Spelling naam, hoe hak ik de knoop door?

Discussie in 'Babynamen' gestart door prulletje2, 7 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. prulletje2

prulletje2 Fanatiek lid

20 mei 2014
    4.047
    2.039
    113
    Vandaag 37+2w zwanger. Tijd begint te dringen!

We zijn het eens over de meisjesnaam, maar ik blijf maar twijfelen over de spelling.
    Het gaat maar om 1 letter verschil.

Man en ik vinden beiden leuk. De ene naam/spelling wordt algemeen denk ik iets meer geaccepteerd en voor meer logisch aangenomen als ik zo mijn oude polls bekijk.
    De andere spelling had ik al op mijn lijstje sinds 2014 voordat mijn zoontje er nog was. Maar daar blijft een twijfel aan hangen, omdat ik daar toch veel reacties op gehad heb dat mensen het een beetje gek vinden.

En nu snap ik wel dat ik zelf moet kiezen, maar ik wil ook niet dat mensen haar naam gek gaan vinden. De andere spelling is ook gewoon leuk, dus hadden we gezegd dat het die dan wordt. En toch twijfel ik dan weer of ik niet bij mijn eerste gevoel had moeten blijven. Hormonen natuurlijk ook enzo, grr.

Ik heb de namen al verschillende keren opgeschreven, geboortekaartjes gemaakt met beide spellingen, de namen voor mijn andere kinderen opgeschreven en gevraagd wat zij kiezen, op insta en Google afbeeldingen gezocht met die namen (je weet nooit wat voor geks eruit komt), op allerlei sites gezocht wat er wordt gezegd over die namen enz.

Hoe kies ik nou? Iemand nog tips? Ik wil gewoon dat gevoel van 'ja dit is het!'.

2. Isabella2020

Isabella2020 Fanatiek lid

3 jul 2019
    2.889
    2.897
    113
    Ik ga iets schrijven waar je niks aan hebt, en dat is: Volg je hart!
    Die ene schrijfwijze heb je al heel lang, de andere is logischer. Maar, is logischer in jullie ogen ook mooier?

Succes met de keuze!

3. Narcisje

Narcisje VIP lid

17 mrt 2016
    12.833
    8.487
    113
    Vrouw
    Ik zou gaan voor de logische spelling.

dds vindt dit leuk.
  4. linkiepinkie

linkiepinkie Niet meer actief

Ik zou gaan voor de schrijfwijze van 2014! Dat is dus blijkbaar wat goed voelde en bij jullie past. Die twijfel is de buitenwereld en wat die denkt of vindt. Stel dat er de hele buitenwereld jouw schrijwijze van 2014 leuk vindt, zou je het dan wel meteen doen? Dan is daar je antwoord. Laat de buitenwereld en hun mening los en ga voor je 1e ingeving! Je mag me ook een pb sturen met de naam. Misschien kan ik nog een tip geven!

RobinBird vindt dit leuk.
  5. MMVL

MMVL Fanatiek lid

2 mei 2018
    1.367
    880
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Ik zou de meest voorkomende kiezen denk ik. Kan je checken in de voornamenbank van het Meertens Instituut.

6. prulletje2

prulletje2 Fanatiek lid

20 mei 2014
    4.047
    2.039
    113
    73 tegenover 658 :rolleyes:

7. KleineFee

KleineFee Bekend lid

22 feb 2015
    820
    307
    63
    #7 KleineFee, 7 mei 2020
    Laatst bewerkt: 7 mei 2020
    Het zou voor mij echt liggen aan de naam. Bij de keuze tussen Aevy of Evi zou ik gaan voor de logische spelling, dus Evi. Is de keuze tussen Hanna en Hannah maakt het vrij weinig uit welke spelling je kiest.

8. Sylver

Sylver Fanatiek lid

17 sep 2014
    1.861
    1.756
    113
    Dit idd.

Ik zou ook mee laten wegen of de andere spelling kan zorgen voor verwarring in de uitspraak.

En wellicht hoe het is icm de namen van je andere kinderen. Of zij hele alledaagse namen hebben met logische spelling of juist niet.

Persoonlijk ben ik voorstander van logische spelling en geen 'overbodige' letters (Lea ipv Leah bijv).
    Maar dat is mijn mening ;)

9. MamavanHayden

MamavanHayden Fanatiek lid

11 dec 2014
    2.259
    1.994
    113
    Vrouw
    Aivy en Evi is ook een totaal andere uitspraak?
    Aivy is 't zelfde als Ivy toch?

Terug naar 't topic..
    Ik zou vooral je hart volgen.
    Maar wel voor een niet te gekke schrijfwijze gaan.

