren geprobeerd om de bevalling te remmen maar na veel ups en downs heeft een infectie er uiteindelijk voor gezorgd dat Jurre met 24 weken geboren is op 10-02-2010
    Een perfect mooi mannetje. Een look-a-like van papa en mama. Krachtig ventje in een verkeerd huisje. Wij zijn zo trots op hem. Hij heeft ons papa en mama gemaakt.

Nu is het verlangen naar een kindje nog groter geworden en liefst ben ik nog eerder gisteren dan vandaag zwanger MAAR de onzekerheid is groot:
    -kunnen we de Asherman voorblijven
    - is er uberhaupt nog een kans met preventieve cerclage? en waar kiezen we dan voor.

3 MAart moeten we terug naar het ziekenhuis (MMC Veldhoven) en ik ben er erg nerveus voor. Wat als de doktoren ons een nega advies geven.

Wil je het hele verhaal lezen, kun je je als member aanmelden op mijn site Elke dag is er eentje extra. - Home Zet wel even achter je naam ZP zodat ik weet dat je van het forum komt. Dit omdat ik 1000 puberende leerlingen op mijn werk rond heb lopen die ik liever niet deel laat nemen aan mijn priveleven.

Wil je meer weten over mijn Asherman verhaal van 2008-2009 dan stel echt al je vragen. Ik zal ze allemaal beantwoorden.

Liefs

5. Kirrebir

Kirrebir Fanatiek lid

24 sep 2009
    1.125
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Bramtim,

Super bedankt voor je reactie!
    En wat een verschrikkelijk verhaal...
    Toevallig heb ik net nog ergens zitten lezen dat de kans op vroeggeboortes verhoogd is, daar ben ik echt heel erg van geschrokken...

Ik heb me meteen aangemeld voor je website.

Hoe erg waren jouw verklevingen?

Bij mij is het allemaal heel raar gegaan... Ik zal even het stukje wat ik eerder in een ander topic geschreven had (waarin ik uitleg hoe en wat) opzoeken.

6. Kirrebir

Kirrebir Fanatiek lid

24 sep 2009
    1.125
    0
    0
    NULL
    NULL
    Voorgeschiedenis: op 11 november gecuretteerd. Daarna niet meer ongesteld geworden terwijl ik wel bijna zeker wist dat ik eisprongen had.
    Op 17 januari kreeg ik ineens verschrikkelijke buikpijn, waarna ik meteen de gyn gebeld heb. Na wat rekenwerk was ik er van overtuigd dat dit een menstruatie zou moeten zijn.
    De gyn was het hiermee eens en het vermoeden op Asherman werd groter. Maar aangezien ik op 23 jan 2 weken met vakantie ging, werd de hysteroscopie om dit te onderzoeken pas op 9 feb gezet.

Na het telefonisch consult met de gyn heb ik behoorlijk lopen piekeren. Ik was er niet gerust op.
    Toen ik zo'n pijn had, had ik eigenlijk naar de hap gewild, maar dat rationaliseer je dan weg omdat je dan denkt dat je je aanstelt oid... Maar het zat me toch niet lekker. Heb er ook weer lekker wakker van gelegen...
    Dus woensdag heb ik met het ziekenhuis gebeld en uitgelegd wat er aan de hand was, dat de gyn aan verkleving dacht en dat ik op vakantie ging en na de vakantie een afspraak had voor hysteroscopie. Maar dat juist omdat ik met vakantie ga eigenlijk zeker wilde weten of we misschien niet iets over het hoofd zagen en dat ik er rete onzeker van werd...
    Dat begreep de dame aan de telefoon heel goed en heeft ze haar best gedaan om nog voor mijn vakantie een consult aan te vragen.
    De gyn die ik aan de lijn had gehad (die niet mijn eigen gyn is) had vanmorgen nog een plekje. Overigens vertelde mijn ha vriendin dat zij deze gyn het beste vond van alle gyns daar. (ff tussendoor ze heeft nog een vriendin die verklevingen gehad heeft en zij is door diezelfde gyn geholpen en heeft intussen een kind, dus dat is positief).
    Dus ik daar vanmorgen naartoe. Ik verwachtte dat ik een simpele echo zou krijgen, dus ik heb vriendlief in de wachtkamer laten zitten (hij hoeft niet elke keer te zien hoe ik met mijn benen wijd lig... ).

Dus ik aan de gyn uitgelegd waarom ik daar was. Maar ik had aan de tel ook al gemerkt dat deze man erg doortastend is en volgens mij begreep hij de bedoeling van mijn bezoek niet zo. Ik denk dat hij dacht dat ik meteen wilde weten of het verkleving was ja of nee. Dus hij stelde voor een water echo te maken. Daarmee spuiten ze water in je baarmoeder en dan kunnen ze iig al zien of dat er uberhaupt doorheen gaat. Als dat niet zo is, betekent dat nog niet een verkleving, maar als het er wel doorheen gaat heb je het iig niet.
    Dus ik ging liggen in die stoel, met de mededeling dat het openblazen vd baarmoeder wel behoorlijk pijn zou kunnen doen du of ik zeker wist of ik niet vriendlief's hand vast wilde houden. Hm pijn is niet fijn dus vriend er bij.
    Ze hebben met z'n vieren (vh zh) om me heen gedrenteld met een paar dames erbij die echt niet wisten wat ze ah doen waren. Dus de gyn probeerde tegelijkertijd mij te onderzoeken en echo aparaat te bedienen en spullen uit een la te halen... Het leek wel een klucht! Ik voelde met net een auto bij de garage waar druk aan geklust werd...

