Hoi, Wie heeft dit artikel een stem voor Danique Meppelercourant.nl | Meppel - Nijeveen - Staphorst | Altijd actueel | Meppel ook gelezen? Het stond ook afgelopen donderdag in de telegraaf. Vond het heel erkenbaar. Ben benieuwd naar jullie reacties?
Den Haag/Oldemarkt - De oproep van Marianne en Willem Pouwels in deze krant om hun veel te vroeg geboren en overleden dochtertje Danique een stem te geven was tot in de Tweede Kamer te horen. Het verbijsterende relaas van het jonge paar uit Oldemarkt over het ontbreken van rechten na een zwangerschap van 22 weken heeft geleid tot kamervragen. Danique bleek de meest ernstige vorm van spina-bifida - een open ruggetje - te hebben. Haar levensverwachting was nihil, zo schreven haar ouders in deze krant. Een tijd van blijdschap en verwachting werd een tijd van ontzettend veel verdriet. De huidige regelgeving schreef voor dat Danique voor de 24e week geboren moest worden, daarna is het bij wet strafbaar. Danique werd op 1 mei geboren en overleed enkele minuten na haar geboorte. Ze werd ingeschreven bij de burgerlijke stand, kreeg een geboorte-én overlijdensakte en zelfs een bsn-nummer. Vanwege de wettelijke bepaling van 24 weken was er voor Marianne geen recht op verlof. Ook de begrafeniskosten werden niet vergoed. Dit leidde ertoe dat Marianne en Willem Pouwels in deze krant in een open brief aan de politiek een oproep deden. Babytjes als Danique moeten dezelfde rechten krijgen als kindjes die na 24 weken zwangerschap worden geboren wanneer na een echo rond de 16 weken blijkt dat een kindje geen kans van leven heeft. Of dat na een 20 weken-echo medisch is bewezen dat een kindje geen overlevingskans heeft door een aandoening of chromosoomafwijking. De steunbetuigingen stroomden na vorige week binnen. De open brief in de krant leidde tot schriftelijke vragen van het Tweede Kamerlid Esmé Wiegman van de ChristenUnie aan minister Schippers van Volksgezondheid. Zij wil weten waarom er geen gelijke rechten gelden voor alle ouders die een kindje verliezen, of het nu 22, 25 of 40 weken is.
Ik heb het krantenartikel in de Telegraaf gelezen. We hebben er een foto van gemaakt - zal ik hieronder plaatsen. Tsja, wat valt erover te zeggen. Het is natuurlijk heel herkenbaar. Geen recht op zwangerschapsverlof, niks. Niemand die erkent dat je een kindje bent verloren. Hier ging het inschrijven bij de burgerlijke stand verschrikkelijk moeilijk, omdat mijn dochter* ook nog leefde. Uiteindelijk niet kunnen regelen dat ze op de goede manier geregistreerd stond -met bsn-nummer- maar ze had wel zo gestaan moeten hebben. Het ziekenhuis werkte daarin niet mee. De abortuswetgeving heeft nog een hoop haken en ogen die niet goed zijn geregeld. Maar wat doe je er aan/tegen?? Foto is door verkleinen hier vaag, hierbij link naar duidelijkere: http://s18.postimage.org/556cw4uu0/krantenartikel_deel_2_groter.jpg
woow had het niet gezien... maar heavy zeg... ik vind idd ook dat er dezelfde rechten moeten komen als die na de 24 weken... mits het gaat om een niet levensvatbare aandoening, of een aandoening die niet verenigdbaar met het leven is... bij abortus vind ik het een heel ander verhaal ... maar pfff ik hoop dat ik dit nooit zal mee maken hoe erg ik het ook voor een ander vind!!
Hoi Babyengel, Bedankt voor je reactie. Zoals je schreef: De abortuswetgeving heeft nog een hoop haken en ogen die niet goed zijn geregeld. Maar wat doe je er aan/tegen?? Ik hoop toch echt dat ze de abortuswetgeving ooit zullen aanpassen, zodat het voor soortgelijke situaties menselijker wordt. Hoe gaat het met je zwangerschap?
