Wat staat er op de spaarrekening van je kind/kinderen?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Bloem85, 7 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Ik heb ze gelezen ja. Als je zo'n situatie van dichtbij kent lijkt het me dat je heel goed weet dat het niet rooskleurig is.

    En bijbeunen? Dus dat is een paar uur ergens zwart werken, in de schoonmaak bijvoorbeeld? Denk niet dat dat veel oplevert...
     
  2. pietje1987

    pietje1987 Niet meer actief

    Volgens mij gaan studiefinancieringen automatisch naar het kind... maar ach, tegen die tijd bestaat er toch vast niets meer:p
     
  3. Elinetjeee

    Elinetjeee Niet meer actief

    Ja, maar daar kan je onderling met je kind een afspraak over maken. Van ik betaal je studie maar jij betaal mij je studifinanciering. Uiteindelijk is het kind dat nog voordeliger uit
     
  4. februarimama

    februarimama Fanatiek lid

    23 okt 2014
    1.414
    783
    113
    Ik denk dat dat het psychologisch beter is om de stufi te laten houden en een aanvulling te betalen tot hetzelfde bedrag dat je wilde betalen, snap je me nog ;) je hebt nog tijd genoeg zie ik haha. Ik ben er ook bang voor dat er geen stufi meer is straks.
     
  5. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Er is nu al geen stufi meer. En dit kwam inderdaad altijd op je eigen rekening, niet die van je ouders. Dat kan/mag volgens mij ook niet zomaar (en dat kan je ook niet eisen van een kind ouder dan 18). Ik ben pas 2 jaar uit de studie fase dus het is nog vers :roflmao: Hier hebben mijn ouders geld gespaard en daarmee elk jaar colleges en boeken betaald (jaar uitloop moest ik natuurlijk zelf betalen). Stufi (wat ik gelukkig nog kreeg) ging op aan mijn kamer/eten/verzekering/telefoon/kleding en ik werkte zo’n 15 uur per week bij.
    Hierdoor de studie schuldenvrij kunnen doorkomen. Hoop het voor onze toekomstige kinderen ook zo te doen, alhoewel er dan wel extra gespaard moet worden nu de stufi is weggevallen :(
     
  6. babbel1983

    babbel1983 Fanatiek lid

    3 jul 2013
    1.324
    298
    83
    Wij sparen 15,- per maand per kind en van het vakantiegeld en kerstgratificatie storten we wat extra. Daarnaast stort ik ook extra gd wat ze wel eens krijgen van bv mijn oma etc op hun rekening. Mijn ouders storten 150,- per kind per half jaar op hun rekening. De rekening staat op hun naam, maar gekoppeld aan onze bankrekening. Tot hun 18de kunnen ze er in principe niet bijkomen.
    Geen idee eigenlijk hoeveel ze dan ongeveer zullen hebben (nog nooit uitgerekend) en ook niet wat ze ermee moeten doen. Mijn ouders spaarde ook voor mij en daarnaast hebben ze mijn studie en rijbewijs betaald. Ik hoop dit ook voor mijn kinderen te kunnen doen later als de financieen het toelaten. Lukt dat dan kunnen ze het spaargeld voor hun eerste auto of huis o.d.gebruiken, lukt het niet dan is het als bijdrage voor hun studie of bv rijbewijs. Maar dat zal de toekomst dus uitwijzen.
     
  7. Meisje@12345

    Meisje@12345 Fanatiek lid

    19 aug 2014
    2.423
    271
    83
    25 euro per kind, beide opa's en oma's sparen ook maandelijks een bedrag.
     
  8. Elinetjeee

    Elinetjeee Niet meer actief

    Het probleem is dat je stufi maandelijks krijgt en dat de rekening van de school in 1x begin van het jaar betaald moet worden.. mijn ervaring is dat de stufi dan aan hele andere dingen word uitgegeven
     
  9. Appeltje85

    Appeltje85 Bekend lid

    22 jan 2016
    651
    296
    63
    Vrouw
    Financiele dienstverlening
    Veldhoven
    Bijstand voor een alleenstaande is +- 1000 euro netto.
    Minimumloon is 1600 bruto, dus zo'n 1400 netto.

    Dat is dus minder dan 100 euro per week dat je met minimumloon meer hebt t.o.v. de bijstand. Dat zijn een paar uur per week zwart poetsen (12-15 euro per uur) in vergelijking met 40u werken voor minimumloon...

    Voor de duidelijkheid; mijn man en ik werken beiden ;) Maar er zijn zat mensen die zo rekenen als hierboven. Maar daar loopt natuurlijk niet iedereen mee te koop dat ze zwart bijverdienen, dus dat weet de omgeving vaak ook niet eens.
     
  10. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Je kan je collegegeld ook maandelijks laten afschrijven :)
     
  11. Elinetjeee

    Elinetjeee Niet meer actief

    Laten we het erop houden dat ik erg dichtbij heb gezien hoe iemand op die manier flink misbruik heeft gemaakt van het geld van ouders en stufi. Ik wil er verder niet op doorgaan, want dit topic ging over de spaarrekening van je kind en niet over stufi.
     
