N.a.v. het topic over het aantal sneetjes brood per dag is mijn vraag, wat doen jullie op de boterham? Mijn zoontje eet sinds hij 6 maanden is brood. Daar dit de eerste maand niet soepel verliep adviseerde het CB (zo staat het ook in zijn blauw boekje geschreven) om jam, chocopasta, smeerkaas, leverworst, stroop, etc. op zijn brood te doen en de korstjes er vanaf te snijden. Hier zijn wij toen mee begonnen. (dun uitgesmeerd!) Inmiddels eet hij zijn boterham over het algemeen goed. Aangezien dit beleg nu standaard in onze routine zit en hij verder zijn groente/fruit/aardappelen/enz goed eet vinden wij het ook niet erg dat hij deze zoetigheden op zijn boterham krijgt. Maar ik vraag mij wel af wat jullie op de boterham doen? Ik lees bij veel mensen dat ze nog brood met alleen boter erop geven. Nu vind ik heel eerlijk dat dit inderdaad beter is voor een baby dan dat wat wij geven maar vanaf 1 jaar mag een kindje toch zeker ook wat lekkers, of in ieder geval iets anders dan alleen boter, op het brood? Oja, mijn zoontje is nu 8 maanden. Mag ik ook al beginnen met een plakje kaas/boterhamworst/iets anders? op de boterham?
Ongezouten roomboter. Niet altijd beleg (zag ik trouwens ook staan op een blaadje van het cb), meestal in de ochtend alleen boter en smiddags wel beleg. Meestal roomkaas, zonnatura jam/stroop, geprakt fruit, avocado. Ik probeer te kiezen voor beleg met weinig zout en geen toegevoegde suikers. Edit: ze vindt het allemaal heel lekker , ze krijgt dus zeker iets lekkers op haar boterham.
Ik doe nu roomboter + kaas/ smeerkaas / appelstroop van zonnatura of gepureerd fruit. De eerste 2 maanden alleen maar roomboter.
Hihi dat snap ik dat ze het lekker vind Ik bedoel er mee te zeggen dat kindjes boven 1 jaar naar mijn idee niet meer alleen een boterham met boter en dus zonder beleg hoeven maar ook iets op de boterham mogen. Kun je me misschien nog wat tips geven m.b.t. soorten beleg? Ik wil namelijk ook iets meer op zout/suiker gaan letten. Wil dus overstappen op zonnatura producten en voor meer variatie kijken. Geprakt fruit heb ik nog helemaal niet aan gedacht! Hij krijgt natuurlijk wel al een fruithapje.
Mijn dochter eet op brood wat wijzelf ook op brood eten over het algemeen; (komijne)kaas, ham, appelstroop, geprakte avocado, ei, jam, notenpasta... Tot 1 jaar eigenlijk alleen roomboter. En ze vindt het heerlijk hoor, maar ik begrijp de keuze voor zoeter beleg wel bij een lastige eter.
Die van ons eet alles! Jam, leverpastei, stroop, kaas, vlees, ei en dat doet ze al vanaf 6 maanden zeker
hier krijgen ze op brood (ook de oudste mee naar school) boter altijd en dan appelstroop peren stroop heeel soms pindakaas (na een jaar pas) smeerleverworst ( maximaal 1 keer in de week) komkommer maar meestal in het gewoon fruit. dus fruit van een fruithapje vers gemaakt zet ik een pot van in de koelkast en dat kan dan op brood.
Hier roomboter,plakje kipfilet, fruitpasta of zonnatura appel/perenstroop en daar zal voorlopig ook nog niet veel bij gaan komen. Evt nog plakje kaas en ander plakjes vleesbeleg. Maar chocopasta...als hij 3 is op zn vroegst en dan pas als hij er om vraagt
Tot een jaar voornamelijk boter, appelstroop, suikervrije jam (bv. van Zonnatura) en kaas. Daarna van alles. Ze heeft over het algemeen een sterke voorkeur voor kaas en worst, dus dat krijgt ze regelmatig. Maar de laatste tijd is ze helemaal gek van schuddebuikjes en af en toe wil ze opeens vruchtenhagelslag, dus dan krijgt ze dat.
Hier van alles Kaas , smeerkaas , kipfilet , boterhamworst , appelstroop , pindakaas , gewoon rokmboter , soms smeerworst maar niet zo vaak, vers fruit
Zo deed ik het ook. Lekker is ook een ruim begrip. Als je een kind geen chocopasta geeft zal ie ook lekker smullen van appelstroop. Want dan kent ie geen.chocopasta. Maar goed,iedereen moet het zelf weten natuurlijk TS, de vegetarische smeerworst van de AH is ook een aanrader trouwens! Maar wellicht vanaf 1 jaar ivm zout...
Ik lees veel roomboter,is dat beter dan 'gewone' boter/halvarine?? Ik geef nu alleen met boter (blueband) en soms appelstroop.
Ja, roomboter is puur natuur, in tegenstelling tot halvarine of margarine, wat synthetische stoffen bevat. Het bevat veel goede vetten, wat je kindje nodig heeft voor o.a. de hersenontwikkeling. Verder wil je smeerworst, smeerkaas en vleeswaren ook niet in het lijfje van je kind hebben, dit is zó slecht! Kies liever voor appelstroop, suikervrije jam van Zonnatura, biologische notenpasta of geprakt fruit (banaan of avocado). Suiker en zout dienen zoveel mogelijk vermeden te worden het eerste jaar.
Mijn dochter van een jaar is gek op boterhammen. Ze eet ze droog met zoveel smaak, dat ik niet de moeite doe om haar beleg te geven. Ik vind het altijd zo gek als mensen zeggen dat kindjes toch ook wel eens iets 'lekkers' mogen. Ik probeer haar net te leren dat fruit en groente lekker is, ook als tussendoortje. Snoep en zoet kent ze niet en mist ze dus ook niet. Ik ben ervan overtuigd dat ze die smaken vanzelf wel 'lekker' zal vinden
Mijn zoon van toen net 1 was helemaal happy als hij een soepstengeltje met een puntje pindakaas kreeg....Dat was zijn "lekker" Wat een kindje niet kent daar taant ie ook niet naar..
Thanks mamavan2. Ik wil ook zo puur mogelijk aanbieden (geef daarom ook nog steeds bv!, nou begrijp ik dat ik mazzel heb dat t goed gaat bij mij). Heb ook nog nooit potje gegeven, maak alles zelf. Ze eet een hele bruine boterham op met korst. Nu vaak nog droog of met boter (heb nu roomboter gehaald) of appelstroop. Heb ook al jam van zonnatura gehaald zoals ik hier ook veel lees. Maakt t qua appelstroop nog uit qua merk?!