Hallo, Ik heb sinds een dag of 5 last van een pijnlijke en stijve rug en het wordt steeds erger. Ik kan bijna mijn rug niet meer buigen. Als ik een tijdje gezeten heb en dan weer wat ga doen of alleen al overeind wil komen, is het op zijn ergst. Het zit helemaal in onderin in het midden van mijn rug, maar het lijkt nu een beetje naar links en naar boven te gaan. Het rare is dat als ik een tijdje bezig ben, loop of fiets, dat ik dan eigenlijk weinig last heb. Ik ben ook de hele dag doodmoe, terwijl ik op dit moment geen baan heb en mijn omgeving zegt steeds dat ik spierwit ben. Over die rugpijn maak ik me toch wel zorgen. Ik heb gelezen dat dat door zwangerschap kan komen, maar ik ben nog maar net 10 weken zwanger. Kan het er toch mee te maken hebben, of moet ik ermee naar de huisarts? Ik heb over anderhalve week pas mijn eerste afspraak bij de verloskundige en twijfel nu toch of ik er iets mee moet en naar wie ik dan moet gaan. Alvast bedankt voor het advies! Groetjes, Moni
hoi, rugpijn kan inderdaad komen door zwangerschapshormonen. Je kunt het nog even aankijken maar als je je zorgen maakt zou ik even naar de huisarts gaan. Verder is belangrijk: veel bewegen, wandelen, fietsen, zwemmen. Stevige schoenen zonder hak dragen. Warme kleding (hemd aan). Als je klachten blijft houden eventueel fysiotherapie. Je moeheid heeft zeer waarschijnlijk ook met de zwangerschap te maken. Heb je al bloed laten prikken? Soms is je ijzergehalte te laag. Je kunt nu al wel starten met een zwangerschapsmultivitaminepreparaat. Daarnaast gezond eten en genoeg bedrust nemen. Regelmatig leven en voldoende bewegen. Mirjam