Door het topic van @Nina Sanders over haar haarkleur, was ik zelf ook aan het kijken wat ik daarmee ga doen. Ik denk erover om het een keer zelf te verven, aangezien ik momenteel ook zelf mijn haar knip en bij de kapper zitten geen hobby van me is . De laatste jaren heb ik highlights gehad op mijn middenbruine haar. Die highlights waren caramelkleurig, heel warm dus. Maar, als ik dan naar de zogenaamde kleurtypes ga kijken, dan pas ik nergens bij, ik ben een combi van herfst en winter (warm en koel) als ik kijk naar de omschrijvingen. En ik las ergens dat als je aderen bij je pols blauwig zijn, je dan een neutrale huid hebt. Dus ik geloof dat ik een neutraal type ben ipv warm wat ik dacht. De enige kleuren van kleding, die ik echt moet vermijden, zijn pasteltinten, daar wordt ik heel bleek en grauw van en dat klopt ook volgens de omschrijvingen, want zowel het herfst als wintertype moeten daarmee uitkijken. Dus mijn conclusie is dat ik een neutraaltype ben, ik neig iets naar warm denk ik. En dan tussen herfst en winter in als ik naar die omschrijvingen kijk. Dus, bijna alles kan waarschijnlijk, haha, dus daar ben ik absoluut niet mee geholpen, of juist wel omdat ik het niet snel fout kan doen. En jij?
Wat leuk dat je me tagt haha! Ikzelf heb een medium getinte olijfkleurige huid. Mijn aderen zijn blauw/paars. Daarnaast verbrand ik niet snel en word ik snel bruin. Dat betekent dat mijn huid een neutrale (misschien ook ietswat koele), wat grauwige ondertoon heeft. Ik heb donkerbruin haar van mezelf. Een beetje chocoladebruin, maar zonder gouden, warme gloed in de zon. Ikzelf vind dat dus een wat koelere tint, maar uiteraard zit er ook warmte in bruin haar. Mijn huid vertoont wel snel roodheid. Mede doordat ik een acné gevoelige huid heb. Dat betekent dat de diep donkerbruine tinten mij heel goed staan, of juist de asbruine 'mushroom' tinten! (mushroom brown). Ikzelf heb de keuze gemaakt om weer richting laatstgenoemde kleur te gaan, maar om dit niet té rigoureus te laten verlopen (dit kan nooit in één keer) ga ik de komende keren bij de kapper flinke highlights laten zetten. Door telkens steeds meer highlights te nemen hoop ik een gele/oranje gloed te voorkomen en werk ik stapje voor stapje toe naar de koele asbruine tint.
Ik ben echt een herfst type. Vol sproeten, bruin haar met gouden tinten er in. Bleke huid en verbrand snel Oh ja, en bruin groene ogen
Ik heb lichte huid met sproetjes maar word wel bruin! Bijzonder genoeg heb ik jaren lang mijn haar donker geverfd (donkerbruin/zwart/aubergine) en omdat ik dus echt knal blauwe ogen heb staat dat me enorm goed. Ik was t verven zat en ben weer terug naar mijn eigen kleur. Goudblond/koperblond. Highlights doe ik soms maar deze moeten warm blijven bij mij. Askleuren en hele lichte tinten staan mij totaal niet. Ik heb ook een periode hysterische haarkleuren gehad (verschillende felle kleuren roze en paars) en ik kreeg regelmatig de opmerking "Ookal hou ik niet van dit soort kleuren het staat jou wel heel goed ". Maar t is zo gigaaa bewerkelijk dus ook daar mee gestopt.
Ik heb jaren geleden eens zo'n kleuranalyse gedaan bij een styliste. Ik ben een wintertype: héél lichte huid met koele ondertoon, donkere ogen en donker haar. Felle en donkere kleuren staan bij mij goed, en dan vooral de koelere tinten. Wat mij niet staat zijn pastel- en herfsttinten (met name oranje is echt een no-go). Die kleuranalyse had ik cadeau gekregen (schijnt best prijzig te zijn) maar ik heb er al jaren lol van. Daarvoor koos ik onbewust vaak kleding uit in tinten die ik mooi vind (warme kleuren) maar dat betekent niet automatisch dat die kleuren me ook goed staan. Het was echt verbluffend hoe mooi en stralend mijn huid eruit ziet met de juiste kleur kleding en hoe ziekelijk bleek ik ben met de verkeerde. Wat mij betreft een aanrader om een keer te doen.
Hier een regenboog. Blond doe ik niet meer, past niet meer bij me nu ik ouder wordt. En moet ook zeggen dat m’n ravenzwarte (geverfde) haar gewoon goed bij me past, voel me er prettig bij. Maar heb alles gehad van blond tot bruin tot rood tot paars en blauw.
Geen idee wat voor kleurtype ik ben. Misschien moet ik daar eens achterkomen. Ik draag eigenlijk bijna altijd zwart en blauw. Ben zelf melk flessen wit.
Bij die kleuranalyse werd toen trouwens ook verteld dat je kleurtype niet veranderd als je je haar verft, je huidskleur verandert immers niet. Wel kan je iets verschuiven als je wat ouder wordt, vaak van winter naar zomer (beiden koel) of van herfst naar lente (beiden warm). Omdat met de leeftijd je haar grijzer wordt en je huid iets valer passen dan vaak de wat minder heftige kleuren beter maar je blijft wel je oorspronkelijke koele of warme tint houden. En met ieder type kun je natuurlijk verschillende haarkleuren hebben. Maar als je een herfst of lentetype bent zullen warme tinten (honingblond, kastanjebruin etc) je beter staan en bij winter of zomertype juist asblond, koele bruintinten of diep zwart.
Ik ben een zomer type. Sproetjes en heel donkerblond haar van nature. Als ik in de zomer kleur dan is mijn ondertoon geelbruin en ben een warm type. Nu ben ik al sinds mijn jeugd een brunette omdat ik helder blauwe ogen heb en die spreken dan enorm. Echter heb ik wel heel veel verschillende haarkleuren geprobeerd en de conclusie is: alles staat bij mij ook qua kleren. Heel makkelijk eigenlijk en hoef dus nooit ergens over na te denken wat dat betreft.
Maar het zomertype is koel, dus dat lijkt niet helemaal te kloppen dan. Als alles bij je staat, dan ben je waarschijnlijk neutraal, net als ik, maar dan zit je tussen zomer en lente in ipv mijn herfst en winter (ik heb bruin haar met bruine ogen met een vrij lichte huid, die wel verkleurt). Wat voor kleur zijn je aders aan de binnenkant van je pols?