Beste medemama's, Vanaf de geboorte krijgt onze zoon al BV en dat gaat supergoed. Sinds 4 weken zit hij aan de bijvoeding (hij is nu bijna 7 maanden). Afgelopen donderdag naar CB en gewist 9 kilo bij 72 cm, allemaal dik in orde dus! Nu het volgende. De bijvoeding gaat goed, hij eet een half stuk fruit met daarin een liga verkruimeld, een bord pap en een 'prakkie'. Tot op heden heeft hij overdag nog 3 BV en soms 's nachts nog 1. Deze weken zal er 1 worden vervagnen daar ik weer moet gaan werken, dan kom hij uit op 2 BV (soms 3) en een melkvoeding door de pap. (hij accepteert geen melkvoeding uit fles). Het CB adviseerde donderdag om de 2 BV's die overblijven (in de ochtend en voo rhet slapen gaan te vervangen door eenmaal pap en eenmaal yoghurt. Dat betekent helemaal geen BV meer, maar dat wil ik niet. Het gaat nog zo goed en we vinden het allbei fijn. het lijkt mij dat er in yoghurt niet per definitie meer voedingsstoffen zitten voor hem dan mijn BV. Wie kan me hierin helpen, wel of geen BV vervangen.
volgens mij geef je zelf het antwoord al. niet vervangen dus. Als jij niet het idee hebt dat jouw kindje behoefte aan pap heeft, moet je het gewoon niet doen.
Ik geef zelf helaas geen borstvoeding maar flesvoeding, maar vind dit een heel raar advies. Als jouw kindje hier genoeg aan heeft is het toch prima, zou eerder het fruit en groente gaan uitbouwen en een boterham gaan geven dan de borstvoeding gaan vervangen voor pap. Jesse krijgt nu 3 flessen waarvan er 1 half pap half melk is. Tegen mij heeft het cb laatst niets gezegd over meer pap en minder melk. Ik zou als ik jou was gewoon mijn gevoel volgen en lekker bv blijven geven.
Wat een raar advies! Natuurlijk zit er voldoende in jouw bv. Gewoon lekker zo doorgaan en bv blijven geven hoor. Je kindje is pas 6 maanden en mag volgens mij nog geeneens koemelk Producten zoals yoghurt
Lekker laten zo als je door wilt blijven voeden. Mocht je alsnog ooit af willen bouwen, zijn het evt. wel goede vervangingsopties
wat een onzinnig advies van het CB! Duidelijk dat die weer eens niets afweten van BV. Waarom zou je stoppen als jullie het nog fijn vinden en het goed gaat ?! BV is natuurlijk veel beter als een papfles en een schaaltje yoghurt.
Ik zou werkelijk een advieslijn van CB bellen, aangeven wat deze persoon jou geadviseerd heeft, en echt vragen waar ze zulke adviezen op baseren en wat hun doelstelling daarmee is. En ook nog eens vragen hoeveel verstand hun medewerkers hebben van babyvoeding, en of ze dat zelf een goede zaak vinden. Wat een Bullshit! (sorry ) Ik vraag me eerder af of je zoontje niet meer bv-momenten moet hebben. Met 6-7 maanden is melk nog zijn hoofdvoeding, en 3 keer per dag is volgens mij best weinig.
Helemaal mee eens. Je CB heeft je een afbouwadvies gegeven. Nou is dat prima als jij zelf wilt afbouwen, maar als je langer dan nu wilt voeden, dan zou ik verder maar even niet naar het CB luisteren. Je kind eet goed, en mag ook op deze leeftijd gewoon op verzoek aan de borst. Met 6 a 7 maanden is een keer of 5 per dag aan de borst naast de happen die een kind krijgt een mooi gemiddelde. Beste is om voor een vaste hap even een paar slokken borst te geven, omdat moedermelk enzymen bevat die helpen bij de vertering (en het verdragen) van vast voedsel.
Bedankt voor jullie (steun)reacties. Ik blijf inderdaad lekker doorgaan met de BV + 1 keer pap op een dag op basis van opvolgmelk. Hij heeft dan 4 keer een melkmoment en daarnaast fruit, groenten en straks een beetje yoghurt in de middag (ter vervanging van een bv, omda tik weer ga werken) Yoghurt mag wel, maar bevat als voedingsstof alleen maar calcium, maar is dan (dan is mijn zoontje bijna 8 mnd) een prima vervanging. Heb dus inderdaad het CB gebeld en de Vp aan de lijn schrok erg van de uitspraak betreffende het bureau. Ze willen BV juist stimuleren.... . Ik hoop da tik het tot een jaar kan geven en in ieder geval tot 9 maanden! Zo zie je maar, heb ik eerder ervaren, dat je elke keer als je belt andere adviezen kan krijgen. Ik weet zeker als ik morgen bel met dezelfde vragen, dan krijg ik weer wat anders te horen. Dus....als leidraad in mijn achterhoofd, maar verder vooral op eigen gevoel!
Heel goed dat je gebeld hebt! Je zou er bijna een klacht over indienen zeg! Wat een sukkels. Lekker doorgaan en nog even genieten zo lang het kan.