Even een vraag(je) Wij gaan misschien zelf een huis bouwen. Nu zie ik heel veel cataloguswoningen op internet, maar dat gaat waarschijnlijk niet lukken ivm de eisen van de gemeente. Ook zou ik het fijn vinden om een aannemer uit de buurt te hebben. Voor mijn gevoel meer mogelijkheden en makkelijkere communicatie. Iemand van jullie ervaring met het bouwen van een huis? Heb je veel/alles zelf gedaan? En misschien een indicatie van je kwijt was (bouw, dus geen keuken ed)? Waar moet je opletten bij het zoeken van een aannemer? Wij willen een huis bouwen van zo'n 8x12 en dan een zogeheten 'boerderijwoning'.
He, Wat grappig wij zitten in hetzelfde bouw traject. Waar ga je bouwen?! Catalogus klinkt goedkoper dan architect maar komt op hetzelfde neer. Onze architect begeleidt ons in jet gehele proces incl aanbesteding. Wij hebben ook een heel specifiek bestemmingsplan: schuur woning. Ga jij toevallig ook in Brabant bouwen? Ik kan je wel de naam ban architect doorgeven. Gr
Wij hebben zelf ons huis gebouwd. Volledig in eigen beheer, dus zonder aannemer. Dat scheelt zoveel geld! We hebben alles zelf gedaan wat we konden doen. De metselploeg hadden we ingehuurd, binnenmuren op uurbasis en buitenmuren een prijs voor laten maken. Aan de binnenmuren konden we zelf ook veel doen namelijk. Van tevoren alles klaarzetten (ook de stenen alvast op hun plek), en zelf opruimen. Specie draaien en voor materiaal zorgen. Isoleren heb ik zelf gedaan, mijn man deed het uithakken voor de leidingen. Hij is eigenlijk elektromonteur en heeft alle electro zelf gedaan, vloerverwarming leggen deden we zelf, leidingen weer aansmeren, enz enz. Je kunt zelf inschatten wat je zelf kunt doen. Vakwerk moet je echter aan de vakman overlaten. Dus o.a. stucen, het dak en het metselen van de buitenmuren hebben we laten doen. Als je geen aannemer hebt is een goede timmerman erg belangrijk. Die maakt het huis echt! Hij weet precies wat er moet gebeuren en in welke volgorde. Wij hebben ook veel aan de architect gehad (mijn oom, konden we dus altijd bellen). Uiteindelijk waren we ongeveer 185000 euro aan het huis kwijt (+80000 voor het perceel). Keuken, badkamer, tegels en de gashaard hebben we van eigen geld gedaan. Ons huis is nu bijna een ton meer waard dan het gekost heeft. Twee jaar hard gewerkt (met een aannemer gaat het wel sneller) maar het was het waard. We hebben tijdens de ruwbouw wel ruim drie maanden stilgelegen ivm vorst. Dat was balen. Je mag me altijd pb-en met vragen. Succes!
Wij gaan bouwen op de Veluwe als het goed is; vlakbij onze huidige woning. We zitten idd te twijfelen tussen een aannemer en dan echt casco (muren en dak) binnenmuren ed dan zelf doen. Of alles zelf regelen olv een timmerman. Leuk.om beide reacties te lezen. Wij hebben waarschijnlijk een budget van 150.000,- hebben jullie veel luxe Novastar? Of een garage oid..? Hoop dat het haalbaar is voor 150.000,- Billy, wat leuk dat jullie ook bezig zijn. Al iets verder zo te lezen. Wat is jullie planning?
Wij hebben een vrij luxe woning maar dat ligt met name aan de afwerking en dat hebben we vooral van eigen geld gedaan. Wij hebben een huis gebouwd van 670 m3, incl. de inpandige garage. Met jullie budget (ik neem aan dat dat voor het huis is, en niet ook voor de grond) kun je echt wel iets moois neerzetten als je veel zelf doet. Ik zou dus ook zeker in eigen beheer bouwen. Dat wij geen aannemer hadden heeft ons zo'n 50000 euro gescheeld. Laat je verder niet teveel onzin dingen aanpraten zoals een warmte-terugwin-systeem. Wij hebben gewoon natuurlijke ventilatie, dat is nog gezonder ook. We hebben overigens wel zonnepanelen voor warm water. Scheelt enorm in de stookkosten. Eigenlijk is mijn advies dus om een degelijk huis te bouwen met goede materialen maar heel goed op te letten hoe en waar je inkoopt. Wij hebben veel door een interieurbouwer laten doen (keuken, badkamermeubels en deuren) en dat klinkt duur maar het is stukken goedkoper dan bij bv een keukenzaak. Ook op natuursteen kun je flink bezuinigen na even snuffelen. Maak een realistische begroting en houd je hier zoveel mogelijk aan. Lukt niet hoor. 😜 Wij zijn nu nog steeds aan het klussen omdat we de zolder en de tuin niet meer konden afwerken. Zak geld was leeg, haha! Ook de veranda is deze zomer pas afgemaakt en de geplande carport is er nog niet. Maar wij zijn nog steeds supertrots op het resultaat. O ja, wij hebben gebouwd in jaren 30-stijl dus met een groot dak, erker, dakkapel en van die mooie getimmerde dakgoten. Dit is van zichzelf een dure bouwstijl zei de architect. Dat is wel goed om te weten.