fruithapje

Discussie in 'Voeding' gestart door huitje, 8 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. huitje

huitje Bekend lid

18 okt 2009
    561
    0
    0
    kop van overijssel
    hoi

Wanneer geven/gaven jullie het eerste fruithapje?
    Ik lees overal vanaf 4 maanden maar op het consulatieburo zeggen ze pas vanaf 6 maanden. Wat is het nu?
    Had mij er eigenlijk al op verheugd om Nienke met een paar weekjes haar eerste hapje te mogen geven...

2. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Wij hebben zelf gewacht tot 6 maanden.

De WHO adviseert om te wachten tot 6 maanden owv de darmrijping. Indien je kindje niet té hongerig is (als je FV geeft, zit je met een max. hoeveelheid en is het soms moeilijker om te wachten tot 6 maanden), is er eigenlijk geen reden om al met 4 maanden te starten. Zeker als er risico is op allergie of bij gevoelige darmpjes, kan je best nog wat langer wachten.

3. staffies

staffies Bekend lid

21 sep 2009
    551
    0
    0
    emmen
    ik ben gisteren bij het CB geweest en onze meid heeft zo'n honger en ik mag niet meer geven dus s'avonds 2 uur voor de laatste fles wordt ze helemaal wild omdat ze zo'n honger heeft en nu mocht ik van het CB alvast rustig aan beginnen ,maar ik ben nu eerst begonnen met rijstebloem door de 1 na laatste fles te doen en het heeft gisteravond geholpen ze was lekker rustig tot de laatste voeding :D heerlijk...maar als ze niet zo'n honger had dan had ik ook wat langer gewacht ...

4. Alita

Alita Niet meer actief

Ikzelf ben bij allebei begonnen met 5,5/6 maanden ongeveer....met kleine beetjes en maar 3 dagen achter elkaar om te laten wennen.

Ik vindt dat het rijpen van de darmpjes idd best belangrijk is en daarom geef ik nog niks met 4 maanden...daarbij is het ook nog niet echt nodig met 4 maanden dus waarom al geven als de kans bestaat dat je een allergie opwekt?

5. cherryl

cherryl Fanatiek lid

27 jan 2009
    2.923
    0
    0
    wij hadden bij de eerste uit ons zelf met 4 maand de eerste hapjes gegevn en het cb was not amused.
    bij de tweede hadden we ons dat ook maar bedacht om het dan ook maar met 6 maanden te doen, want tja ze kan nog lang genoeg aan de vaste voedsel dachten wij...
    kwamen we iets na de 4 maand bij het cb vroegen ze ons waarom we nog geen fruit hadden gegeven???
    bij ons was het ook wel goed om het met 4 maand bij de tweede te doen ivm reflux, maar toch...

ik zou zeggen volg je gevoel, vind je het leuk om met 4 maand te doen, waarom niet?? gewoon doen wat jullie willen!

6. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik vind het doen omdat het je leuk lijkt, wel een erg rare reden om bijvoeding te geven.
    Verder sluit ik me bij Elke aan.

7. Alita

Alita Niet meer actief

tja hier spuugt ze ook en de oudste deed dit ook en ook met de bijvoeding spuugt ze dus om nu te beginnen omdat ze spugen;)

8. angelbaby

angelbaby Fanatiek lid

Onze tweeling heeft ook beide reflux gehad totdat ze bijna 1 waren. Hierdoor was het advies vanuit de kinderarts en het consultatiebureau juist om echt te wachten tot 6 maanden. Ze hebben reflux, omdat hun maagklepje nog niet goed sluit. Geeft dus wel al redelijk aan dat hun spijsverteringsstelsel nog niet helemaal goed werkt. Ook zijn we daarom met 6 maanden niet begonnen met fruit, maar met groente. Dat is minder zuur en daar hebben ze dan minder last van.

Wij gaven toen een van de jongens wat eerder aan begon te geven dat hij honger had van die speciale flesvoeding voor hongerige baby's werkte heel goed.

9. Boyandgirl

Boyandgirl Actief lid

24 nov 2009
    444
    0
    0
    Wij zijn met 4 maand begonnen dit op advies van het bureau, en omdat we het leuk vonden en dat is helemaal niet raar.

ook ivm met reflux eerder beginnen met bijvoeding omdat dit wat vaster is en niet zo makkelijk omhoog komt.

Hier adviseerd de kinderarts juist met 4 maanden te beginnen anders kun je juist meer last van allergieen krijgen als je het uitstelt en dat is echt gezegd.

als het goed gaat met je kindje en je hebt er een goed gevoel over gewoon beginnen met bijvoeding hoor. je merkt het vanzelf wel als het niet goed gaat

10. Alita

Alita Niet meer actief

ach het zal altijd vreemd blijven want de ene keer zegt het cb dit en de andere keer dat...

Je moet vooral doen wat jou als ouder ZELF het beste lijkt.....

11. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.253
    1.011
    113
    Zuid-Holland
    bij mn oudste dochter wilde ik ook met 4 mnd beginnen met de eerste hapjes. Dit was toen geen succes, ze wilde niet en was er gewoon niet aan toe. Bij zes maanden gingen de hapjes wel goed naar binnen. Kan dus ook per kind verschillen waar je goed aan doet.

12. Alita

Alita Niet meer actief

Ja maar bij jou wilde je dochter dan gewoon niet...jij ziet niet wat er daarbinnen gebeurt natuurlijk;)

Hier hebben wij altijd vers gegeven, maar een keer gingen we weg en we hadden een potje gekocht...nou ze heeft de hele dag gespuugt!

Nog eens geprobeerd want misschien was het potje niet goed...en jawel hoor weer spugen...nou geen potjes meer hier!

13. Loesie1982

Loesie1982 VIP lid

25 dec 2008
    5.486
    0
    0
    Juffrouw
    Overijssel
    Hier precies hetzelfde verhaal. Reflux en koemelkallergie.

Wij zijn net pas begonnen met een paar hapjes fruit per dag, maar zou ook idd goed zijn, omdat het vaste voeding is, dus komt minder snel omhoog en het is inderdaad achterhaald dat je tot 6 maand moet wachten, zei ook hier de kinderarts/allergologe (schrijf je dat zo?)
    Ze adviseren nu juist 'vroeg' te geven, zodat ze er niet allergisch
    voor worden...

Liefs

14. Springmuis

Springmuis VIP lid

19 aug 2008
    7.043
    0
    0
    Hier in overleg met CB gestart met bijna 4 maanden omdat Isabella veelste veel melk dronk (4 x 260cc na eerder overleg met cb) en daarmee te snel en te veel aankwam en dus begonnen zodat we iets minder melk konden geven (3x 200cc en 1x 230cc)

Gaat nu helemaal prima! en is 'slechts' een pond aangekomen in 3 weken, ze zit nog steeds net boven de curve lijn, maar aangezien haar lengte ook bovenaan zit, zit het nu netjes in poportie ;)

15. misa

misa Niet meer actief

Ik zou bijna zeggen dat je in de war bent: want met allergieën moet je echt beter wachten tot 6 maanden. En dan steeds 3x achter elkaar hetzelfde geven. Dit is wat ook door ka geadviseerd wordt.

Maar ik vind ook zeker dat je moet doen wat jij denkt dat goed is en goed kijken naar je kindje. Is hij/zij eraan toe of niet. Hoe hapt en slikt je kindje met een hapje.
    Ik wil wachten tot 5 of 6 maand ivm allergieen, maar ook omdat ik het nog niet nodig vind. Lijkt me wel leuk trouwens..! ;)

16. Beheer

Beheer Administrator
    Medewerker

11 feb 2005
    16.277
    2.978
    113
    Verplaatst naar Voeding.

Lotte

17. cyntje78

cyntje78 VIP lid

11 nov 2008
    6.297
    3
    0
    Genieten van ons ventje!
    Wij zijnn al wéken bezig om ons hongerige ventje tevreden te houden met fv. Eerst Satndaard voeding toen met Extra gemengd, nu alles met Extra en sinds gisteren ook 5 X 180+6

In overleg met het cb gaan we het eerst proberen met 5 x 180.
    Daarna de laatste fles 180 met rijstebloem.
    Als hij hier geen genoeg meer aan heeft dan mogen we gaan beginnen met een paar hapjes groente of fruit...

Wij hebben dus een hongerig kindje (heeft ook veel in te halen) en hebben ons wéken in allerlei bochten moeten wringen...

Ik zou zeggen... zolang fv of bv voldoet en je kindje tevreden is, nog lekker zo laten.
    Helaas zullen wij de 6 maanden niet halen met alleen fv. Maar stiekum verheug ik me wel op de eerste hapjes hoor. Ons mannetje geloof ik ook want ondertussen begint hij al aan zijn vuistjes :D met hele harde smakkende geluiden :D

18. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Met beide kindjes gewacht tot 5,5/6 maanden en eerst begonnen met groente en toen dat goed ging met fruit. Ik volg het advies van de WHO, de ka/cb's hebben wel vaker rare/tegenstrijdige adviezen ben ik achter ;)

19. adi

adi Niet meer actief

Al je andere redenen begrijp ik heel goed, maar dit is echt geen indicatie van toe zijn aan vaste voedsel. Je kindje zit in de leeftijd dat zijn speeksel-klieren heel hard gaan ontwikkelen, ook zijn kaken. Dat jeukt behoorlijk en hij zal waarschijnlijk ook een beetje kwijlen. Dit hebben alle babys met 3-4 maanden, en vaak denken mensen 'kijk, mijn kind is toe aan vaste voeding'.

Wacht maar totdat de tanden zich aandienen, dan kauwt ie op alles wat ie tegenkomt, hier hebben ze aan een tafelpoot geknaagd ;). En echt niet van de honger ;)

20. Alita

Alita Niet meer actief

haha adi aan de tafelpoot hahha.....

Deel Deze Pagina