Ik heb mijn dochter opgegeven voor de peuterspeelzaal. Nu werd ik gebeld door de organisatie dat zij ook in aanmerking komt voor de voorschool. Dit zou dan na de zomervakantie worden (i.v.m. de wachtlijst) en dan ma en di middag en wo en vrij ochtend. Momenteel gaat zij op woensdag naar het kinderdagverblijf waar ze het enorm naar haar zin heeft. De dame die ik aan de telefoon had vertelde me het volgende over de voorschool: * Ze werken gericht met thema's, en werken veel aan de taalontwikkeling; * Er is meer individuele aandacht omdat ze met 2 leidsters op een groep lopen, en dit op de psz maar 1 leidster is; * De methode die ze gebruiken stroomt over op de basisschool. (De voorschool waar ze naartoe zou gaan zit in haar toekomstige basisschool). Heeft iemand ervaring met een voorschool? Positief of negatief. Of zouden jullie kiezen voor de 2 ochtenden psz en haar op woensdag op het kdv laten zitten tot zij naar school gaat? Ben benieuwd naar de ervaringen!
Toen ik op zoek was naar een peuterspeelzaal hier in de buurt bleek eigenlijk alles voorschool te zijn. Omdat de voorschool bestaat uit minimaal 4 dagdelen vond ik dit nog teveel voor mijn dochter. Ik zocht gewoon een peuterspeelzaal waar ik haar eerst een ochtendje in de week naar toe kon brengen voor een ochtend samen te spelen met andere kindjes. Heb echt heel de omgeving afgezocht en heb uiteindelijk 1 gevonden die gewoon elke dagdeel hoe jij het wilt accepteerd. Nu zit ze al een paar maanden op de peuterspeelzaal. 1 x in de week en nu ze 2 en half is denk ik dat ik haar nog een dagje naar psz breng omdat ze het zo leuk vind! Zelf vond ik de voorschool dus in 1 keer iets te veel... Wil niet de hele tijd me prinsesje weg hebben Dat moeten ze dalijk toch wel met de basisschool. Alleen verbaast het me dat er zo weinig peuterspeelzalen zijn hier in de buurt en eigenlijk alles voorschool is.
Ik heb gelukkig de keus uit psz of voorschool. Ik werk maandag, dinsdag en woensdag, dus de enige keer dat ze eigenlijk niet echt bij mij is zal op vrijdagochtend zijn. Op maandag pas mijn moeder op, op dinsdag mijn schoonzusje en op woensdag gaat ze naar het kdv. Psz zou dan wel voor 2 ochtenden worden.
Ze hebben hier wel uitgebreide psz. Daar kunnen kindjes dan 4 dagdelen heen, krijgen meer aandacht en ze gaan er jonger heen (2 ipv 2,5). Dat is vooral bedoelt voor kinderen die wat extra aandacht nodig hebben voordat ze naar de basisschool gaan. Dat kan naar aanleiding van gedragsproblemen, maar hier wordt het vaak ook gebruikt door ouders die thuis niet/nauwelijks nederlands praten. De kinderen leren het dan op die psz, en kunnen op de basisschool wat sneller mee met de rest.. Ik vind 2 dagdelen eigenlijk wel genoeg bij 2 jaar. En dan haar vertrouwde KDV erbij. Tenzij er een specifieke reden is dat ze wat extra aandacht kan gebruiken. (ons zoontje gaat 2 dagen naar het KDV, en gaat helemaal niet naar de PSZ)
We hebben besloten dat ze 2 dagdelen naar de psz gaat. Ze heeft geen extra aandacht nodig qua taal e.d. dus we doen haar naar de psz zodat ze lekker met andere kindjes kan spelen.
Ik vind 4 dagdelen wel heel veel. Ik zou dan wel willen weten hoe het zit met rustmomentjes. Zijn er genoeg momenten dat je kind kan doen wat hij zij wil? Ik wil niet meteen roepen dat ik het niet zou doen, maar ben wel sceptisch.
hier hebben we niet eens voorschool. En PSZ is maar 2 dagdelen in de week en kan niet uitgebreid worden helaas. Denk dat Erik het wel leuk zou hebben gevonden als ie vaker naar de PSZ kon gaan.
Hier gaat Nilo eerst een jaartje psz doen tot hij 3 is (2 ochtendjes p.w), en dan over naar de voorschool (3 ochtendjes en 1 middag p.w). De psz, voorschool en de bs horen allemaal bij elkaar. M'n oudste 2 gingen 2 keer p.w naar de psz, maar vonden het er zo leuk dat ze uiteindelijk 4 ochtenden gingen. En waarom zou ik dat tegen houden alleen omdat ik ze graag bij me wil houden?
Mijn zoontje gaat naar de voorschoolse vanaf januari 2011. Het zijn 4 halve dagen per week,maar in overleg mag je ook minder, als je ziet dat je kind het niet aan kan! het zijn natuurlijk maar paar uurtjes per dag hier is het van 08:30 t/m 11.30 of van 13:00 uur tot 15:00 uur. Ik doe mijn zoontje op de voorschoolse, omdat ik het heel belangrijk vind dat hij al met de materialen gaat werken die hij in de kleuterklas ook krijgt. ook leert hij de juffrouws van groep 1 en 2 goed kennen in die tijd en is straks de oevrgang naar de basisschool niet zo heel groot. De kosten van een voorschoolse is trouwens ook goedkoper dan een van een psz.