Hier is het nog niet voorgekomen dat mijn zoontje zomaar iets toegestopt krijgt of zelf iets in zijn mond stopt. Onze naaste familie en goede vrienden weten waarvoor hij allergisch is en wat hij niet mag. Op een feestje worden ouders ingelicht, maar het is nog nooit voorgekomen dat ik of mijn man daar niet bij was. Hij is nog nooit alleen geweest. Gelukkig weet hij zelf inmiddels ook al een beetje wat hij wel en niet mag en heeft hij geen moeite met een rijstwafel of doosje rozijntjes, dat is voor hem een tractatie. Ik heb niks in huis waar koemelk als hulpbestanddeel in zit en dat is niet uit allergie of omdat ik het niet wil hebben, het zit er gewoon niet in. En ik heb een hele normale voorraadkast hoor. Ik zag laatst bij de KvW dat er in een potje pesto cashewnoten zaten ipv de gebruikelijke pijnboompitten, dat vond ik bizar! Maar ik heb eigenlijk heel weinig producten met hulpstoffen in huis en maak heel veel zelf, dan weet je zeker dat het goed is!
En dat is precies waar m'n zoon toen zo ziek van is geworden: pesto met cashew erin, op een broodje. Ik had het notabene zelf getest (er horen pijnboompitten in, waar ik licht allergisch voor ben en die ik dus echt niet aan m'n zoon wilde geven) en omdat ik er geen enkele reactie op voelde heb ik hem een hap gegeven in de veronderstelling dat er dan helemaal 'niks' in zou zitten. Mis dus.... toen wist ik nog niet dat er als vervanger vaak cashew gebruikt werd
Ja, ik zag dat he laatst ook ergens in zat, zal nog eens denken wat dat was! Ei zit in ook veel dingen als hulpstof hoor, maar ja, dat soort spullen haal ik niet in huis. Het is wel een keer misgegaan met kroepoek, daar zit ook ei in (en suiker en garnaal, heel geen zinnig product!).
Misschien niet zinnig, maar wel lekker vind ik (hoort voor mij echt bij een indisch feestmaal). Hoofdbestanddeel is meestal iets als tapiocabloem, overigens.
We hebben nu de cassavekroepoek, die is ook heel lekker. Mijn man vindt Indisch ook niet af zonder kroepoek, haha! Ben in de biowinkel nog geen lekkere tegen gekomen.
Nee, zelfs ook geen drankje. Ik moet er toch maar eens om vragen bij de ha. Heeft jou kindje een huidpriktest gehad? Ik heb daar om gevraagd bij de ha en ook bij de ka. Ha wil daar niet voor zijn 6e jaar aan beginnen en ka niet voor zijn 4e jaar Ze zeggen steeds dat het voor die tijd geen zin heeft, maar lees het zo vaak hier op het forum. Zou voor ons echter zoveel makkelijker zijn als we weten waar hij nog meer allergisch voor is. Hij heeft wel een alternatieve allergietest gehad bij een kinderarts die zich tevens bezig houdt met alternatieve geneeskunde. Maar daar durf ik niet op te vertrouwen, is voor ons meer een hulpmiddel geweest.
Heeft jouw kindje wel een bloedtest gehad? Kwam daar niks uit dan? Ik denk dat ze pas maatregelen treffen in de zin van epi-pen en drankjes als de allergie gediagnosticeerd is? Hier kwam de ei-allergie gewoon uit de bloedtest hoor. Ja, bij kleine kinderen kan er vals-negatief en vals positief getest worden, maar ook gewoon positief. Ik denk dat je er toch bij de ha op aan moet dringen dat je een verwijzing wilt voor de allergoloog. Succes!
Een bloedtest heeft hij met 9 maanden gehad ivm slechte groei. Daar kwam wel de kma en ei uit. Soja kwam er als negatief uit, maar blijkt hij toch niet goed tegen te kunnen. De allergie van cashew is vast gesteld door een arts van de HAP, nadat hij hevig reageerde op een cashew. Inderdaad dan maar eens aandringen voor een allergoloog.
Heb nu visite, maar heb snel alles bijgelezen... Beetje discussie las ik...gelukkig is het opgelost! Heb iig van de plus een biologisch smeerseltje gekocht...soort zuivelspread, maar dan zonder gluten/melk en nog wat... S.iem vond het heerlijk! Reageer later weer! Liefs
Mijn zoon heeft een bloedtest en een huidpriktest gehad, bij de kinderallergoloog in het AMC. HA stelde het zelf voor, om naar een allergoloog te gaan. Bij het AMC werd ik nog even van kastje naar muur gestuurd (eerst dermatologie, toen een kinderarts en uiteindelijk de kinderallergoloog - die een aardig lange wachttijd heeft), maar hij heeft zowel een bloedtest als een huidpriktest gekregen. Hij was toen 2,5 jaar oud. Bloedtest alleen is onbetrouwbaar, zeker op die leeftijd, maar in combinatie met huidpriktest heeft het ons veel inzicht gegeven. Dit najaar (hij is dan 3,5) moeten we terugkomen voor hertest. Overigens moet je wel een bepaalde verdenking hebben. Zoonlief heeft toen met die huidpriktest iets van 15 prikjes in z'n arm gekregen. Als je 'in het wilde weg' zou testen op álle mogelijke allergenen wordt hij helemaal een speldenkussen.
