Hoi, Mevrouwtje is byna 8 maanden en ze krijgt alleen nog melk te drinken. Ik vroeg me af wat ik haar nog meer kan aanbieden? En is het echt nodig om naast melk ander vocht binnen te krijgen? Of is dat overbodig nu? Ze krijgt 4x bv. Mijn andere vraag is of ze al kaas mag en wat voor kaas? Alleen smeerkaas of ookal een plakje jonge kaas bv?
Het hoeft niet als je bv geeft maar het mag wel (goed kijken of je productie goed blijft). Water en slappe thee zijn goeie eerste drankjes. Zeker als je kindje inmiddels ook wat fruit en groenten eet, krijgt ze met vier flinke bv's genoeg vocht binnen. Alleen bij heel warm weer moet je heel alert blijven en misschien zeker extra vocht aan bieden
Met deze leeftijd heeft je baby genoeg aan het vocht van de bv. Je kan dat heel simpel zelf checken aan de luiers! Dat moeten 6 plasluiers per dag zijn. Met 7/8 maanden is je bv wsl nog niet gestabiliseerd. Als je dus stelselmatig ander drinken aan gaat bieden, heb je kans dat je productie terugloopt. Kaas is zeer geconcentreerde melk en bevat daardoor heel veel eiwitten. Kaas is tevens erg zout. Eiwitten en zouten zijn erg belastend voor de onvolgroeide niertjes van je kind. Zolang je het bij een plakje jonge kaas (oude kaas is te zout) per dag houdt, is dat prima, maar het hoeft niet. 4 borstvoedingen levert 500 ml. bv en dat levert 75% van de eiwitten. Smeerkaas bestaat uit smeltzouten en die zijn niet zo gezond en bovendien is smeerkaas veel te zout, ook de zoutarme varianten! Eet je dochter verder al lekker bijvoeding?
Gijs krijgt kv, maar die geef ik 100-125 gr. fruit (vers/potje), soms broodkorstje ( als we zelf ontbijten)of een paar hapjes brood met wat appelstroop, 's middags wat appelsap met een bambix-koekje/liga stap 2 en rond 18 uur warme hap+toetje..