Na geen groente, nu ook geen fruit meer 17 mnd

Discussie in 'Voeding' gestart door lob, 6 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lob

lob Fanatiek lid

27 nov 2007
    2.646
    0
    0
    brabant
    Mijn zoontje is bijna meteen na zijn eerste verjaardag gestopt met goed eten.

Brood en fruit ging de laatste maanden weer beter, avondeten moet ie al heel lang niets meer van hebben.... wat ik ook kook. Hij eet maximaal 5 hapjes.

Ik maak me zorgen om de vitamine die hij mist, maar doordat hij wel ruim voldoende fruit binnenkreeg kon ik me er makkelijker bij neerleggen.

Maar de laatste 2 weken eet ie bijna helemaal niets meer, en dus ook geen fruit meer.
    Ik probeer het niet te laten merken, blijf hem gezond en gevarieerd eten voor zijn neus zetten wat we altijd gezamelijk opeten.
    Maar meneer wil helemaal niets meer, en ik word er stapelgek van.

Herkent iemand dit? En hoe pak je zoiets aan?

2. Sweetlakecity

Sweetlakecity Niet meer actief

als je alleen vers wil geven heeft hij gewoon pech en uiteindelijk gaan ze wel weer eten.
    Anders lekker roosvice met vit. C kopen of knijpfruitjes geven.
    Misschien een x meloen? Hier is ze dol op!. hele perzik vind ze hier ook mega lekker.

3. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Het dochtertje van mijn nicht heeft dit ook gehad en het ging van kwaad tot erger. Toen is ze gewoon ineens gestopt met warm eten geven en heeft ze ongeveer 4 weken brood gegeten 's avonds, en vitamine druppels erbij gedaan. Na die 4 weken wou ze gewoon weer eten, net of de harde schijf even gewist moest worden, zeg maar :D

4. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Als hij wel brood eet, zou je daar gezonde dingen op kunnen doen (appelstroop, geprakte banaan, avocado, aardbei, abrikoosjes).

En vruchtensapjes dan maar.

Zal een fase zijn.

5. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Tis vast weer zo'n fase ;) maar kan me voorstellen dat je er moedeloos van wordt. Mn zoontje heeft het ook een week of 3 gehad. Dan wilde hij het alleen als hij het zelf mocht doen, vervolgens at hij alleen potjes voeding en nu dus weer alles.
    In jullie geval weet ik niet wat wijsheid is: brood aanbieden 's avonds zodat ie toch maar wat binnenkrijgt is misschien het makkelijkste, maar zo bied je hem wel een alternatief en voor "eten wat de pot schaft" valt ook wat te zeggen.
    Toen ons zoontje zo slecht at heb ik wel eens "knorr vie" in huis gehaald en ook van die multivitamine kauwtabletten.
    Knijpfruitjes doen het hier ook erg goed. (En gebruik ik nog steeds af en toe).
    Ook gaf ik toen groeimelk ipv gewone verse melk.
    Verder denk ik dat je er wel prima mee omgaat: gezellig houden, gezamelijk eten en er niet teveel de nadruk op leggen.

6. lob

lob Fanatiek lid

27 nov 2007
    2.646
    0
    0
    brabant
    Thanks meiden,

@Sweetlakecity, meloen vond ie heerlijk, nu 3 stukjes en dat was het..
    Knijpfruit geef ik nu idd regelmatig.

@Juul, ik ben eigenlijk niet van plan om 's avonds brood te geven. Ik heb allemaal al het idee dat ik het verkeerd heb aangepakt, dus wil ik 's avonds het voorbeeld blijven geven dat we dan met zijn drieen warm (groente) eten.

@Zogelukkig, goeie tip... maar ik probeer al vanaf een maand of 9 fruit op brood te geven maar no way dat meneer dat eet.

@Druif, zal idd wel een fase zijn... maar hij duurt nu al zo gruwelijk lang!

Ik ben ook bang dat het mijn fout is dat ie zo slecht eet. Ik ben met 6 maanden zelf gaan koken voor hem, maar dat at ie niet. Af en toe potje geprobeerd en dat vond ie heerlijk. Na een tijdje heb ik het opgegeven en tot 11 maanden altijd 's avonds een potje gegeven.
    Fruit wel vers. Maar die potje vindt ie dus nu nog steeds heerlijk. Als ik ooit zo met mijn werk in de knoei zit, dan geef ik er heel af en toe nog een.... maar verder wil ik dat echt niet meer geven.

Toch twijfel ik wel vaak... Zou een potje dan toch niet beter zijn dan helemaal niets? Daar zitten wel de benodigde vitamine in.

7. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Eet hij dus wel potjes? Ook fruitpotjes? Misschien kun je dan toch een tijdje potjes geven. Misschien niet wat je voor ogen hebt, maar beter iets eten dan niets! Het is ook zo belangrijk dat ze voldoende vitaminen en mineralen binnenkrijgen?!
    Ons zoontje heeft dus ook een tijdje potjes gekregen omdat hij dat wel goed at en eigen gemaakt veel minder goed. Maar hij zit nu in een fase dat hij juist alles wil wat wij ook hebben dus die potjes heeft hij nu la daaaaagen niet meer gehad! Er komt vanzelf een periode dat ze het veel stoerder vinden om te eten wat de ouders ook eten.
    Tot die tijd misschien dan toch een potje?

8. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Mijn dochter at een tijd ook absoluut geen avondeten, potjes at ze ook niet. Die wilde ze nooit eten. Tegenwoordig wisselen we af van helemaal niets tot bunkeren helaas nog steeds groenteloos.

Ze at een tijd alleen maar bananen tegenwoordig eet ze ook graag appel. En proeft ze bijna alles wel, alleen besluit ze dan dat het vies is...

Ik heb ook nooit boterhammen geserveerd want dan eet dochter voortaan altijd brood. Ze weet nml precies wat ze wilt. Wel is ze dol op pasta en dat eten we om de zoveel dagen.

9. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Wat geef je verder nog, toevallig veel melk of sap? Daar zitten nog veel suikers in die de honger weghalen..

mijn jochie heeft ook van die fases gehad. Meestal ging hij gewoon mee in ons ritme, dat ging prima. Maar op die momenten ging hij gewoon terug in een vast schema.

Ontbijt, tussendoor fruit met sap, lunch, tussendoor rijstewafel met thee, avondeten met yoghurt&geprakt fruit, en voor het slapen een kop thee.

Niks meer tussendoor, deze 6 momenten. En dan is het dan eten, of niks eten. Misschien een beetje strikt, maar de duidelijkheid hielp hier wel. Verder ook niet pushen of alternatieven geven. Die 6 momenten zit je aan tafel en staat er eten voor je. Tussendoor alleen water.

Als hij dan bijvoorbeeld om half 10 uur slecht fruit gegeten had, dan vervroegde ik vaak de boterham maaltijd naar 11 uur ipv 12 uur. Dat had mijn jochie niet echt door en zorgde dat hij niet idioot honger kreeg, want dat is ook zielig natuurlijk..

10. lob

lob Fanatiek lid

27 nov 2007
    2.646
    0
    0
    brabant
    @Deepfreeze,

hij krijgt 's ochtends nog een fles pap die ik maak van 200 ml. peutergroeimelk (ivm met toch wat extra vitamine).

als tussendoortje een stuk fruit (wat ie dus nu ook weigert), en als ie niets op heeft dan een knijpfruitje.

met de lunch eet ie 1,5 boterham + soms stukje ontbijtkoek, en een kleine beker koemelk.

daarna als tussendoortje een plakje kaas, rijstwafeltje of als we heel laat eten een stuk ontbijtkoek... verder niets.. in de hoop dat ie zijn avondeten goed eet.

avondeten is dus het grootste drama, toetje wil ie ook niet... behale vla maar dat vind ik te zoet om regelmatig te geven.

voor het slapen gaan geef ik, sinds ie bijna helemaal niets meer eet, weer een kleine flesje melk of papje.

ik geef hem diksap te drinken, maar dat zijn echt een paar mini druppels in zijn beker... de helft van de bodem is dan nog lang niet bedekt.
    Zou dit het probleem kunnen zijn?

hij zeurt ook nooit om eten trouwens.

11. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Nee, die paar druppen zullen het hem niet doen.. Hij krijgt op zich wel wat binnen. Misschien niet zoveel als je zou willen, maar kinderen leven van lucht. Je zou eventueel nog fruit geprakt op brood kunnen doen. En wortels/sperzieboontje uit het knuistje aanbieden als tussendoortje in de middag. Op een ander moment kan groente opeens wel leuk zijn.

Maar eigenlijk denk ik dat het gewoon een fase is, en je kleintje over een paar dagen/weken wel weer gaat eten. Ze voelen in hun kleine lijfjes wel als ze honger of dorst hebben en gaan dan wel weer eten.

Alleen als je het oude patroon al hebt vervangen door iets nieuws (zoals peutermelk 's ochtends en 's avonds pap), dan is dat misschien lastiger..

12. kylain

kylain Bekend lid

7 mei 2008
    928
    0
    16
    Orthodontistassistente
    Zoetermeer
    Hoi Hoi,

Is gewoon een fase hoor! Hier ook 1 van 17 maanden die amper wat eet ook vanaf dat hij 1 werd! En als hij eet wil hij het wel zelf doen....en niet met een lepel (helaas;)) nee de handjes en het gezichtje zitten helemaal onder....maar zei vandaag tegen mijn man...hij eet in iedergeval hoe maakt me dan nu even niet zoveel uit. Ik geef ook een flesje voor het slapen gaan en afhankelijk van hoeveel hij heeft gegeten bepaal ik de hoeveelheid rijstebloem die ik erin doe. Ik wissel trouwens potjes met eigen gemaakt eten af. Als hij wat slechter gegeten heeft de ene week geef ik hem weleens een potje spagetti tussen door weet ik zeker dat hij het eet....vooral niet te druk om maken....ik hou ook hoop dat het vanzelf weer overgaat.....

13. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Als je kind goed groeit en zich mentaal goed ontwikkelt en goed plast en poept en een gelukkige indruk maakt, hoef je je geen zorgen te maken over eten.

Deel Deze Pagina