wat smeer je op brood?

Discussie in 'Voeding' gestart door Annemarie76, 24 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

wat smeer jij op t brood?

1. margarine/halvarine

2. boter

3. niks

4. anders...

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik heb even gegoogeld, maar:

alpha amylase remmers - kom ik op niks uit

gliadine - is een onderdeel van gluten als ik he zo lees, wat me niet maar dan natuurlijk lijkt

lectine is alleen schadelijk als het ongekookt/onbereid is

alkylresorcinols - Alkylresorcinols were thought to have anti-nutrative properties (e.g. decreasing growth of pigs and chickens fed rye), but this theory has been discredited, and a number of animal studies have demonstrated that they have no obvious negative effect on animals or humans. In vitro studies have shown that alkylresorcinols may prevent cells turning cancerous (bron: Wikipedia)

En over fytinezuur is dit een nuttige link : Voorlichtingsbureau Brood

Dus nee, ik ben bepaald niet overtuigd van het 'ongezonde' aspect van brood. Ik zou wel eens nagaan hoe actueel en gegrond de cursus is die jij volgt.

2. Bri

Bri Niet meer actief

annemarie76: het is natuurlijk prima om je eens te verdiepen in wat je nu zoal in je mond stopt en bewuster te eten. ik heb alleen het gevoel dat je (of eigenlijk je cursusleider) een klein beetje doorslaat. dat mag, maar ik ben bang dat je jezelf tekort gaat doen als je alles schrapt wat dan als 'ongezond' wordt bestempeld.
    eet met mate en eet gevarieerd. daar wordt de gemiddelde Nederlandse vrouw toch een jaar of 80 mee, zo ongezond kan het dan toch niet zijn.

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik denk dat je eerst maar eens heel kritisch naar de achtergronden van je cursusleider moet gaan kijken voor je al te kritisch naar je eten gaat kijken.
    Anti-nutriënten is een term uit de alterneutenwereld, mensen die daarmee komen moet je met een flinke korrel natriummonochloride nemen hoor!
    Je groente zo vers mogelijk eten, en zelf snijden is natuurlijk gewoon goed. Vooral ook heel goed voor je portemonnee, omdat voorgesneden spul vaak een factor 4 a 5 duurder is!

Fytinezuur is een heel normale stof die in volkorenproducten en peulvruchten zit. Je hebt het nodig omdat het je lichaam helpt calcium makkelijker uit je voeding op te nemen. Dus ook in traditioneel brood zit dat gewoon (nou ja tenzij je met traditioneel brood wit brood van gebleekt bloem bedoeld, daar zit er niet veel meer van in).
    Alkylresorcinolen zitten ook al van nature in de vezels, vooral de zemelen in volkorenproducten. Niks mis mee.
    Alpha amylase remmers, ook een gewoon onderdeel van granen, levert al enkele duizenden jaren geen probleem.
    Gliadine is alleen een probleem als je last hebt van coeliakie.
    En lecitine, gewoon een eiwit. Als je snel last hebt van verstopte melkkanaaltjes, dan is het zelfs goed om extra lecithine te nemen.

De clue zit 'n in het gebruiken van dure termen voor gewone dingen. Daardoor kweek je angst bij mensen.

Ik snap af en toe niets van de alterneuten hoor. Zitten ze aan de ene kant te beweren dat je zoveel mogelijk onbewerkt en rauw moet eten, zuiver en natuurlijk, komen ze aan de andere kant weer met dit soort dingen.
    Gemiddeld gezien worden mensen die normaal eten in Nederland best oud. Dus ik zou me er niet te druk om maken.

4. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Hier ook Blue band goede start..

Ik heb ook even gegoogled maarreuh vind het allemaal tja ***koek.. Als brood en boter zo slecht was, hadden ze het allang uit de handel gehaald.. (en waren wij er niet groot mee geworden misschien)

5. Sensea

Sensea Niet meer actief

#25 Sensea, 25 mei 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 mei 2011
    ik heb voor het gemak gestemd op anders.

ik wissel roomboter af met die kindermargarine van bleu band. de eerste tijd heb ik alleen een lange tijd roomboter (zonder zout) gebruikt.

ik weet niet wie het zei dat ze haar kindje roomboter zou geven als het niet allergisch was , ik moet van mijn allergoloog juist roomboter eten omdat ik allergisch ben daarin zit de minste zooi en komt het dichtst in de buurt van een onbewerkt product.

