Vanaf welke leeftijd/lengte/gewicht kunnen kinderen in de volgende autostoel? Geen idee hoe je die noemt, maar ik bedoel diegenen die er wel uit zien als autostoel (dus niet alleen maar een verhoging), maar waar je gewoon in zit met de gordel van de auto zelf. Ik kom zoveel verschillende aanduidingen tegen, bij de een staat vanaf 2jr, bij de ander vanaf 4jr, dat scheelt nogal. Mijn dochter is 2.5, weegt bijna 15kg en is zo'n 98cm lang. Het gaat overigens om de auto van opa&oma, waar ze dus niet heel veel in zit, maar die willen graag een eigen stoel hebben omdat het nu zo'n gedoe is met omwisselen van stoelen als ze daar logeert. Bekijk bijlage 77240 zoiets dus...
Ik zie overal staan vanaf 3,5 jaar of vanaf 15 kilo. Het lijkt me ook afhankelijk van het gewicht/ de grootte van je kind. Mijn zoontje is ruim 3,5 en rond de 15,5 kilo en past nog in de andere autostoel. Voor zn 4e zullen we wel een andere stoel gaan halen.
Bij de stoel die ik hierboven plakte, staat als omschrijving 'Voor kinderen van 15 tot 36 kilo (circa 2 tot 12 jaar)'. Ze past ook nog prima in mijn eigen autostoel hoor, en daar blijft ze mooi bij mij in tot t niet meer past Maar dit gaat dus om de stoel voor opa&oma. Het gebeurt namelijk nog wel eens dat ik haar naar m'n ouders breng voor logeren, maar dat ze haar zelf terug brengen. Of nog leuker, dat haar vader (we zijn gescheiden) haar wegbrengt en dat ze haar terugbrengen. Dan moet hij dus eerst zijn stoel bij hun inzetten, daarna moet ie bij mij er weer uit en weer naar hem toe. Erg omslachtig dus haha.
Dan zou ik zeker wel die stoel kopen, aangezien ze al 15 kilo is. Ze is dan best groot voor haar leeftijd toch? Mijn zoontje was bij 2,5 jaar 13 kilo en 92 cm. Zonde om anders een nieuwe stoel erbij te kopen die nog maar kort in gebruik is.
Laat je kindje eerst passen in de stoel. gewicht is belangrijk maar nog belangrijker is hoe lang ze is. De gordel mag namelijk niet tegen haar nek aan lopen. De gordel moet van achter de schouder komen en niet langs het hoofd aflopen naar beneden. Als de gordel tegen het nekje aanloopt en je moet hard remmen....nou je begrijpt het wel wat er dan kan gebeuren....
Da's wel een goeie, gewoon even gaan passen. Maarja, omdat ik dus bij veel zaken 3 of 4 jaar zie en ze pas 2.5 is...is t dan wel veilig genoeg? Anderszijds, het is niet voor dagelijks ofzo, maar voor af en toe. Maarja, ook af en toe moet veilig zijn natuurlijk....lastig.
Leeftijd is slechts een indicatie. gewicht en lengte zijn het belangrijkste. Sommige kindjes zijn heel lang en moeten wel over naar een vervolg stoel omdat anders het nekje niet meer goed wordt ondersteund ook al hebben ze het gewicht nog niet.
Het gaat inderdaad echt om de lengte en het gewicht. Onder de 15 kg werken de gordels niet goed. Even proberen in de winkel. Ik heb er ook een voor mijn oppas kinderen en de ene is de andere absoluut niet! Leeftijd zegt niets, mijn dochter is bijna even oud en er nog lang niet aan toe. Volgens mij kan ze er met 4,5 nog wel in
Ik zit met precies hetzelfde. Ik denk wel dat we binnenkort zo'n autostoel voor erbij gaan kopen, helemaal omdat de jongste uit de maxi cosi groeit. Mijn oudste is nu 2 jaar 8 maanden, 97 cm en 19 kilo. Qua gewicht en lengte mag het dus wel, maar die leeftijd zit me nog wat dwars.