Nou weet ik niet zeker of dit wel hier hoort of dat ik het beter bij 'zwangerschap en werk' kan zetten... als dat zo is moet het maar verplaatst worden... De VVD heeft haar verkiezingsplan opgesteld. Naast verschillende punten waar ik me aan erger (nog meer bezuinigen op de zorg) rezen mijn haren te berge toen ik bij het volgende kwam: "De VVD wil iedereen aan het werk krijgen om de sociale zekerheid betaalbaar te houden. De kinderopvang moet gratis, zodat het slechts half benutte potentieel van de vrouwen, voltijds kan worden ingezet. Werkende moeders zijn ook goede moeders, aldus het programma. Vriend en vijand betwijfelen overigens dat de 400 miljoen die de liberalen hiervoor uittrekken voldoende is. (Volkskrant van vandaag)." Nou wil ik helemaal niet zeggen dat ze ongelijk hebben door te stellen dat werkende moeders geen goede moeders zouden zijn, daar blijf ik helemaal vanaf. Maar waar ik dus echt van ga steigeren is het idee dat ik geacht word voltijds te gaan werken. ik heb het al zo vaak gehoord nu. 'Je hebt de staat geld gekost daar mag je de staat ook wel iets voor teruggeven!" En dat teruggeven, dat betekent dan door te gaan werken. Hoezo, is dat geen keuze van mijn man en mij hoe wij zorg en werk gaan verdelen? Ben ik zo slecht als ik ervoor zou kiezen om mijn kinderen op te gaan voeden en daarom tijdelijk niet te gaan werken? Ookal heb ik een academische titel? En als ik dan vrijwilligerswerk ga doen met bijvoorbeeld asielzoekers, waarbij ik mijn studie prima kan inzetten? Is dat dan zonder waarde allemaal? Kijk het liefst zouden mijn man en ik allebei deeltijd gaan werken. Zodat wij samen voor onze kinderen kunnen zorgen en hen kunnen opvoeden. maar helaas is dat nog steeds niet gemakkelijk te realiseren en het is de vraag of het gaat lukken. Dus zullen we misschien een andere oplossing moeten zoeken en voor mij is de optie dat ik dan voorlopig thuisblijf een reele optie. maar kennelijk mag dat niet meer ofzo. Vroeger moest je als vrouw thuisblijven, nu moet je werken lijkt het wel. Hoezo keuzevrijheid? Ik ben blij dat ik heb kunnen studeren en ja dat is gedeeltelijk op kosten van de rest van de maatschappij geweest. Maar ik betaal toch ook mee aan dingen van anderen? Als het aan de VVD ligt wordt kinderopvang gratis. Als ik ervoor kies niet te gaan werken betaal ik daar toch ook aan mee? Pff het is een heel verhaal, misschien een beetje zwart/wit maar het moet er nu een keertje uit....
Ik snap heel goed wat je bedoelt. Ik vind het gewoon een keuze die aan de ouders moeten blijven, en waar het kabinet zich niet mee hoeft te bemoeien. Wel vind ik dat ze de stap om te gaan werken makkelijker moeten maken. Als ik besluit na m'n zwangerschap te gaan werken zal m'n kind naar een kinderdagverblijf moeten omdat we niet gezegend zijn met oppasoma's oid in de buurt. Maar dan kan ik dus net zo goed niet gaan werken, want de kosten voor opvang rijsen de pan uit! Op die manier stimuleren ze het gaan werken van moeders natuurlijk helemaal niet. Dus wat dat betreft mag er best iets gedaan worden met die kosten. Ik vind alleen dat dit geheel op vrijwillige basis moet blijven en er niet ingewreven dat moeder maar 'moeten' werken.
Ah.. ik was juist helemaal voor het plan! Waarom, omdat er nu ook zat moeders zijn die thuis zitten omdat ze anders werken voor de kinderopvang. Deze moeders willen misschien wel werken en houden zo dus ECHT hun salaris over. Verder denk ik dat als je bewust hebt gekozen voor thuisblijfmoederschap, je de overheid geen geld kost. Je trekt dan toch ook geen uitkering of wel?? Dus was kost je dan?
Ik vind het idee dat kinderopvang gratis (of iig goedkoper) wordt wel goed, maar het besluit of vader én moeder gaan werken moet nog altijd bij henzelf liggen.
Helemaal mee eens Jopie! Ik blijf voorlopig ook thuis en ga kids mij mij thuis opvangen via een gastouder buro.
Ben ook wel voor gratis kinderopvang. Maar je moet als moeder wel gewoon thuis kunnen blijven als je dat wilt. Ben soms een beetje bang dat we naar een cultuur toegaan waar je scheef wordt aangekeken als je niet werkt als moeder!
het wordt ook helemaal niet opgelegd om te gaan werken als de opvang gratis wordt! Ik ben vanaf de geboorte van As al thuisblijfmam, en blijf voorlopig ook thuis. Ik heb helemaal geen zin om te werken! Dus voel me nu ook niet geroepen om wel te gaan werken als nr 2 is gekomen!
