Wat staat er bij jullie op de spaarrekening?

Discussie in 'De lounge' gestart door annet1985, 19 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. annet1985

annet1985 Fanatiek lid

14 okt 2011
    4.136
    0
    36
    friesland

En dat is dus precies wat ik ook voor ogen heb. Met hun opleiding zal ik ze zeker helpen, en ook met hun huisje inrichten mocht dat nodig zijn. Maar de rest mogen ze zelf voor werken dat moest ik vroeger ook

2. El1983

El1983 Fanatiek lid

19 sep 2012
    3.561
    0
    0
    Verzorgende IG
    My little castle
    +1

Zo wil ik het later ook doen bij mijn kinderen, maar eerst nog even zien of me dat gaat lukken ;) :D

3. Leonizzie

Leonizzie Fanatiek lid

8 okt 2008
    2.448
    0
    0
    Jeugbeschermer Bureau Jeugdzorg
    Maar ondanks dat je de studie betaald kan je alsnog je kinderen leren dat hen niet alles komt aanwaaien? Je kan toch alsnog stellen dat je verwacht dat ze een bijbaantje hebben waar ze bepaalde zaken van bekostigen die ze willen zoals kleding, sparen.voor een brommer, rijbewijs enz.

Ik persoonlijk vind dus dat je als ouder wel verplicht bent (als dit financieel mogelijk is of was) om je kind financieel te steunen in hun studie of dit nu mbo of hbo is. Dat betekend niet dat je daar iets aan kan verbinden. Gooien ze er met de pet naar, tja dan houdt het op. Het betekent ook niet dat je niet van je kind kan verlangen dat ze een bijbaantje hebben. En het betekent ook niet al "die open deuren" dat ik alles om geld vind draaien en dat geld gelukkig maakt.
    Nee met geld of hoge opleiding kan je ook ongelukkig zijn, geluksgevoel hangt van andere dingen af en zonder geld kan je heel gelukkig en tevreden zijn, maar geld maakt dingen wel makkelijker en kan bijdragen aan geluk en keuzevrijheid geven.

Ik vind lenen ooh niet iets wat je moet promoten, het is trouwens tegenwoordig bijna niet terug te betalen.
    Je bent als ouder inderhoudsplichtig van je kind tot hun 21e en daar hoort dus ook de mogelijkheid tot studeren bij (mits je dat kan betalen).

Over het sparen zelf denk ik echt dat mensen verstandiger moeten zijn die wel iets kunnen sparen. Wat dacht je van je pensioen? Dat wordt voor onze generatie echt wel een ander verhaal en behoorlijk schrikken. Dus ook al geef je niks om luxe als tv wanneer die kapot gaan of om een studie van je kinderen als je het kan missen en niks nodig hebt waarom dan niet sparen voor later :)

4. Username

Username Niet meer actief

Eens met Annet, Pluk en Leonizzie.

Ik wil zeker bijdragen aan de studie van m'n kind. Als je niet kunt sparen vind ik dat een heel ander verhaal, maar wij kunnen het gelukkig. Ik zou het heel raar vinden als we dat dan niet zouden doen.
    Tegelijkertijd willen we ons kind het belang van hard werken en de waarde van geld leren, dus er mag wel degelijk gewerkt worden voor bepaalde dingen! Van een bijbaantje is nog nooit iemand minder geworden.

5. Username

Grappig hoe een topic over spaargeld verandert in een discussie over wel of niet bijdragen aan studie etc voor je kinderen :)

6. annet1985

annet1985 Fanatiek lid

14 okt 2011
    4.136
    0
    36
    friesland
    Haha inderdaad, ach van een discussie ben ik niet vies, dus dat vind ik niet zo erg. Ieder zijn eigen gedachten en ideeen maar verwonder er me wel over

7. Coquelicot

Coquelicot Niet meer actief

Hier gelukkig genoeg om het in geval van nood een jaar of 10 uit te kunnen zingen... Het is echter in gedachten nooit genoeg... :)

8. Crazycat

Crazycat VIP lid

21 nov 2009
    8.849
    1
    36
    belgie
    simpel nix.!

tja of mensen het nou goed of niet goed vinden
    we hebben et geld er nu gewoon niet voor...

9. Leonizzie

Leonizzie Fanatiek lid

8 okt 2008
    2.448
    0
    0
    Ja maar er is al heel vaak gezegd dat als je het niet hebt, je het niet hebt.

10. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Weet je, we leven sowieso al anders als anderen denk ik.

We hopen toch binnen een aantal jaar te emigreren en dan gaan ze naar een prive school. Ik had het met eerst zelf betalen over het hier en nu en niet over 15 jaar en wat er allemaal wel anders zou kunnen zijn.

We hebben het absoluut niet slecht en hebben een heel flink bedrag op de spaar staan voor wat dan ook alleen wil ik ze bepaalde dingen meegeven op mijn manier. Ik vind het allergrootste deel van de kinderen hedendaags sowieso al strontverwend en weiger hier nu ook al aan mee te doen.

11. kippiekip

kippiekip Niet meer actief

Helemaal mee eens ... Mijn zoontje heeft in de klas een vriendje en dat ventje is 5, meneer heeft al een iphone :$ ... Maar goed dat is dan weer een andere discussie.

12. Bonkie

Bonkie Fanatiek lid

30 nov 2009
    2.518
    1
    0
    Make-up & Hair Artist
    Amstelveen
    Geloof 0,11 cent haha.