Op de echo kon hij zien dat er veel vocht in de baarmoeder zat, wat dan waarschijnlijk bloed was en wat dus waarschijnlijk betekende dat alleen de baarmoedermond dicht zat.
    En dus een lichte vorm van Asherman.

Hij bleef maar herhalen dat hij de hysteroscopie niet naar voren kon schuiven maar dat hij het omdat ik op vakantie ging het wel op de ouderwetse manier wilde verhelpen (maar dat was een minder elegantere manier dan de hysto die hij toch eigenlijk liever wilde doen. Terwijl vriend en ik nog hakkelend en in shock van wat hij wilde doen nog probeerde te zeggen dat het echt niet nu perse hoefde, had hij het al gedaan.... Met een slangetje heeft hij op gevoel tegen de verkleving aangedrukt en blijkbaar was het niet heel heftig, want het menstruatiebloed stroomde er meteen uit!

Na de leuke opmerking: ik ga nu je baarmoeder even oprekken (wat moet ik me daarbij voorstellen...??) heeft hij in de baarmoedermond een spiraaltje geplaatst om het open te houden. Die moet er nu inblijven en dan heb ik die afspr op 9 feb om te kijken of het allemaal een beetje goed gegaan is...
    Toen ik daar weg ging was ik het helemaal perplex. Aan de ene kant opgelucht omdat er wat gedaan is maar aan de andere kant helemaal beduusd van de snelheid waarmee hij ineens handelde!

7. Lieve meiden, wat verschrikkelijk voor jullie! Ik hoop dat jullie allebei heel snel een helemaal voldragen en gezond kindje mogen krijgen!

8. bramtim

bramtim Fanatiek lid

1 feb 2008
    2.107
    0
    36
    Jeetje ik las je bericht en de schrik sloeg mij om mijn keel: Waar heb je dat gelezen? Mijn gyn geeft aan dit niet vooraf te weten dus ik ben even van slag. Heb toch een mega-asherman-kenner gehad.

Tja.. ik weet niet wat erg is of niet erg. Bij mij was de hele bm mond verkleefd en de ingang van de eileiders. Twee keer hysteroscopie (algehele narcose) en medicijnen om bm-slijmvlies dikker te laten worden gehad en contole hysto's Mijn gevoel gaf me echter telkens aan dat mijn eileiders niet open waren. Om mij 'gerust te stellen' heb ik een kijkoperatie gehad en zijn de eileiders doorgespoten. Dit was pijnlijk (hysteroscopie vond ik meevallen)

Week erna ben ik zwanger geraakt van *Jurre

9. bramtim

bramtim Fanatiek lid

1 feb 2008
    2.107
    0
    36
    So wat een verhaal bij de gyn. Wel fijn dat hij zo doortastend was want je weet wel waar je aan toe bent. Dat het zo knullig ging, kan ik wel een beetje begrijpen want is natuurlijk niet even standaard werk en een echt spoedje. Nu maar duimen dat het wegblijft en jullie na het verwijderen van het spiraaltje snel papa en mama mogen worden.

Ow en voor je vriend: het went om je vriendin zo te zien hoor

10. Kirrebir

Kirrebir Fanatiek lid

24 sep 2009
    1.125
    0
    0
    NULL
    NULL
    Op de Engelstalige Wikipedia Asherman's syndrome - Wikipedia, the free encyclopedia
    En dan onder Prognosis:
    Patients who carry a pregnancy even after treatment of IUA may have an increased risk of having abnormal placentation including placenta accreta where the placenta invades the uterus more deeply, leading to complications in placental separation after delivery. Premature delivery, second-trimester pregnancy loss, and uterine rupture are other reported complications. They may also develop incompetent cervix where the cervix can no longer support the growing weight of the fetus, the pressure causes the placenta to rupture and the mother goes into premature labour. Cerclage is a surgical stitch which helps support the cervix if needed.

Wat me wel een beetje zorgen baart is dat ik in dit doortastende proces nog geen enkele hysteroscopie heb gehad, dus ik ook niet weet waar ik precies aan toe ben.
    Ik denk dat ik dat nog wel ga vragen (ondanks dat mijn gyn zegt dat het feit dat ik menstrueer al een goed teken is).

Want als ik dan van jou hoor dat je eileiders dicht zaten.... Dat weten ze bij mij nu helemaal niet!
    Ze denken dat het alleen de uitgang was die verkleefd zat, maar ze kunnen wat gemist hebben natuurlijk...

Die medicijnen heb ik ook gehad, oestrogeen tabletten. Jij ook?
    Hebben ze bij jou ook een spiraal gezet om het open te houden?

Hoe ging jouw menstruatie in deze periode?

11. bramtim

bramtim Fanatiek lid

1 feb 2008
    2.107
    0
    36
    Slik, heftig stukje. Vooral de vette letters. Moet ik even laten bezinken.

Tja nu kan ik op je vragen makkelijk zeggen: probeer vertrouwen te hebben en het los te laten maar zo werkt het niet.
    Ik heb na de hysto's mijn menstruatie wel weer gehad maar die was nooit zoals voor de Asherman Toen was het altijd 28 dagen stipt en nu varieerde het van 22-26 dagen (lekker kort als je klust voor een beeb)
    Ik wil nu ook aan de gyn voorstellen om alles even goed door te spoelen met dat laatste onderzoek. Kom even niet op de naam en moet nu weg.
    Tabletten weet ik niet meer hoe het heette moet ik ook op zoeken en ik heb geen spiraal gehad.

Tot snel

12. ingef

ingef VIP lid

30 aug 2009
    5.619
    1
    0
    NULL
    NULL
    jeetje meiden, wat een heftig verhaal zeg! ik wil jullie beide heel veel sterkte wensen!!!

liefs

Deel Deze Pagina