De kinderopvang hoeft van mij niet gratis. Ben bang dat als het gratis wordt de kwaliteit met sprongen achteruit gaat. Dan betaal ik er liever iets voor (wat je er nu voor betaald vind ik persoonlijk echt veel te hoog), dan kun je er ook iets voor terug verwachten. En heb je het recht om er over te klagen als je het ergens oneens over bent. En als het gratis wordt, denk dat je dan al voordat je zwanger bent je kindje moet inschrijven op de creche van je keuze. Gratis lijkt mij niet bevorderlijk voor de kwaliteit. Én... ik wil helemaal niet full time MOETEN werken... dan maar geen gratis opvang.
Eigenlijk bedoelde ik niet of die kinderopvang wel of niet gratis moet. Ik vind het niet zo erg om daar aan mee te betalen ofzo ook als ik er geen gebruik van maak. Zo werkt dat gewoon. ik bedoelde dat er verwacht wordt dat je gaat/blijft werken en zeker als je universiteit gedaan hebt. Dit was al het zoveelste wat ik daar over las/hoorde. Je krijgt het overal te horen, van mensen om je heen en allerlei instanties enzo. Ik krijg echt reacties dat ik asociaal ben enzo als ik ervoor zou kiezen om thuis te blijven (vaak trouwens van mensen die ik nauwelijks ken maar dat terzijde). Alsof je kinderen opvoeden minderwaardig is ofzo. En dat kwam me even de keel uit.
Hoeveel je gaat werken is de keus aan de ouders. Maar ik denk dat nu een heleboel moeders thuis zitten, die best willen werken maar de opvang niet kunnen betalen. Dus gratis opvang (en dan ook geen onderscheid maken in hoge en lage inkomens) vind ik een hele goede oplossing om de wel willen werken moeders te helpen. Met wel willen werken moeders bedoel ik niet dat de thuisblijven moeders onwillig zijn hoor, maar ik weet niet hoe ik het anders moet noemen.
Nou staat het nu misschien in het partijprogramma van de VVD en ik heb geen idee hoe het exact erin staat want heb dat nog niet gezien, maar het is toch een idee van die Sharon Dijksma van de PVDA?? Ik denk dat het plan van de VVD is om een mogelijkheid te creeren te gaan werken. De PVDA wilde nog dat je als je universitaire studie had gedaan en thuis zou blijven bij je kids, je je studie moest terugbetalen.!!! Dat van kinderopvang gratis vind ik goed. Ik heb een goed salaris, maar zelfs dan gaat bijna de helft van mij salaris straks naar de kinderopvang. Dat is echt belachelijk. Vooral omdat de overheid vrouwen wil stimuleren hogere functies te vervullen etc. Nee laat die opvang maar wat goedkoper worden. Over de kwaliteit heb ik geen vrees, de regelgeving zal verder ongewijzigd blijven er moet geld vrijgemaakt worden in de begroting om de opvang te bekostigen.
ze bedoelen met dat het halve onbenutte potienteel wat dan wel gebruikt kan worden vooral de vrouwen die nu bewust niet gaan werken omdat de inkomsten in het niet staan vergeleken bij wat de opvang kost. Kijk maar eens als je bijvoorbeeld je kind 3 dagen op de opvang hebt en je verdient misschien 800 euro met 3 dagen werken. meer dan de helft lever je weer in. dus sommigen kiezen er dan voor om helemaal niet te werken. En onthou dat het altijd een keuze is van jezelf om te werken, ik vindt alleen dat je dan geen recht hebt op een uitkering als je die keuze maakt. Een ander verhaal vindt ik het bijvoorbeeld, wanneer je als alleenstaande moeder moet werken, dan scheelt het de overheid wel geld. en als dan de kinderopvang gratis is, dan zijn meer vrouwen geneigd dit te doen. Kinderopvang zal nooit helemaal gratis worden, je blijft altijd de particulieren kinderopvang houden waar je dan als wat "rijkere" voor kan kiezen omdat deze dan misschien meer te bieden hebben. pittig issue dit
Ik vind niet dat je mensen die een studie hebben gedaan kunt verplichten te gaan werken. Je wordt nooit dommer van een studie ende kennis en ervaring opgedaan tijdens een studie kun je ook bij het opvoeden van kinderen of bijvoorbeeld vrijwilligerswerk gebruiken. Het voorstel van de VVD is volgens mij niet gericht op het verplicht laten werken van mensen die een studie hebben gevolgd, maar echt puur om de kinderopvang toegankelijker te maken. Dat vind ik wel een goed streven, maar het mag wat mij betreft ook goedkoper ipv gratis worden. Naar mijn idee moet het zo worden dat werken/niet werken een bewuste keuze kan worden, in plaats van dat het enkel financieel ingegeven wordt door de overweging of het nog wel loont om te werken vanwege de daarmee gepaard gaande hoge kosten van kinderopvang. Pim
Maar misschien kun je dan de kinderbijslag verhogen ipv kinderopvang gratis te maken. Dan kun je pas echt een keuze maken. Of zie ik dat verkeerd>
stranger, dat vindt ik een goed plan. Alleen vindt ik ook dat mensen die genoeg verdienen geen kinderbijslag hoeven te krijgen (hier ga ik reactie krijgen)
ja hier krijg je een reactie op. Daar zit misschien wel wat in. Welk nut heeft de kinderbijslag voor iemand die al genoeg geld heeft. Hoe goed kunnen mensen die een iets minder goed verdienende baan( want in sommige gevallen helemaal niet eerlijk is, gezien de werkdruk etc.. ) het geld van de kinderbijslag gebruiken. hmmm stof tot nadenken......
