Veel tillen en bukken

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Jusi, 13 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    Ik werk in een supermarkt waar ik veelal vakken doe vullen, waardoor ik dus automatisch veel moet bukken en tillen. Het betreft kratjes vleeswaren en salades. Nu heb ik een hele tijd geleden al aangegeven dat dit te zwaar voor mij werd, maar hier is niet veel mee gedaan.
    Wel ben ik op eigen verzoek al een aantal uur in de ziektewet gegaan, omdat ik het niet meer volhield. Normaal gesproken werkte ik ook nog een middag als vakkenvuller maar dat werd sowieso te zwaar.

Nu mag ik volgende week naar de bedrijfsarts, maar wil eigenlijk weten hoe ik dit aan moet pakken.

Het werk is ook te zwaar momenteel, maar mijn vorige zwangerschap was er 1 met complicaties waardoor ik nu dus ook erg bang ben.
    Toen ben ik met 30 weken gaan vloeien en bij 33 weken weer, en bleek na mijn bevalling dat dat kwam door een half losgelaten placenta.
    Ook had mijn navelstreng maar 2 vaten. Dit kan allemaal pure pech geweest zijn maar toendertijd heb ik ook niet goed naar mijn lichaam geluisterd en ging ik maar door. Hierdoor denk ik zelf dat ik dit nu kan voorkomen als ik naar mijn lichaam luister. Door dat werk krijg ik namelijk best wel buikpijn maar ben er nog niet achter wat dit is.

Nu zou ik dus van jullie willen horen hoe ik kan bereiken dat de bedrijfsarts mij wel serieus neemt, omdat ze dat op mijn werk niet doen.
    Daar krijg ik van mijn leidinggevende alleen maar te horen dat ik me niet teveel zorgen moet maken omdat mijn eerdere gecompliceerde zwangerschap uniek is en dat dat bijna nooit voorkomt.
    Ik en mijn zorgen worden dus totaal niet serieus genomen.
    Ik vind het zelf zo'n moeilijke situatie.. :)

2. Siren84

Siren84 VIP lid

8 jul 2010
    5.115
    1
    0
    Groot rijkdom! 2 meiden!
    Breda, Noord-Brabant
    Nou...die leidinggevende van jou heeft nogal wat lef om zo'n uitspraak te doen! Waar bemoeit diegene zich mee?

Naar je lichaam luisteren..te zwaar is te zwaar.

3. Avda

Avda Fanatiek lid

1 jan 2013
    1.028
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster op een kinderdagverblijf!
    Zuid Limburg
    Dit staat op de site van de rijksoverheid:

Lichamelijke belasting en zwangerschap
    Uw werkgever is verplicht uw werk zo te organiseren dat het geen schadelijke gevolgen heeft voor de zwangerschap, het ongeboren kind en voor uzelf. Uw werk moet worden aangepast als dat nodig is om risico's weg te nemen. Tijdens de hele zwangerschap moet u bukken, hurken en knielen zo veel mogelijk voorkomen. Tijdens de laatste 3 maanden van de zwangerschap mag u per dag niet vaker dan eenmaal per uur bukken, hurken, knielen en staande voetpedalen bedienen.

Regels voor tillen tijdens de zwangerschap
    Als u in uw werk moet tillen, zijn er de volgende regels:

Tijdens de zwangerschap en tot 3 maanden na de bevalling moet u handmatig tillen van gewichten zo veel mogelijk beperken.
    Is tillen toch nodig, dan moet het in 1 handeling te tillen gewicht minder zijn dan 10 kilo.
    Vanaf de 20ste week van de zwangerschap mag u niet vaker dan 10 keer per dag maximaal 5 kilo tillen.
    Vanaf de 30ste zwangerschapsweek mag u niet vaker dan 5 keer per dag maximaal 5 kilo tillen.

Ik zou het allemaal eens googelen en goed voorbereid naar de Arbo arts gaan. Misschien ook eens overleggen met gyn/vk?
    En die leidinggevende van je is niet goed snik om zo'n uitspraken te doen!!
    en als het niet gaat omdat het te zwaar is, dan is het te zwaar! Luister naar je lichaam en doe wat jijdenkt dat het beste is!
    Succes ermee!

4. Peetje83

Peetje83 Fanatiek lid

29 jun 2011
    4.068
    2.559
    113
    Limburg
    Ik heb toendertijd een brief meegekregen van de verloskundige dat ik minder moest gaan werken. Ik werk in een supermarkt op de agf afdeling dus ook veel tillen. Op mijnwerk hebben ze er trouwens niet moeilijk over gedaan, ben de laatste weken achter de kassa gaan zitten.
    Maar misschien neemt hij een brief van de verloskundige wel serieus.

