Wij zijn op zoek naar hulp in de huishouding, helaas kunnen we via via niemand vinden en hebben we dus een advertentie op Marktplaat geplaatst. We hebben ontzettend veel reacties ontvangen en hebben deze week al een paar afspraken staan. Nu heb ik zoiets nog nooit gedaan en vind ik het een beetje eng om zomaar iemand in huis te nemen waar moet ik op letten? Wat wil je allemaal weten van zo'n persoon om er zo zeker mogelijk van te zijn dat je niet de verkeerde binnenhaalt? Het is de bedoeling dat ze de sleutel krijgt en kan poetsen als wij werken, maar ik denk dat ik er de eerste paar keer nog wel bij wil zijn... Kortom, wie heeft tips??
Ik zou wel willen weten wat ze doet in haar leven... alleenstaand/samenwonend/getrouwd, eventueel kinderen. Wat voor werk of schoolverleden ze heeft. Even een uurtje te tijd nemen voor een praatje want dan kom je toch al meer te weten over iemand dan in 10 minuten tijd. Zoiezo de eerste keren erbij blijven, is voor jou en voor haar ook prettiger mocht ze nog dingen willen vragen of weten. Zou niet meteen de sleutel geven..
Ben het met blondi eens, mocht je nog willen weten of ze een schoon verleden heeft kan je altijd vragen naar een bewijs van goed gedrag bij de gemeente.
Een bewijs van goed gedrag is wel vrij duur hoor: zo'n 30/40 euro (afhankelijk van je gemeente)... Ik heb er toevallig laatst een nodig gehad. Ik zou ook erg afgaan op je gevoel: voel je je prettig bij haar? Heb je vertrouwen in haar of zegt je intuitie al meteen dat er iets niet klopt? Ook ik zou er, zeker de eerste tijd, bijblijven.
Wij hebben eerst een kennismaking gedaan. We hadden een briefje in de appartementen in ons blok gehangen. Ben er de eerste keer bij geweest, daarna niet meer. Mijn gevoel was goed, we hebben haar nu alweer bijna 1 jaar en t bevalt prima. We hadden een lijstje gemaakt, en dat volgt ze altijd, soms vragen we nog of ze iets extra's kan doen. Zelfs nog een keer bij haar thuis wezen kijken, moest toen geld brengen, dus zo liep het min of meer. Maar haar huis was spik en span schoon, dus dat zat goed! Een keer was mn vriend ziek thuis, en ze kwam keurig op tijd, zelfs een kwartiertje te vroeg. Zou zelf vragen naar roken. Of ze meerdere adresjes heeft en of je contact mag opnemen met iemand anders waar ze schoon maakt. Bewijs van goed gedrag vind ik te ver gaan en zegt ook niet alles. Succes!
goh geen idee..ik zou het ook wel graag willen maar ik ben daar te streng voor denk ik en té wantrouwig vooral straks met 2 kids in huis heb ik liever geen vreemde erbij. tjsah klinkt heel overdreven stom natuurlijk maar er lopen tegenwoordig zoveel gekken rond dus nee geen vreemden in mijn huis waar 2 kindjes wonen.
@lennylenn; we hebben zelf ook nog een goed idee bedacht; we vragen om een kopie van het paspoort en het eerste salaris wil ik per post versturen (om er zeker van te zijn dat ze ook echt op dat adres woont). Stel dat er dan toch iets mis gaat, dan weet je haar iig te wonen
Ik werk zelf bij 2 mensen als hulp in de huishouding. Als eerste ga ik gewoon op gesprek bij die mensen en neem ik altijd foto's van mijn kleine meid en vriend mee Die zitten gewoon in mijn portomonnee, maar mensen vinden het prettig. Ik laat ook altijd mijn huisadres en telefoonnummer achter. Ik ben via oudere mensen aan hun namen gekomen om te gaan werken, dus zij konden op die manier hun ervaring met mij delen. Een bewijs van goed gedrag. Zodra ik erachter kom dat iemand dat voor mij zou aanvragen is het over hoor. Wederzijds vertrouwen moet je hebben. Net als ik als hun vrij zijn of ziek thuis gewoon keurig op tijd ben, en net als altijd eigenlijk, 10 minuten te vroeg... Om geld via de post op te sturen en zo, vind ik persoonlijk een beetje té. Dit werk is gebaseerd op vertrouwen. Als je zoveel controle wilt, dan moet je een bedrijf inschakelen die die mensen voor je in kan huren. Om dus iemand via MP te laten komen, dan ga je werken op basis van vertrouwen. Stel haar/hem de vragen, en vraag desnoods als je het echt niet trekt, een keer om je buren te laten kijken hoe laat degene komt en weggaat als je er niet bent...
misschien is het idd té, maar stel dat je het niet doet en je komt thuis en je huis is leeggeroofd, het adres wat gegeven is, blijkt vals en dan? Nu is het natuurlijk geen garantie dat dat niet gebeurt als je het adres controleert, maar dan weet je iig waar je aan moet kloppen met de politie...
Ik maak ook schoon bij mensen. En heb eerst altijd een gesprekje gehouden met wie ik ben etc. En ook wat hun verwachten en wat mijn standaard werk is etc. Sommige blijven de eerste keer erbij maar heb er ook 2 gehad die mij na 20min kletsen de sleutel gaf en me veel succes wenste voor volgende week Het werk is idd gebasseerd op vertrouwen. Dat je probeerd zo zeker mogelijk te zijn van je zaak is logisch maar maak het niet TE.