Vorig jaar verhuisd, dus flink wat centen daarin gestoken. Ook getrouwd in 2012 en kleine L was ook onderweg. Al het spaargeld is echt op! Alles wat nu binnenkomt gaat regelrecht naar het huis (moeten nog best wat doen, helaas) en we hebben eigenlijk ook een nieuwe/tweedehands auto nodig.

Mocht er iets onverhoopt stuk gaan dan is het voor ons makkelijk om geld bij de ouders te lenen. Beide ouders zitten er wel warmpjes bij en kunnen we dus "rustig" afbetalen. Of we wachten tot de salarissen binnen zijn en schaffen het dan aan.

Ik hoop eigenlijk vanaf Januari weer te kunnen sparen. Dat zou betekenen dat het huis helemaal af is en we een ruimere auto hebben. Dat zou dan ook financieel wat meer rust geven. Als freelancer ben ik afhankelijk van opdrachten, dus weet nooit hoe de toekomst eruit ziet. Daarom zou ik graag 5000,00 op de spaar willen hebben.

13. Leonizzie

Leonizzie Fanatiek lid

8 okt 2008
    2.448
    0
    0
    oh maar dat ben ik helemaal met je eens, ik ben niet van plan mijn kinderen tot op het bot te verwennen en ze de waarde (en onwaarde) van geld niet bij te brengen.
    Maar dat heeft niets te maken met het feit dat ik hun studie wil betalen. Ik wil niet niet dat mijn kinderen zoveel moeten werken om een studie te betalen dat ik ze daardoor de kans of motivatie ontneem om te studeren. Ik wil ook niet dat mijn kinderen op die leeftijd al een lening en dus een.schuld aangaan. ik vind dat mijn verantwoordelijkheid als ouder wanneer ik de kans heb om daar nu wat voor opzij te leggen omdat te voorkomen als ik die mogelijkheid heb.

14. Username

Totally oftopic, maar 5 jaar oud en een iPhone??? :$ :(

15. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.267
    4.506
    113
    Tja ik snap de meerwaarde van een iphone voor een 5 jarige ook niet.

Hier bied de bank ook rekeningen aan voor kinderen vanaf 5 jaar die ze zelf met hun mobiele kunnen beheren. :$. Ik snap sowieso al niet waarom een 5 jarige zijn eigen bankrekening zou moeten beheren (kon je max 500 euro op zetten) en al helemaal niet met zijn mobiele. Daar heeft die van ons zijn spaarpot voor, daar gaan alle gekregen centjes in, elke vakantie tellen we het geld en mogen ze dit vrij uitgeven.

Vorig jaar heeft onze zoon niets uitgegeven en alles opgespaart om een telescoop van te kopen.

De spaarrekeningen die wij voor de kinderen hebben houden wij onder ons beheer totdat ze iets nuttigs voor het geld willen doen (b.v een studie) en anders krijgen ze het geld pas wanneer wij hun in staat achten er verstandig mee om te gaan.

16. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.903
    9.426
    113
    Gelderland
    Wij hebben genoeg op de spaar staan voor noodgevallen.. Hoeveel zeg ik niet. We proberen ook echt elke maand te sparen alleen op dit moment zitten we in een verbouwing dus dan maken we ook gebruik van het spaargeld.
    Voor de kinderen sparen we nog niet (klein beetje op een aparte spaar op mijn naam) we zullen tzt van ons eigen gespaarde geld rijbewijs, studie voor hun betalen maar we vinden ook dat ze er prima zelf voor kunnen werken;) dus dat zien we tegen die tijd wel. Als ze oud genoeg zijn zullen we een rekening openen op hun naam waar ze hun zakgeld/verjaardagsgeld op kunnen zetten en dan zullen we er vast meteen een beetje opzetten.

17. adi

adi Niet meer actief

mee eens, wij zullen later bijdragen aan de studie van de kinderen (Niet volledig), maar de rest mogen ze zelf voor werken. Heb ik ook gedaan en ben er zeker niet minder door geworden.
    vooral dingen als rijbewijs en inrichting van eerste huis ed. Daarvoor kun je prima sparen als je nog thuis woont. Ik had mijn eerste huis compleet ingericht voor 2.500euro.

18. adi

adi Niet meer actief

Het is maar hoe je het bekijkt. Ik denk persoonlijk niet dat mijn kind er beter van wordt als die beslist om het huis uit te gaan, en ik dan aan kom zetten met een zak geld.

19. Coortje

Coortje Niet meer actief

Wij hebben wel een spaarrekening voor onze kinderen en daar sparen we pm 10 euro op. Ook krijgen ze van opa en oma elke verjaardag geld en spaart oma kleingeld. Ook 'sparen' ze zelf voor in hun spaarpot en dat gaat naar de bank. Ik vind het heel belangrijk dat ze het principe sparen leren. En ja die rekeningen komen vrij als ze 18 zijn maar mochten ze er dan niet mee om kunnen gaan haal ik ze daarvoor leeg. Ook vind ik dat zodra ze een bijbaantje hebben ze hiervan een deel achteruit moeten leggen

20. annet1985

annet1985 Fanatiek lid

14 okt 2011
    4.136
    0
    36
    friesland
    Dat vind jij ik heb daar een andere mening over, ik zou ze graag goed op weg willen helpen en ik vind daar niks mis mee, daarnaast mogen ze ook werken voor hun centjes dus

Deel Deze Pagina