Er zouden gewoon aparte regels moeten komen voor de vrouwen die tussen 16 en 24 weken bevallen. Als je plots bevalt zonder afbreking van de zwangerschap voor 24 weken heb je ook geen rechten namelijk. Een kind wordt pas als kind gerekend als het 24 weken is in NL, door de abortuswetgeving. De zwangerschap moet tenminste erkend worden door de overheid vind ik. Het UWV zei letterlijk tegen mij dat, als je voor de 24 weken bevalt, voor de wet je zwangerschap en kindje er nooit zijn geweest.. Zwangerschap gaat wel goed hoor, maar erg eng natuurlijk.. 't is nooit meer onbezorgd.
Wat ongelofelijk hard zeg van het UWV. Je hebt al zoveel verdriet en dan zeggen zoiets, onbegrijpelijk. Fijn dat het goed gaat, kan me voorstellen dat het erg eng is.
Mijn vriend heeft het niet eens voor elkaar gekregen om ons dochtertje* (21 weken) bij de burgerlijke stand in te schrijven . Dat vind ik nog steeds één van de moeilijkste dingen, dat ze door sommige mensen nog steeds als miskraam wordt gezien. Dat raakt je echt op de meest onmogelijke momenten. We hadden bijvoorbeeld bij de intake van de kraamzorg voor mijn zoontje aangegeven dat we ons dochtertje* verloren zijn en dat we graag wilden dat de kraamverzorgende hier rekening mee zou houden, emotioneel enzo. Komt de kraamverzorgende dus binnen met 'ik zie in de papieren dat jullie een miskraam gehad hebben' :x. NEE, NEE, NEE, ze heeft toch echt bestaan en was ons allerliefste, o zo gewenste dochtertje*. Ik vind ook dat er standaard een vorm van verlof moet komen als een vrouw voor de 24 weken bevalt en voor de partner zeker ook. En daarnaast, het recht om in te schrijven bij de burgerlijke stand. @Babyengel, ik ben heel blij voor je dat jullie er een brusje bij gaan krijgen, heel veel sterkte de komende maanden en ik hoop op een lieve gezonde baby voor jullie over een maand of 5 of 6.
Ik ben zelf nog niet wanger of geweest. Maar ik vind het schandalig dat mensen die een kindje verliezen ook recht hebben op verlof, in/bijschrijving en begravenisvergoeding horen te krijgen... Ik hoop dat het snel recht gezet wordt. Berte, wat een heks van een kraamhulp!!! Ander woordt heb ik er niet voor. Ik hoop voor alle dames hier die hun kindje hebben verloren dat jullie een mooi plekje voor jullie kids hebben, dat mensen beseffen dat het om een kindje gaat en niet om een blokje cellen!!!!
Nou vind het inderdaad ook.. Ik heb mijn zoontje vetloren met 23 weken ( en wat is de grens 24 weken wat is het verschil je verliest een kind al is je kindje 16 weken je moet bevallen je heb de naweeën ervan en nog niet eens gesproken over het verdriet en de rouwproces.. Het blijft hoe dan ook je kind!!!
Wat erg, ben blij dat ik dit nog niet heb gemerkt zelf. Jammer dat het niet is gelukt om haar in te schrijven, werkte de gemeente niet mee? Wat een domme kraamhulp, zij had toch beter moeten weten. Het blijft een rare en onbegrijpelijke wet, volgens de wet ben je niet zwanger geweest, ben je nooit bevallen en is je kindje pas een mensje wanneer je de 24 weken bent gepasseerd. Zo hard allemaal, terwijl je genoeg verdriet hebt.
