hai dames, Misschien dat jullie het weten.. wat is de voedingswaarde van een champignon. Ik meende dat een champignon eigenlijk niks *interessants* aan voedingswaarde bezat, maar twijfel nu even. Dit omdat smurf hier fruit weigert ( al tijden) en ook weinig avondeten, dus groenten eet, maar wel elke gebakken champignon opeet die ze tegenkomt.. mocht er dus wat nuttigs inzitten denk ik dat ik wat vaker gebakken champignons bij t avondeten heb
D'r zit in elk geval wel iets in hoor. Want je kunt ze ook als vleesvervanger gebruiken. Volgens mij kun je dit soort info op de site van het Voedingscentrum wel vinden.
@dirksmama bedankt voor de tip, maar als ik eerlijk ben .. ik kan leuk surfen, maar de website van t voedinsgcentrum kom ik echt geen wijs uit Zal t toch nog eens proberen...bedankt voor de moeite
Misschien heb je hier wat aan: Groente eten is gezond. Omdat ze calorie- en vetarm zijn en rijk aan mineralen, vitaminen en vezels. Net als champignons. Daarom tellen die ook mee voor de aanbevolen 200 gram groente per dag. Op sommige voedingswaarden scoren champignons zelfs beter dan groente. Geen wonder dat paddenstoelen ook wel supergroente worden genoemd. Zo zijn champignons een belangrijke bron van vitamine B2 , vitamine B3, foliumzuur en van de mineralen kalium en fosfor. Daarnaast zijn champignons rijk aan vezels en koper. Met 100 gram gebakken champignons krijg je al 30% binnen van de hoeveelheid koper die je dagelijks nodig hebt. Supergroente
Champignons doen niet onder voor andere groenten. Als je ze met andere groenten vergelijkt zie je dat champignons veel vitamine B2, B3, kalium, fosfor en koper bevatten. En net als de meeste andere groente bevatten champignons weinig calorieën, geen vet, veel foliumzuur en vezels. Goed voor de gezondheid Champignons scoren goed als het gaat om gezondheid. Ze bevatten namelijk ontzettend weinig calorieën maar zijn wel rijk zijn aan vezels en een belangrijke bron van belangrijke vitamines en mineralen. Calorieën krijgen we over het algemeen al veel te veel binnen. Lekker eten met toch weinig calorieën, zoals champignons, helpen je daar verandering in te brengen. Bovendien zorgen de vezels voor een goede stoelgang en een verzadigd gevoel zodat je niet snel honger hebt. Vitamines en mineralen heeft je lichaam elke dag weer nodig om optimaal te kunnen functioneren. Je kunt gerust zeggen dat de supergroente champignon een onmisbaar onderdeel van een gezonde en bewuste levensstijl is. Voedingswaarde als je op de link klikt zie je ook nog een tabel met de voedingswaarden
't Is nu te laat, maar ik geloof dat ik morgenochtend voor het ontbijt maar eens champignons met spek en ui ga bakken! Jammie!
jeetje wat een info allemaal, Bedankt Ik denk dat we hier dus regelmatig een portie gebakken champignons bij t avond eten gaan hebben....stop ze sowieso al in de jus, dus komt goed. Wat denken jullie.. is t ook nodig om er vitamines naast te geven? Zoals ik zei smurf hier eet geen fruit ( helemaal niks meer, zelfs geen knijpfruit of fruitmoesje) en avond eten ook maar 5 happen of zo.. ( dus ook niet de dagelijkse behoefte aan groente en fruit)
als ze het wel eet zou ik ze zeker geven. beter iets dan niets ...toch? en ik lees nu dat ze wel degelijk iets toevoegen, dubbelop dus.
Wow, nooit geweten dat een simpele champignon zo'n supergroente is. Ik weet wel wat ik vanavond eet. Lekker zeg. (vooral gebakken in knoflooksaus en dat op toast, jummie)
Ik ben er ook altijd gek op geweest.. bak ze nu zelfs door de jus heen etc.. of extra bij het vlees.... dat smurf ze ook lekker vind kwam ik achter toen ze ze van mijn pizza ging afpulken en opeten.. ze noemt ze ook *tlees* ( vlees ) Wij gaan zeker vaker champignons aan t eten toevoegen dus.. bedankt allemaal