Wat spreken jullie af met de kraamverzorgster?

Discussie in 'De bevalling' gestart door demi79, 1 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.070
    2.206
    113
    Brabant
    hier is bij de intake al duidelijk verteld wat de kraamv wel en niet zou doen. moeder en kind zorg helemaal natuurlijk en qua huishouding: zorgen voor de maaltijden waar ze bij was, dus evt ontbijt en lunch. De keuken bijhouden en de afwas, de was draaien, de kraamkamer en wc +badkamer bijhouden en de kamer een keertje zuigen.

mijn kraamv heeft de 2e dag dat ze er was het zelf even aangekaart wat ik gedaan wilde hebben. nou ze hoefde van mij écht niet elke dag de douche te doen en ook niet mijn slaapkamer. Bed heeft ze 1x verschoond en de badkamer 1x ff gesopt voor ze ging.
    Ze heeft veel tijd en aandacht besteed en I en mij en aan de papa, om hem veel te leren. Ze was echt super! Ze heeft heel goed geluisterd naar wat ik wilde! maar ik ben dan ook duidelijk geweest, maar goed daar vroeg ze om, dan is dat wat makkelijker

2. demi79

demi79 Actief lid

15 aug 2008
    187
    0
    16
    Bij mijn intake-gesprek kwam naar voren dat ik het zelf moest bespreken met de kraamverzorgster wat er wel of niet gedaan hoeft te worden.

Daardoor is het voor mij nog niet helemaal duidelijk wat je wel of niet mag verwachten.

Maar als ik jullie verhalen zie dan zou ik het fijn vinden als in ieder geval de badkamer en toilet schoon werden gemaakt en gestofzuigd. Dit hoeft voor mij trouwens niet elke dag. Af en toe de was en er voor mij en mijn kinderen zijn. Ze hoeft ze niet te verzorgen (de oudste dan), maar een boterham tussendoor smeren of iets anders of even aandacht geven zou ik zeer prettig vinden.

3. saartje32

saartje32 Actief lid

29 okt 2007
    287
    0
    0
    Bij mijn intake konden we van te voren bedenken wat we belangrijk vonden, verdeeld over verschillende onderwerpen. De intakester heeft deze lijst met ons doorgenomen en zelfs de meeste dingen kwa prioriteit omhoog gezet.

Zo hadden we bijvoorbeeld niet gedacht dat de kv voor ons zou gaan koken, maar toen we vertelden dat manlief gaat werken en pas na 18.00 uur thuis zou zijn, heeft ze de zorg voor de maaltijden omhoog gezet, omdat ik anders ook te laat zou eten.

We hadden de zorg voor de was hoog gezet, ik en de baby moeten wel schone kleren hebben, maar dat is dus al standaard. Daarom heeft ze die prioriteit omlaag gezet, maar dat ging dan weer alleen om het strijken van dingen die niet voor mij of de baby zijn.

Ook heeft ze 2x met klem benadrukt, dat als je niet tevreden bent over de hulp, je meteen contact op moet nemen, zodat ze een ander in kunnen plannen. En dan bedoelde ze niet alleen als de werkzaamheden je niet bevallen, maar zelfs als het niet klikt met de kv.

Het moet nog maar blijken dat alles zo wordt uitgevoerd zoals ik het in gedachten heb, maar het gesprek hierover ging goed, dus ik maak me geen zorgen.

Ik denk dat het scheelt per kraamzorg instelling. Ik had eerst een andere uitgekozen, maar de vk zei dat ik die meteen af moest zeggen, omdat ze daar hele slechte ervaringen mee hadden. Het ligt allemaal gewoon aan het bedrijf en de persoon die je daar treft.

4. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    nou, het huishouden hoort er bij onze kraamzorg toch echt wel bij als dit nodig is hoor.