5. Humava

Humava Niet meer actief

Ik zou idd zoals hierboven ook staat even op de site van de rijksoverheid kijken daar staat heel veel informatie over zwangerschap en werk.
    Ik heb daar toendertijd ook gekeken en uitgeprint wat ik dacht misschien nodig te hebben om aan te tonen wat voor rechten je hebt tijdens je zwangerschap. Uiteindelijk deden ze bij mij helemaal niet moeilijk en hebben ze me erg ontzien. dus dat was fijn. Maar zo heb je wel alle info bij je eventueel

6. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    Bedankt voor de tips en informatie!
    Ik ben vandaag nog een gesprek aan gegaan met mijn leidinggevende, zodat ik van mezelf weet dat ik er zelf alles aan gedaan heb om mijn werk aan te laten passen.

Ze vindt dat het tillen geen zwaar werk is, en dat ik dat dus gewoon moet kunnen. Ik gaf aan dat het tillen niet alleen het probleem was, maar ook het bukken, en dat ik het wel voel aan het einde van de werkdag dat ik die lichte kratjes getild heb.
    Uiteindelijk zei ze dat zwangerschap geen ziekte is, ze begon (weer eens) te vertellen over haar 2 zwangerschappen. (Begint ze iedere keer over.) Ze zei eerst dat ze probleemloze zwangerschappen had gehad, de keer erop was ze oververmoeid, en weer een andere keer had ze zwangerschapsvergiftiging en nu was het weer zo dat ze haar oudste dochter bijna kwijt was geweest. Maaaar ze heeft wel bij beide zwangerschappen doorgewerkt tot het einde, want: "Zwangerschap is geen ziekte he."
    Kortom, ze neemt me totaal niet serieus en het komt er in feite dus op neer dat ze vindt dat ik me maar aanstel..
    Nee dat zei ze niet zo, maar ik kan wel tussen de regels doorlezen. ;)

7. Humava

Humava Niet meer actief

Nou ja zeg wat een rare reactie. En ieder z'n zwangerschap is anders dus ze kan toch niet over jou oordelen! Ik zou het als ik jou was goed in de gaten houden met de hoeveelheid die je moet tillen, en het bukken. En toch haar wijzen op de regels voor zwangeren. Ik snap dat je liever geen conflict of iets dergelijks krijgt met je werkgever maar je eigen gezondheid is op het moment toch het belangrijkst.

8. Thauma

Thauma Fanatiek lid

14 sep 2011
    2.127
    1
    36
    NULL
    NULL
    Je zou best eens harde buiken kunnen hebben omdat je je te druk maakt op een dag.
    Praat idd met je verloskundige, en leg het ook voor aan je arbo-arts. Niet alleen je angst, maar vooral ook hoe je je voelt zo door de dag heen. Geef aan dat je graag wil werken, maar dat je merkt dat je lichaam hier niet blij mee is. Dat je dus graag overleg wil over passend werk (wat lichter), maar dat je het idee hebt dat je hier op je werk niet veel verder mee kan.
    Dat je je JUIST NIET wil ziekmelden, maar JUIST wel wil werken. Maar uiteraard wel binnen het verantwoorde, voor jou, en voor je baby.

En die leidinggevende moet r mond spoelen. Duidelijk geen goeie manager. Sorry hoor. Klinkt als een dom mens die zichzelf graag hoort praten. (ben normaal niet van het vingertje-wijzen, maar hier word ik boos van)

9. DotjePK

DotjePK Bekend lid

11 nov 2012
    959
    0
    0
    Hilversum
    :D:D:D:D:D:D
    Leuk idee, ga met haar samen werken, stel voor dat zij het krat/doos tilt en ophoud, dan zet jij de potjes wel in het schap.....:D:D:D:D:D

Want als zij het niet zwaar vind, kan ze dit ook wel voor je doen :p.

Maar als het vooral om het bukken gaat moet een ander de dozen/produten op een tafeltje iod gaan zetten en dan kun jij het wel in het schap zetten, toch ;) En bij schappen onder knie hoogte moeten ze een olifanten-poot voor je regelen, kun je zitten.

Kom maar met oplossingen, daar houden werkgevers/bazen/chefs van... Als ze jou oplossing geen goed idee vindt, dan moet zij maar met een oplossing komen en niet met een verhaal over haar zwangerschappen :x
    En anders wordt je toch gewoon onredelijk, je bent immers zwanger :D:D:D:D:D Lekker huilen ofzo:D

10. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    Nou gisteren ben ik bij de bedrijfsarts geweest en hij deelde ook de mening dat mijn leidinggevende niet begripvol is.
    Zijn advies is dan ook om tillen en bukken te vermijden, en 10 uur werken in 15 uur tijd. Dus eigenlijk mijn werktempo verlagen.
    Zeker gezien mijn voorgeschiedenis.
    Hij liet ook doorschemeren dat als mijn werkgever mijn werk niet aan wil passen, ik de ziektewet in mocht.
    Een hele opluchting dus, dat er eindelijk iemand is die me wel serieus neemt!

Nu de uitvoering nog...

Deel Deze Pagina