leuke cursus doe je ts@ in mijn optiek heb je boter nodig voor stoffen die bijna nergens anders inzitten.er wordt ook steeds op gehamerd door allerlei mensen die met onze gezondheid te maken hebben,omdat veel moeders het om allerlei redenen niet meer wensen te geven. en kindjes moeten ook de vetten binnen krijgen om te groeien vind ik. natuurlijk zal er best een hele hoop niet goed aan zijn ook, maar gewoon normaal smeren en je zal er heus niks van krijgen.er zijn tegenwoordig zoveel dingen niet goed, dat je doodgaat van de honger want er blijft niks meer over dan.

ik heb toen ik een jaar of 13/14 was voedingsleer op school gehad . dat is inmiddels alweer bijna30 jaar geleden onderhand, maar ik kan me nog heel goed herinneren hoe "ziek" ik ervan werd. ik durfde per week minder te eten. dit was niet goed ....want... had ik op school geleerd. dat was nog slechter...want.... had ik op school geleerd.en zo een jaar lang. tot ik amper nog iets at, want ik wist het niet meer, waar ik wel goed aan deed en mijn ouders werden gillend gek. gelukkig heb ik inmiddels geleerd van de algemenen wijsheid van mijn omaatje.

zoals ze altijd zei: overal waar TE voor staat is niet goed. ( vul zelf maar iets in)

ik ben nog steeds bewust bezig met voeding, maar wel heel anders dan toen.

6. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    Olijfolie op brood...?? Krijg je dan niet een hele zompige/ kleverige boterham? Lijkt me niet lekker.

TS: Ik gebruik geen boter, vind het niet lekker. Wat ik straks bij mijn zoon op zijn brood ga smeren weet ik nog niet.

7. Sensea

Sensea Niet meer actief

roomboter op brood waarschijnlijk en olijfolie om te bakken en braden.

8. adi

adi Niet meer actief

TS, ik moet zelfs een beetje lachen om je stelligheid. En ben nu echt benieuwd naar wat voor cursus je hebt gevolgd, en welke voorgeschiedenis de docent heeft. En of zijn cursusmateriaal wel geuopdated is de laatste decennia.

Ik vind het wel kwalijk dat zoveel goedgelovige mensen op deze manier bang gemaakt worden.

9. silly88

silly88 Fanatiek lid

11 jan 2010
    1.429
    0
    0
    blue band goede start

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Nee gewoon wat druppels olijfolie op het brood. Zoonlief is er dol op. Hij doet er vaak een beetje zout bij, en dat is dan zijn beleg. Of nog lekkerder: olie waar een teentje knoflook in gezeten heeft. Vooral met versgebakken brood, je taalt niet naar ander beleg (wij bakken vaak zelf in de broodmachine).

11. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    @Blup, m'n dochter heeft KMA en soja allergie. Roomboter durf ik nog niet aan aangezien ze op een klein beetje yoghurt ook reageert. Maar misschien over en half jaar.
    Ze krijgt nu plantaardige margarine.

12. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ik smeer halvarine, en een enkele keer koop ik eens roomboter. Hoe bewaren jullie dat? Als ik simpele roomboter koop, dan is het zo snel keihard in de koelkast. Gewoon in de kast laten staan dan, en niet in de koelkast? Want ik zag ook ergens van een duurder merk van die smeerbare roomboter...

Julia heeft trouwens tot een jaar bijna alleen maar brood met boter gehad. Ze hoefde niets anders en soms kreeg ze bijvoorbeeld een plakje worst daarna los. Maar brood met alleen boter is nog altijd echt geen probleem!

13. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier ook niet. Zelfs een droge boterham vindt ze prima.

14. Bri

Bri Niet meer actief

Smeerbare roomboter is een optie (van die kuipjes). Ik koop die altijd van AH huismerk, ongezouten variant.
    Maar je kunt ook een gewoon pakje roomboter nemen. Als je 'm in de deur van de koelkast bewaard, wordt hij minder hard dan wanneer je 'm achterin de koelkast zet. En het smeert nog wat beter als je er een half uurtje van tevoren aan denkt om het uit de koelkast te halen (maar wie doet dat nou?).

15. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland

Hmmmm ik krijg trek :D

Hier roomboter of alprosoja'boter' ...

Altijd biologische roomboter, grootste deel in de koelkast een ongeveer een kwart in de botervloot die buiten de koelkast staat.

Deel Deze Pagina