Het doel van kraamzorg is dat jij na de kraamperiode in staat bent je baby zelfstandig te verzorgen en dat je daarnaast je dagelijkse bezigheden weer op kunt pakken.
    bron:www.kraamzorghetgroenekruis.nl

na mijn ks kon ik helemaal niks! dus mijn kraamverzorgster heeft ook het huishouden gedaan. stofzuigen, afwassen, etc. Geen blinkend huis, maar gewoon aan kan. ze wilde ook graag de hond uit laten en eten koken, maar dat vonden we zelf niet nodig. ik was blij met af en toe een kopje thee en wat geleuter, omdat ik er emotioneel ook slecht aan toe was.

Ik verwacht deze keer van mijn kraamverzorgster niets etra's, behalve dat mijn zoontje van een jaar óók verzorgt wordt als mij dat niet lukt! doet ze dat niet, dan mag ze vertrekken. je kunt wel lekker zwart/wit zeggen dat ze er alleen is voor moeder en kind, maar is mijn 'oudste', ook nog een baby, dan geen kind?! zou het raar vinden als ze niet een broodje voor hem wil smeren of eens een luier wil verschonen, mocht mij dit niet lukken.

ik hoop dat ik weer zo'n kv mag treffen als de eerste keer. we hebben staan janken toen ze weg ging, zo'n topvrouw!

5. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Jeetje... Ik verwacht eigenlijk helemaal NIETS van een kraamverzorgster....

Als het niet om de veiligheid/gezondheid van mijn kindje zou gaan dan zou ik geen eens kraamzorg willen :)
    De eerste dagen is het handig om wat tips te krijgen en vooral omdat zij (hopelijk?) wat meer weten over de beeb. Vooral omdat ik borstvoeding wil gaan geven wat toch niet zo makkelijk schijnt te zijn...
    En misschien kan ik me ook dagen niet goed bewegen en zou ik nog niet alleen optimaal voor de beeb kunnen zorgen, daarom ben ik blij dat er kraamzorg komt.

Maar mn huishouden? Nee dat verwacht ik dus echt echt niet! Al zou ik zelf de eerste week nog niet zoveel kunnen, jeetje dan komt dat daarna wel hoor :p En mn vriend zal ook snel weer gewoon aan het werk moeten, maar hij doet dan heus wel de noodzakelijke dingen.

Eisen/wensen heb ik dus verder echt niet. Aangezien het de eerste is lijkt het mij dat je in het begin wel wat onzeker zal zijn en dan is het fijn er iemand bij te hebben. Puur dus voor de baby.

Misschien ben ik wel wat té makkelijk :)

Ennem niet lullig bedoeld, maar als je zo graag wil dat iemand de andere kinderen en het huishouden verzorgd, is het geen idee om voor 2 weken een aparte huishoudster/nanny in te huren?

6. wonderteam

wonderteam Niet meer actief

Hier ook een wereldse kraamhulp :D

Mijn man had ook vakantie ,dus ze hoefde eigenlijk weinig te doen ,maar toch deed ze van alles en wou ze werkelijk waar alles wel doen ( niet toegelaten aangezien mijn man ook hielp die deed beneden alles) Ze kwam 's morgens om 8.00 we namen koffie en spraken de nacht door (wel bijzonder ze gaf zelf nog borstvoeding en was bijna op dezelfde tijdstippen als ik 's nachts wakker) Daarna ging ze het bed verschonen (deed ze dagelijks) de was doen, de hele badkamer poetsen, stofzuigen boven het badje met Mason doen. flesjes klaarmaken. Toilet beneden doen. Tussen de middag gingen we samen lunchen. Ze heeft regelmatig aangeboden of ze moest koken etc etc. Veel gepraat met haar en ze legde alles goed uit. Echt een wereldse kraamhulp waar wij een fijne tijd mee hebben gehad. Bovenal vond ik het heel knap van haar dat ze er elke ochtend super fit en enthousiast weer stond terwijl ze zelf nog nachtvoedingen aan haar 3 maand oude dochtertje gaf! De laatste dag hebben wij haar gedwongen eerder weg te gaan ,omdat het 5 mei was en in Zwolle wordt 1 van de grooste festivals van Nederland dan gehouden en wij vonden dat ze lekker daar met haar gezin heen moest gaan ipv bij ons te zijn.

7. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    het hangt ook van jouw lichamelijke gesteldheid en thuis situatie af. mijn ks was een hel, het herstel een grotere hel en wij hebben wel huisdieren. voor de gezondheid van mijn kleintje moest er dus af en toe wel gezogen worden, dat kan je niet laten liggen. daar is in het geval van ons kraambureau de kraamverzorgster dan onder andere ook voor bedoelt.

een huishoudelijke hulp had ik nadien graag gehad, maar dat konden we ons toen niet veroorloven, geloof me, anders was die er wel geweest. mijn man heeft 14 dagen zorgverlof moeten opnemen om mij en de kleine te kunnen blijven verzorgen. en een broodje smeren voor je andere kindje als jij dat niet kunt is toch niet zo'n gek verzoek?!

zoals gezegd, mijn huis hoeft niet te blinken hoor, onzin, maar het is wel fijn als het gezond leefbaar blijft en dat is echt geen rare wens. had ook neit geweten wat ze anders met haar uren had gemoeten haha en dat terwijl ze toch heel veel persoonlijke aandacht aan mij heeft gegeven en heel veel gepraat heeft, zowel sociaal als praktisch ivm verzorging en herstel.

8. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Wij hadden ook een super kraamverzorgster.Hebben eigenlijk geen afspraken gemaakt met haar. Ging eigenlijk vanzelf.

Ze kwam sochtends bij ons, maakte ons ontbijt, zette een bakkie koffie voor ons en voor haarzelf. Kwam dan bij ons zitten om te bespreken hoe de nacht was gegaan, hoe we ons voelden enz.

Verder was ze de hele dag bezig met wassen, schoonmaken, deed extra huishoudelijke dingen. dus overal stofzuigen. Ging smiddags zelfs voor ons naar de supermarkt en kwam dan met de lunch een broodje bij ons eten.

Als ik mag kiezen bij een tweede zwangerschap zou ik zeker weer voor haar gaan.

9. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    hier mogen we een voorkeur opgeven, hoop dat we mazzel hebben ;) was zo'n schat

10. kaatje24

kaatje24 Actief lid

17 sep 2008
    132
    0
    0
    haha nou ik wil het dus juist helemaal anders.
    heb wel kraamverzorging aangevraagd maar wil dus niet dat ze gaat lopen stofzuigen en dweilen en schoonmaken en wassen en weet ik het wat.
    nee helemaal niet
    baby en mij verzorgen en hulp bij bv maar meer is niet nodig
    heb een hele goede vriendin die komt ongeveer 2 weken hier zitten ( komt uit het buitenland )
    en mijn man neemt vrij!
    dus nee hoor
    trouwens ik ben misschien een beetje raar maar wil geen vreemde in mijn wasmand hebben
    oh en met bezoek enzo hoeft ze zich ook niet te bemoeien want we zijn mondig genoeg om aan te geven naar familie en vrienden toe wat we wel en niet willen.
    ( en heb ook geen familie die zomaar onaangekondigd voor de deur gaat staan. en als ik moe ben ga ik liggen of er nou famiilie zit of niet dus dat maakt me naks uit! zolang ze maar niet mee lopen de slaapkamer in LOL hahaha maar dat zullen ze echt niet doen, ken ze langer dan vandaag)

dus bij mij heeft de KV een makkie hoor, ze kan gaan zitten en kletsen als ze wil hahaha
    de rest doen mijn man en vriendin wel

11. Whabbit

Whabbit Fanatiek lid

22 feb 2008
    1.253
    24
    38
    Heb hier een prima kraamtijd gehad: de kraamhulp had alle aandacht voor mij en de baby, zorgde voor ontbijt en lunch (als mijn vriend er niet was om het te doen) en deed dus wat huishoudelijk werk.

Gewoon even uit nieuwsgierigheid hoor: maakt iedereen hier normaal gesproken iedere dag de toiletten schoon? En zuigen jullie boven- en bendenverdieping iedere dag? Ik namelijk niet...

Deel Deze Pagina