1 jaar, nu al stoppen met opvolgmelk?

Discussie in 'Voeding' gestart door Mama-in-love, 21 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mama-in-love

Mama-in-love VIP lid

11 mei 2010
    7.354
    158
    63
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Vandaag is mijn zoontje 1 jaar geworden. Ik lees op de site van het voedingscentrum dat de opvolgmelk dan vervangen kan worden door gewone melk.

Nu drinkt hij prima gewone melk en karnemelk en eet 's avonds een schaaltje yoghurt.
    's Nachts krijgt hij altijd wel een fles 180/6 (rond 5/6 uur)

Mag je dan al helemaal stoppen met opvolgmelk?

Ik zie trouwens ook staan dat ze 2 boterhammen mogen tussen de middag maar dat lukt hier echt niet hoor! Het zijn enorme menu's daar op de site van een 1 jarige, dat eet mijn kleine niet allemaal op! :$

2. Onje

Onje Niet meer actief

Hier vanaf 10 maand koemelk. Kunstvoeding is echt niet meer nodig vanaf 10 maanden.

3. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Nah. ..doen wat jouw goed lijkt. Tis een richtlijn. Die van mij drinkt nu nog 2 flessen opvolgmelk en maar 2 boterhammen per dag. Cb vond dat goed zolang hij goed groeit en ontwikkeld.

4. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hier ook geen opvolgmelk meer vanaf 11,5/12 maand. Is niet nodig al ze verder prima eten.

Die 2 boterhammen is een richtlijn. Maar dacht dat het advies 1-4 boterhammen per dag is. Dat kunnen ook 2 halve(ontbijt&lunch) zijn. Zolang het maar niet komt doordat ze vol zitten met zoetigheid.

Waarom die fles zo in de ochtend nog? Je kunt het vervangen door gewone melk, mits je dan niet over de max van 500 cc komt (advies is 300cc zuivel, max 500). Of toch ontwennen, misschien steeds minder geven of meer verdunnen tot het helemaal water is?

5. Mama-in-love

Mama-in-love VIP lid

11 mei 2010
    7.354
    158
    63
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Ja, het is een gewoonte geworden... Hij heeft een rietjesbeker water in zijn bedje staan, maar wordt meestal tussen 5 en 6 wakker en wil dan een fles. Ik zou natuurlijk ook gewoon wat melk warm kunnen maken ipv opvolgmelk en dan idd afbouwen met de hoeveelheid...

6. 2jees

2jees Niet meer actief

Hier bij 11 maand op koemelk overgegaan ivm borstweigeren, en inderdaad ik heb het ook een tijd warm aangeboden.

7. Koon

Koon Niet meer actief

Mijn zoontje wordt volgende week een jaar en we zijn nu bezig met het laatste pak opvolgmelk.

8. nanni1996

nanni1996 Fanatiek lid

23 jul 2008
    3.640
    322
    83
    Hier alleen voor de nacht nog een fles opvolgmelk (met een klein beetje brinta) puur ivm de vitamines want zijn weerstand is niet zo hoog ondanks het goed eten wat hij doet. CB zei dat hij geen voor het slapen gaan fles meer hoeft maar hij wil hem nog en ik vind het prima.. Hij eet verder alles en goed, dus de fles gaat ook niet altijd leeg! (100 cc meestal)
    Verder krijgt hij al vanaf 10 maanden gewone melk, omdat hij verder geen flesvoeding meer wil

9. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Hier sinds een aantal dagen ook al zo goed als over op koemelk. Hij krijgt in de ochtend pap van opvolgmelk 200 cc, tusse de middag oefenen met koemelk uit een bekertje, na t eten een zuivel toetje en voor t slapen gaan nog 150 cc koemelk (meer voor t idee ook)

10. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Met 11 maanden kreeg ie alleen 's avonds nog een klein flesje opvolgmelk en met 13 maanden was het pak leeg en geen nieuwe meer gekocht.

11. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Hier krijgt ze nog wel opvolgmelk, tot ze daarmee stopt. Maar goed, ze krijgt ook geen koemelk dus een vervanging voor de avondfles gaat ze niet krijgen.

12. sjak

sjak Niet meer actief

Wij hebben tot bij à elf maanden 2x daags opvolgmelk gegeven en daarna zijn we dit gaan vervangen met gewone melk. S morgens en 's avonds. En na haar eten krijgt ze ook Griekse yoghurt. Ik heb trouwens nog nooit gehoord dat er een max van 500ml zit aan koemelk-producten?

13. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.291
    113
    Nederland
    We zijn met 11 maanden overgegaan op koemelk. Voor het slapen gaan kreeg hij vanaf dat moment thee met een scheut volle melk. Voordat we stopte met opvolgmelk kwam 's hij nachts nog wel voor een voeding. Vanaf dat we overgingen op koemelk sliep hij ineens volledig (19.00 - 08.00/8.30) door. Het zal wel toeval zijn, maar je zou bijna denken dat hij door een fles thee + koemelk meer verzadigd was dan opvolgmelk om de nacht in te gaan.

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ja natuurlijk, had je 2-3 maanden geleden al kunnen doen!

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Na 1 jaar is het minder, rond de 300cc zuivel is dan al zat.

16. sjak

sjak Niet meer actief

Maar dat 300ml genoeg is dat weet ik wel, maar zit er een max van 500ml aan, daar heb ik nl nog nooit van gehoord? Mijn dochter krijgt 2x 210 en een yoghurtje, soms kaas dus dan ver over de max...
    (Niet dat ik het anders zou doen hoor, maar volgens mij is dit weer een fabeltje)

17. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Nee, dat is geen fabeltje
    Peuters en kleuters | Voedingscentrum

18. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Hierin geven ze aan dat het gaat om het feit dat ze znders te vol raken. Mocht je kindje daarnaast nogngenoeg eten zou ik het dus gewoon lekker zo blijven doen sjak. T is dus niet slecht voor bepaalde organen of wat ook.

19. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.150
    3.026
    113
    Nederland
    Hier krijgt ze ook nog 2x opvolgmelk hoor.
    Smorgens een papfles (uit bordje wil ze niet graag en duurt laaang)
    En voor het slapen gaan nog een fles.

20. sjak

sjak Niet meer actief

Juist Justy, er staat dat 200a300 ml voldoende is... niet dat 500 ml maximaal is!
    Een fabeltje dus...

Deel Deze Pagina