10. KleineFee

KleineFee Bekend lid

22 feb 2015
    820
    307
    63
    klopt! Ik bedoelde Aevy, heb het aangepast :)

MamavanHayden vindt dit leuk.
  11. Young Flower

Young Flower Fanatiek lid

25 jul 2006
    3.369
    507
    113
    vlakbij Rotterdam
    Ik zou voor de logische spelling gaan.

Gewoon omdat mijn eigen naam niet logisch gespeld is en ik continue mensen moet corrigeren. Nooit staat mijn naam ergens goed op omdat ze er van uitgaan dat mijn naam eindigt op een IE. en niet op een I. Ik vind het persoonlijk heel frustrerend. Dus uit naam van jouw kindje zeg is. logische spelling.

12. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.521
    13.807
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ik hou van "hoe het hoort".

Maar er valt ook wat voor te zeggen voor 'volg je gevoel/hart'.
    Als dat dan afwijkt van 'hoe het hoort' dan is dat maar zo.

PS: als ik het me goed herinner; had jij niet die naam "met die stokjes"?
    Ik ben in dat geval dus nogsteeds pro 'hoe het hoort'. Maar als dat mijn eigen nr. 1 naam was geweest met de logische spelling als tweede dan weet ik alsnog niet waar ik voor had gekozen :p

Goeie tip: schrijf beide namen op twee aparte briefjes. Vouw ze dicht, laat iemand anders husselen en trek er dan één. Die naam wordt het.
    Vind je het vreselijk voelen dat die naam het wordt? Dan wordt het dus overduidelijk toch die andere naam ;) :D

Nellie4, Robijn89 en prulletje2 vinden dit leuk.
  13. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.684
    1.860
    113
    Mee eens. Zou ook gaan voor wat logisch is.
    Lijkt mij niet fijn om continue te moeten veranderen als je ouders creatief willen doen met een gewone naam.
    Bijv jenna - djenna of Rens - renz. Maar Maaike-Maayke vind ik beide wel logisch.

14. Poppy1987

Poppy1987 Actief lid

5 jan 2017
    475
    279
    63
    Groningen
    Wij houden van net dat tikje anders....

Ons nummer op ons huwelijk was dan ook:Nothing else matter (wel gospelkoor versie).

Onze dochter heet Nienke maar dan met een y en onze zoon heet Terry.
    Bij beide moet ik iets meer als de naam zeggen, altijd een aanvulling. Nynke met een Griekse y en Terry, ja Terry met dubbel R.
    Wij vinden juiste dat andere mooi. Volg je hart, wat vindt jij en niet wat zou een ander ervan vinden?

15. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.640
    1.444
    113
    Puur voor het kind, kiezen wat logisch is. Niks zo irritant als al tijd je naam verkeerd geschreven. En ik spreek uit ervaring haha

16. prulletje2

prulletje2 Fanatiek lid

20 mei 2014
    4.047
    2.039
    113
    Klopt dat was die naam. Het is op zich niet heel geheim hoor, maar als ik de namen erbij zet, gaat bijna iedereen zeggen dat het volgens de logische spelling moet, want daar ben ik al eerder op uitgekomen.
    Maar ik wilde nu vooral weten hoe ik zelf die keuze maak. Want blijkbaar ben ik toch niet overtuigd als 80% zegt dat het op die manier moet.

Op dit moment neig ik zelf ook weer naar de logische variant. Het is echt erg, het wisselt zo!

17. linkiepinkie

linkiepinkie Niet meer actief

ja dit laatste!! Werkt echt. Dan voel je of na het trekken van de naam teleurstelling of blijdschap. Daar is je antwoord!

Mw1980 en hummeltje5 vinden dit leuk.
  18. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.227
    23.302
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Daar ben ik het niet mee eens, als een Angeliek zijnde, die haar dochter de naam Dafne heeft gegeven. :roflmao: Ik vind nog steeds deze spelling het leukste en meer passend achteraf zelfs.

smax, Amy1989 en citroenrasp vinden dit leuk.
  19. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.144
    8.876
    113
    Bij een dergelijk verschil zou ik toch ernstig neigen naar de 658x gegeven naam... Of voor een heel andere naam gaan waar dit probleem niet bij speelt.

Aan de andere kant, mijn dochter heeft een naam waarbij de verdeling tussen spelwijzes 650/450/350 is en haar naam schrijf je op de minst voorkomende manier (hoewel, er is nog een spelwijze die minder dan 100 keer voorkomt :roflmao:).:oops::D En gek genoeg vindt vrijwel iedereen de manier waarop je haar naam schrijft heel normaal, veel mensen schrijven hem ook uit zichzelf zo. Zo heel vreemd hoeft het dus niet te zijn. ;) :)

Baileyy en prulletje2 vinden dit leuk.
  20. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.521
    13.807
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Misschien dan gewoon pas de knoop doorhakken ná de geboorte?

Deel Deze Pagina