Hoe vond hij dat? Vond hij het eng, moest hij huilen, deed het zeer, trok hij zijn arm niet terug, hoe lang duurde het? Ik vond als kind (ik was de eerste keer 10) die krasjes erg vervelend.
Hij is een echte prikbikkel. Bloedprikken, infuusnaald prikken (was bij een andere gelegenheid), krasjestest, hij heeft alles supergoed doorstaan. Wel bij mama op schoot natuurlijk, en ik heb hem van tevoren uitgelegd wat ze zouden doen. De mensen in het zkh die de krasjes deden waren ook superlief en hebben het ook uitgelegd. Maar ook zij waren vol bewondering voor hoe rustig hij het allemaal onderging. Leuk vond hij het natuurlijk niet, maar hij bleef er heel kalm onder.
Knap zeg! De reden dat wij destijds niet voor een krastest zijn gegaan, is omdat we het te belastend vonden. Mijn zoontje is een heel gevoelig kind, mentaal gezien. Lijfelijk is hij ook een bikkel. Maar na een rondje ziekenhuisbezoek is hij gewoon dagen van slag (wordt gillend wakker, wil weer (nachtelijke) troostborsten, zit aan mama vastgeplakt). Zo'n krastest is niet niks. Hier lag de verderdenking al op ei en die kwam ook uit de bloedtest. Maar van de ka mochten we deze uitsluiten middels krastest.
Ik weet niet of het zo knap is, hij reageert er blijkbaar gewoon minder heftig op dan jouw zoontje. Hij praatte er wel veel over en hij speelde het na met z'n knuffel en met mij, daaraan merk je dat het indruk heeft gemaakt. Maar voor hem is dat blijkbaar genoeg om het te verwerken. Hij heeft ook jammer genoeg al de nodige ervaring met prikken en doktersbezoek... Ik ben blij dat we het wel hebben gedaan trouwens. Uit het bloedonderzoek kwam heel duidelijk cashew naar voren, en een lichte reactie op pinda. Uit de krastest werd cashew bevestigd, pinda juist niet (gelukkig!) en kwam pistache erbij. Zonder die test, hadden we pistache niet geweten en zou ik, om het zekere voor het onzekere te nemen, hem pindavrij hebben gehouden. Nu weet ik dat ik me over pindakaas e.d. niet druk hoef te maken, maar dat hij geen pistache-ijs mag.
oooh, sorry TS, we zitten hier je topic helemaal te misbruiken voor ons gesprek.... wel fijn dat je een spread hebt gevonden die goed in de smaak viel!
Haha, geeft niks hoor Bri! Vind het wel interessant om te lezen! Hier ook een huidpriktest gehad, maar dan op de rug! Hij moest dan op de buik liggen en dan kreeg hij die druppeltjes en krasjes...als dat gebeurt was, mocht hij gelijk weer bij mij op de arm! Hij hoefde niet te blijven liggen ofzo! Hij gaf er ook niks om...tijdens die krasjes keek hij me wel een keer zo aan van: mama, wat doet ze, dat vind ik nie leuk, maar hij huilde niet! Bloed prikken daarintegen vond hij minder leuk! En mama ook! Hij was nog maar een maand of 7...zo sneu! Zogelukkig, wat sneu zeg, dat je zoontje daar zoveel last van heeft! Dan kan ik me voorstellen dat je het ook liever niet hebt! Bri, jouw zoontje heeft dus wel aardig wat meegemaakt! Vaak ziek? Rot is dat he? Ze zijn nog zo klein! Hier weinig nieuws, eten gaat goed! Melk ook! En hij groeit als kool!
@ Bri, thanks voor de info! Waar het ons vooral om gaat is om de noten, gezien zijn reactie op cashew. Van melk, ei en soja weet ik hoe hij reageert, dit kan ik gewoon testen dmv provoceren. Ik zag dat hier in het AZM een allergoloog zit. Deze gaan wij zeker eens bezoeken. Ik wacht echter wel nog een paar maanden totdat hij beter communiceert. Begrijp dat het toch wel een belastend onderzoek is en hij is een gevoelig kind en kan zich nog moeilijk verbaal goed uiten. Stress / drukte veroorzaakt bij hem nachtangsten en daar zijn we net pas een aantal weken vanaf.