@ Berte, wat verschrikkelijk! Jullie hebben ook wel nog extra veel voor de kiezen gekregen zeg Waarom kon jullie dochter* niet ingeschreven worden? En bah, miskraam, die mensen hebben volgens mij geen idee hoe een kind er met die termijn al uitziet. Niks miskraam, een heel mensje! En dank je wel, hopelijk gaat het deze keer inderdaad goed.. op de echo's zag kleintje er al goed uit. De afwijking van mijn dochter* heeft dit kindje niet gelukkig.
Ja, goed artikel. Het woord miskraam klinkt wel heel hard, en er wordt nu "afgegeven" op de kraamzorg en het UWV... maar WETtelijk gezien is het gewoon een miskraam en wordt het niet gezien als "geboorte" omdat het niet levensvatbaar is geweest .... en ja... die grens ligt dus bij 24 weken. Wel zou het goed zijn dat medewerkers van dit soort instanties dus beter worden voorgelicht en training krijgen over hoe om te gaan met dit soort droevige situaties Helaas hebben wij dit proces drie weken geleden ook doormoeten maken. Op zich zijn wij nog niet direct tegen problemen aangelopen, maar dat komt misschien ook omdat wij hebben gekozen voor een algemene gezamenlijke bijzetting in een zogenoemd "Engelsgrab" (voor alle te-vroeg-geborenen van het kerkelijk jaar) Hier in Duitsland is die mogelijkheid er dus. Ons zoontje wordt eerst gecremeerd en dan is straks in november de bijzetting in het Engelengraf. Verder hebben wij niet gekozen voor het aangeven van ons zoontje, al was dat kennelijk wel mogelijk geweest in Duitsland. Wel liep ik in eerste instantie aan tegen een stukje "onbegrip" bij mijn (jongere) leidinggevende. Door privé-omstandigheden had ik 6 weken ouderschapsverlof opgenomen en halverwege dat onbetaald verlof is de uitslag en beslissing tot afbreking gekomen. Ik kreeg een email met de vraag wanneer ik weer "beter" zou worden gemeld, dan zou daarna mijn OV doorlopen tot half juni en zou ik weer kunnen gaan werken. :x Oefffff ik was eigenlijk wel blij dat ik hem niet aan de telefoon had op dat moment, want ik heb niet zulke nette dingen gezegd na het lezen van die mail. Heb een nette maar zeer duidelijke mail gestuurd, met daarin de mededeling dat ik echt niet wist hoe alles ging lopen en dat het herstel niet alleen lichamelijk zou zijn agv de inleiding, bevalling en aansluitend de currettage onder algehele verdoving.... maar vooral mentaal, om alles een plek te kunnen geven. Heb afgesloten met de mededeling dat ik wel in contact zou blijven met de Arbo-arts en het UWV. Geloof dat die boodschap wel is aangekomen, want hij was poeslief en heeft nog niets gevraagd over "weer komen werken".
Ja, wij zijn wel weer bezig voor een 3e wonder.. Omdat ons kinderwens zo groot is! Brett is nooit te vervangen maar als ik weer zwanger mag raken dan wordt ons 3e kindje een aanvulling op ons gezin.. Heb een mooie tattoo van me twee kindjes hun naam.. Brett blijft altijd onze zoon en blijf altijd in me hart! Maar of je nou 10 jaar wacht of 3 maanden de angst en verdriet blijft.. Kijk naar je hart zeg ik altijd! En jullie?
Zojuist heb ik dit programma ook gezien en het greep me erg aan. Gelukkig heb ikzelf zoiets nooit meegemaakt maar ook ons kan dit treffen. Ook Danique heeft het recht om erkend te worden en dat wordt ze slechts gedeeltelijk. Ikzelf probeerde via UIU zwanger te worden maar het is nog niet gelukt. Momenteel ben ik even gestopt. De reportage was indrukwekkend.
Vanmorgen ook een item op rtl nieuws. Moet zeggen dat dit wel raakt, schandalig dat deze ouders niet dezelfe rechten hebben.