@bosi333 Helemaal mee eens ik had overigens een reactie tegen verwacht. want mensen kunnen zeggen dat je dan maar niet voor kinderen moet gaan als je te weinig verdiend ofzo. ik zelf heb geen kinderbijslag nodig. kijk het is natuurlijk mooi meegenomen als we wat krijgen. maar ik denk als de overheid wil besparen dat ze de mensen die genoeg verdienen gewoon geen KB meer moeten geven en de minder bedeelden iets meer om zo wel te gaan werken waardoor ze niet nog meer geld kosten.......
Dat je er een reaktie op krijgt is normaal. Ik moet wel zeggen dat ik begrijp dat je dit zegt. Nu wil ik daar alleen op reageren. Niet als kritiek op wat je zegt maar gewoon een persoonlijke reaktie. Ik heb een goedverdienende baan, daar heb ik hard en lang voor moeten studeren. Dit is mijn eigen keuze geweest en daardoor kan ik leven zoals ik nu leef. Dat ik meer aan belasting zou moeten betalen omdat ik een hoger inkomen heb.... JA helemaal mee eens. Maar waarom zou ik minder recht hebben op kinderbijslag dan iemand die minder verdiend? Het wordt betaald uit de belastinggelden en daar betaal ik net zo hard of harder aan mee dan een minder verdienende. En als de opvang gratis gaat worden (in andere landen kan dit ook gemakkelijk) gaat dat weer bekostigd worden uit het belastingpotje. Dingen die niet betaald worden uit belastinggelden, ja daar mag ik best iets meer aan meebetalen dan een minderverdienende. Maar waarom zou ik veel belasting betalen en minder daarvan terug krijgen???? Terwijl de minder verdienende dan meer zou terugkrijgen van dat waar ik ook aan meebetaal. Snap je wat ik bedoel????? Ik bedoel het in ieder geval niet onaardig ofzo hoor!
ik ben het ermee eens. maar ook weer niet! Mijn vader heeft een goede baan maar moet zeggen dat hij ook wel zoveel gel moet afstaan. Het is gewoon niet normaal! Omdat mijn ouders goed verdiende kreeg ik eigenlijk bijna geen studiefinaciering, de cz moet geheel zelf betaal worden, dde belasting staat steeds op de stoep enz enz! Is echt niet normaal! mijn vader werkt heel hard voor zijn centje maar moet alles afgeven! maar trouwens ik hebook geen goede loon al werk ik in de zorg ik ben pas 21! me vriend is uitzendkracht dus ook geen fors betaalde baan! Als je ziet wat wij moeten betalen! Nou sorry hoor het is echt schandalig! We hebben welgeteld 17euro terug gekregen van cz voor een heel jaar! En maar werken! Zo rijk zijn we echt niet hoor! Nederland is op dat gebied een *O^#*#*(( land. Ik denk nog vanalles maar ik zet hier verde maar niets neer! Sorry dat was even off topic!
ik begrijp je punt. Ik vindt het ook heel moeilijk, daarom zit ik ook niet in de politiek Maar wat het voordeel is als bijvoorbeeld de minder verdienenden meer KB krijgen dan kunnen ze hun kinderen wel naar de kinderopvang brengen en dan krijg je weer dat de economie gaat rollen etc etc. precies wat ze bedoelen in dat bericht. Ik zie kinderbijslag niet als noodzakelijk voor ons, maar voor sommige gezinnen wel. Ik vraag niet eens om geld en toch krijg ik het........ : Dan ben je dus geld aan het weggooien. Maar wat jij zegt dat je meer belasting betaald als je veel werkt, daar ben ik het dan weer niet mee eens. Ik heb nu een nieuwe baan. Ik ga 12 uur minder werken maar hou net zoveel over omdat ik nu in een lagere belastingschaal zit. Dat klopt toch niet. nou daarom ga ik liever minder werken.