Ik krijg dus een groei echo met 30 weken omdat mijn dochter bij de geboorte 3.5 kilo was en ze was met 37.2 weken geboren. Ze zijn 'bang' dat dit kindje ook groot zal zijn al dan niet nog groter. Mocht het zo zijn dat uit de groei echo komt dat dit kindje dus idd groter geschat word dan moet ik een suikertest laten doen waarschijnlijk. Ik ben nu in totaal 5 kilo aangekomen. Mijn bloeddruk was vandaag 105/70 en hiervoor ook zoiets elke keer. Ik voel me prima, mijn baarmoeder groeit volgens het boekje zegt de vk steeds. Wat kan ik verwachten? Het is goed dat ze het in de gaten houden hoor maar de vk zei zelf ook dat elk kind anders is en er soms teveel uit de boekjes gekeken word.
Goedemoegen, allereerst gefeliciteerd! Hier 2 dochters, beide met 37+1 geboren en 7 pond. Eerste spontaan, 2e inleiden vanwrge pathologische contracties. Verwachting met 40wk zou ook 10/11 pond zijn. Nooit suikertest gehad. Nu 35+4 zwanger, maandag grieiecho gehad en kindje wordt al op 3200gram gesvhat, zit op groeitermijn van baby van 41wk....straks weer terug voor bloeddruk controle, deze was hoger. Met precies 37wk terug voor nog een groeiecho om te kijken of het in deze lijn doorgaat of dat het stabiliseert. Ik hoef ook nu nog geen suikertest te doen en loop met alle zw.schappen albij gyn..medisch. Dus zo zieje maar weer dat het erg verschilt qua beleid. Welweet ik dat gyn me niet tot 40 wk laat doorlopen zoals hetnu gaat. Succes!
Mijn oudste is ook met 37+2 geboren, woog bijna 3700gr. Bij de jongste suikertest en groeiecho’s gehad; suikers prima, maar weer een groot kind. Zij werd met 36wkn geboren en woog 3400gram. Volgens de gyn groeien ze bij mij gewoon goed En aangezien ze allebei voor de 40wkn kwamen, was dat ook geen probleem. Allebei ook een prima start. Oudste is spontaan geboren, jongste ingeleid vanwege zwangerschapscholestase.
Bedankt voor de reacties! Ik heb ook het idee dat ik gewoon gezonde wat grotere kindjes maak. Jullie reacties stellen mij wel gerust. Is zo een suikertest verplicht? Wat kan de baby eraan over houden na de geboorte mocht ik wel zwangerschaps suiker hebben?
Ik weet niet of het verplicht is...ik weet wel dat wanneer een kindje geboren wordt van 8 pond of meer je (kindje) in ieder geval 24 uur moet blijven zodat ze de suikers vd baby regelmatig kunnen prikken. Na de geboorte is het afh. Van of glucose bij baby normaal is. Wanneer baby suikers wat ontregeld zijn is er voor later 50%? (Dacht ik)meer kans op het ontwikkelen van DM. Dat wil zeggen dat de baby niet perse suiker blijft houden of het krijgt.... Je zou het kunnen bespreken met je gyn . Komt er suiker in de fam. Voor?
Ja mijn moeder heeft suiker en mijn oma had het ook. Bij mijn vaders kant en mijn vriend zijn familie niet voor zover ik weet. Mijn moeder heeft en had vroeger veel overgewicht. Bedankt voor je info! Heel handig om te weten. Ik loop nog wel bij de vk trouwens. Het is echt de groei echo afwachten voor nu denk ik..
Hier was de eerste ook (onverwachts) groot, 4350 gram met 41 weken. Heb toen bij de tweede een suikertest gehad maar die was gewoon goed, met 34 weken een groei echo gehad maar ze was gewoon gemiddeld. Met 40+4 is ze geboren en ze was 4490 gram . Waarschijnlijk is ze na die groei echo (toen mijn verlof inging) hard gaan groeien. Ik ben trouwens 2 keer thuis bevallen en glucose van de kinderen is niet gecontroleerd en ze deden het verder prima.
