Hallo, Ik heb deze vraag voor een vriendin van mij. Mijn vriendin heeft 3 jaar geleden de zorg voor haar kind (vrijwillig) overgedragen aan jeugdzorg omdat ze zelf de zorg even niet aankon. ze heeft enorm aan zichzelf gewerkt de afgelopen jaren, maar haar kind komt niet meer thuis wonen, er is wel een ots maar deze gaat weer terug naar het vrijwillig kader. Nu is ze dus opnieuw zwanger en vraagt ze zich dus af of ze deze kleine gaat verliezen, mogen ze de kleine meteen afnemen? dus daarom vraag ik even hier op het forum aan jullie advies. alvast bedankt.
nee dat mag niet. ken ook iemand met een dochter elders maar die heeft thuis ook weer 3 kinderen gewoon.
wat erg dat haar eerste kind dan niet meer bij haar terug komt. wat zou ik me schuldig voelen.. sorry moest t ff kwijt
Nee hoor, kind komt niet onder toezicht. Of er moeten al zulke vermoedens zijn over de toekomstige ontwikkeling van dat kind.. Maar dan nog zal dat eerst opnieuw helemaal onderzocht en opnieuw aangemeld moeten worden.
Nee kind komt niet direct onder toezicht, ik ken meerdere casussen waarbij eerdere kinderen uit huis zijn geplaats en het nieuwe kindje wel mee naar huis mag omdat moeder het leven weer goed op de rit heeft Ik ben er persoonlijk wel n voorstander van dat er (tijdelijk) extra toezicht komt of het inderdaad goed gaat, kinderen komen natuurlijk niet zomaar onder toezicht van jeugdzorg.
Toch wel vreemd dat dit kind gewoon zonder toezicht en al mag blijven? Zal vast een hele goede reden voor zijn dat haar eerste kind niet meer terug mag? Probeer niet te veroordelen hoor maar is toch wel gek?
wij snappen daar ook niets van, maar dat wil jz niet meer en de enige grondige redenen is ivm mijn vriendin haar verleden, maar ze is een goede moeder.
Het gebeurt wel eens dat kinderen uit huis gehaald worden en in een ander gezin opgroeien en daar vervolgens blijven, ondanks dat ze wel naar huis mogen omdat de omstandigheden zijn veranderd (gebeurt vaak dat alleenstaande moeders (tijdelijk) zorg niet aankunnen ivm scheiding, verslaving en/of andere problematiek). Is op zich niet heel gek. Stel je voor dat het kind in het vervangende gezin helemaal zijn plek heeft gevonden, gelukkig is, daar naar school gaat, vriendjes heeft etc. En dan toch weer terug naar huis moeten na zoveel jaar.. Er wordt dus wel eens voor gekozen om het kind dan verder op te laten groeien bij het pleeggezin. En dan blijft het contact met de biologische moeder/vader meestal goed.
Ik ken een gezin en die hebben veel kinderen en die zijn allemaal uit huis geplaatst. De vrouw is nu weer zwanger, maar het kindje wordt bij de geboorte meteen weggehaald bij de moeder en naar pleegouders gebracht. Dus als het ernstig genoeg is, dan doen ze dat wel.
ja dit klinkt idd logisch...maar had ook wel het gevoel dat lov23 bedoeld...de reden dat een kind in eerste instantie uit huis wordt geplaatst lijkt mij niet voor niks...dus in mijn ogen (ook al is dat weer op de rit of zijn daar afspraken over) lijkt het mij logisch dat een nieuwe baby in eerste instantie ook gelijk onder toezicht komt (wel thuis bij moeder) om te kijken of dat allemaal wel goed gaat.
mijn vriendin heeft vrijwillig aan gegeven de zorg even niet aan te kunnen toen der tijd. nu zijn we al 3 jaar verder.
Ik snap dat je denkt dat als een kind onder toezicht staat, het logisch is dat dat ook zo zal gaan met een nieuw kindje. Soms is dit zo, als de omstandigheden er naar zijn. Ik heb ook wel eens in het ziekenhuis gezeten, wachten tot een kind geboren werd. Alles was al in werking gezet voor een VOTS. Dus ja, het gebeurt maar het is niet de normale gang van zaken. In principe wordt er per kind bekeken hoe de situatie is. Er wordt een risicoinschatting gemaakt. Het kan namelijk heel goed dat een kind met een gedragsstoornis absoluut niet thuis kan wonen omdat ouders het niet aankunnen. Of kinderen die beginnen te puberen bij een moeder die erg labiel is en geen grenzen kan stellen, bedenk het maar. Dat wil niet zeggen dat een nieuwe baby ook direct onder toezicht moet komen. Wel wordt er natuurlijk een 'vinger aan de pols' gehouden als er redenen voor zijn. En in geval van TS begrijp ik dat de OTS opgeheven wordt en het terug gaat naar het vrijwillig kader. Moeder werkt dus gewoon mee met de hulpverlening en is dan waarschijnlijk ook in staat om hulp te accepteren als het nodig is. Vaak is het zo dat als ouders hulp weigeren het doorgaat naar het gedwongen kader (en dus onder toezicht komt).
Als een kind geworteld is in een (pleeg)gezin en een uithuisplaatsing langer duurt dan een bepaalde periode dan zal het daar opgroeien. Dit heeft te maken met het feit dat een kind recht heeft op perspectief. (kortgezegd te weten waar het gaat opgroeien) Onzekerheid/onduidelijkheid hierover kan ook veel schade toebrengen aan een kind. Dus het kan best zijn dan een moeder haar leven weer op de rit heeft, maar dat daar langer voor nodig heeft gehad. Ondertussen is dan al het besluit gemaakt om tegemoet te komen aan het ontwikkelingsperspectief van een kind. Bovendien is moeder zijn/worden van ouder kind die ergens anders is opgegroeid ook heel anders dan meegroeien als ouders met een 'baby'. Dan is de band ook anders en kan terugplaatsing ook niet altijd. (soms natuurlijk wel). Dus het hangt met meer factoren dan alleen de moeder samen.