Ja soms weet je het gewoon niet wat het is! Fijn dat bij jou alles twee keer goed was! Maar idd flinke kindjes ook. Ieder kind is gewoon anders, zo ook qua lengte en gewicht.
Hmm maar toen ik zei tegen de vk dat mijn moeder suiker heeft. type 2 was dat niet een reden voor haar. Pas toen ik erover begon dat mijn dochter met 3.5 kilo geboren werd en die 37 weken, gaf ze het als advies. We gaan het wel zien met de groei echo
Het gaat er niet alleen om wat een kindje evt over houdt aan suiker na de bevalking. Tijdens dr zwangerschap kan suiker waarvoor je niet behandeld wordt of onder controles staat (nare) gevolgen hebben voor je kindje. De test is een vies drankje drinken en wachten. Niet lekker en leuk maar waarom niet, alles voor de baby toch?
Hoi! Mijn oudste is 40+3 geboren. 4235 Gr 55 cm. Niet verwacht dat hij zo groot zou zijn. Deze zwangerschap extra groeiecho’s, met 34 weken, geschat gewicht 3,8 kilo. Verwachting 9 pond bij geboorte. 2 x Suikertest gedaan. Volkomen normaal. Krijg gewoon grote kinderen, overigens hoofd is p50, de rest p98. Daarom durf ik een normale bevalling wel aan. Ik zou wel suikertest doen. Als je diabeet bent dan heeft dat gevolgen voor na de bevalling.
Onbehandelde zwangerschapsdiabetes kan levensgevaarlijk zijn voor je kindje...absoluut doen die test! Better safe than sorry...
Als je die test niet wil doen, wat ik me enorm goed kan voorstellen, kun je ook je moeder vragen of je met haar apparaatje een paar keer een dagcurve mag prikken.
Ik heb die suikertest toen niet gedaan. Mn vk vond het al een beetje 'protocol'. Uiteindelijk flinke griet van 4 kilo nix mis mee!
Ik was eerst ook huiverig voor zo’n test voor suiker. Werdt bij gedaan ter preventie en omdat ik toch al bij de gynocoloog loop, niet ivm een te groot kind. Bleek toch suiker te hebben. Ik zou zeker de test doen. Te hoge pieken in suikerwaarde hebben grote gevolgen voor het kindje. Vaak bij onverklaarbare sterfte is er achteraf sprake van zwangerschapssuiker bij de moeder. En na de bevalling kan de baby een glucose daling krijgen en moet dus 24 in de gaten worden gehouden
Hoi,ik heb 3 vd 4 kinderen gebaard boven de 4 kg.Alles gewoon probleemloos verlopen.Suikers waren toendertijd gewoon normaal.Deze zwangerschap verloopt anders.Door meerdere factoren(leeftijd,andere kinderen,afkomst etc)mocht ik de test ook doen.Ik zag het nut niet ervan in,helaas was de uitslag hoge suikers.Ik ben nu op een soort dieet,vaker eten op een dag en vooral suikerarm en koolhydraatarm eten.De gevolgen van te hoge suikers in het bloed van de mama kunnen ernstige gevolgen hebben voor de baby.Omdat er teveel suiker is rondom de baby,moet baby insuline aanmaken en moet het lichaampje hard aan het werk.Na de geboorte is de baby dat gewend te doen waardoor de suikers te laag kunnen worden.En een te groot kind kan ook complicaties geven tijdens de geboorte. Door thuis controle hou ik mijn suiker goed in de gaten.Ik heb het goed onder controle omdat ik erop let.De groeiecho van mijn baby was prima,ze is gewoon normaal aan het groeien.Maar ik blijf goed opletten,die rommel heb je zowiezo niet nodig.Ik raad je aan om de test te doen.Better safe than sorry