  12. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.760
    2.625
    113
    Noord-Holland
    Grappig dat we zo vaak zeggen zelf de regie over de rekening te willen houden als het kind 18 is. Hoe ging dat dan bij jullie op die leeftijd? Ik kreeg namelijk van mijn ouders ook een rekening met ik weet niet.. iets van 10.000 gulden toen nog, erop.. met een setje afspraken waar het geld voor bedoeld was en waar nadrukkelijk níet voor ;) En daar heb ik me netjes aan gehouden. En ik ben blij dat ze me zo vertrouwden. Ik hoop dat ik dat straks met m'n kinderen ook zo kan doen. Misschien is het naïef.. ik hoop dat ik ze genoeg normen waarden en ideeën heb bijgebracht om ze dat geld verstandig uit te laten geven..
     
    Noordeling vindt dit leuk.
  13. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.502
    6.204
    113
    zuid-holland zuid
    Nou bij mij ging dat niet zo goed... ik had een heel fout vriendje opgedaan, waar mijn ouders echt van wakker lagen (terecht denk ik nu). En ik was boos en rebels en ik wou mijn geld gebruiken om weg te lopen en een nieuw leven te beginnen met hem:roflmao:
    Godzijdank hebben mijn ouders dat gespaarde geld niet op mijn 18e direct allemaal aan mij gegeven. Ze hebben er zelf steeds mijn collegegeld van betaald. Na een jaar studeren ging het uit met mn foute vriendje en kwam ik mijn huidige man tegen. Uiteindelijk is het geld gebruikt voor mijn studie en inrichting van ons eerste huisje... eind goed al goed. Maar met rebelse verliefde pubers weet je het nooit zeker hoe het gaat lopen.
     
  14. Paris91

    Paris91 Fanatiek lid

    22 jul 2017
    1.341
    1.248
    113
    Vrouw
    Wij sparen elke maand een vast bedrag op een rekening die op haar naam staat.


    Het verbaast mij dat er door zoveel mensen gezegd wordt dat jullie kind het geld mag opmaken aan een mooie reis.
    Heb je 18 jaar je best gedaan om een mooi bedrag voor je kind te sparen, maakt ie het op aan een of ander hip reisje naar Thailand, om vervolgens heel instagram vol te spammen met #wanderlust :rolleyes:
     
    Marchella en Youtan vinden dit leuk.
  15. zeilbootje

    zeilbootje Fanatiek lid

    15 jan 2014
    2.634
    1.283
    113
    Hier ook alle kinderbijslag op hun eigen spaarrekeningen.

    We twijfelen nog een beetje of ze het op hun 18e in 1 keer krijgen, of dat we het zelf blijven beheren en er de studie, rijbewijs etc van betalen. Maar we hebben nog wel even om dat te bedenken.
     
  16. joepy

    joepy Fanatiek lid

    12 okt 2017
    1.443
    952
    113
    Vrouw
    Haha alleen als ze mij meenemen.
     
    Paris91 vindt dit leuk.
  17. babyhope

    babyhope VIP lid

    23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    Wauww al die 0000 die ik hier voorbij zie komen.:o::eek:
     
  18. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.390
    4.245
    113
    Vrouw
    Die reis zou hier mogen, maar wij zijn zelf nogal reislustig ook. Inderdaad niet een gewoon reisje Thailand, maar 6 maanden rondreizen, nieuw zeeland, Australië, Japan of de Transsylvanië expres ouzo. Thailand zal ze tegen die tijd vast al gezien hebben en ik kan niet wachten om met haar naar New York te gaan, maar dat duurt ook nog wel een paar jaar :)

    Vooralsnog is onze/haar rekening voor de studie, maar als wij die tegen die tijd ‘gewoon’ kunnen betalen, dan is een stuk levenservaring meegeven ook fijn.
     
  19. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Wij hebben idd ook een spaarrekening voor de jongens, ieder op eigen naam (nou ja, voor de jongste moeten we die nog steeds een keer openen). Volgens mij is het geld idd pas van hen zelf als ze 18 worden. Moet ik nog eens nakijken.
    Het gaat niet zo hard, ze krijgen per maand 7,50 gestort. Het is de bedoeling dat het geld uiteindelijk aan iets nuttigs moet worden besteedt. Studie/rijbewijs oid. Of we halen het er voor die tijd af en zorgen zelf dat het een goede bestemming krijgt. Zal van het kind af hangen hoeveel vertrouwen we in het bestedingspatroon kunnen hebben. Ik ben niet van plan 18 jaar te sparen voor een kind dat het geld er in een maand door heen jaagt. Dat doet hij maar van geld dat hij zelf gespaard heeft.
    Ik heb mijn studie gewoon zelf betaald, door er bij te werken en verstandig te besteden/sparen. Mijn ouders hadden simpelweg niet genoeg geld om voor alle 7 kinderen geld opzij te zetten.

    Ik lees hier dat er ook wel opa`s en oma`s een bedrag storten op de spaarrekening van hun kleinkind(eren). Dat is hier niet het geval, dan kunnen ze er wel een pensioentje bijnemen, van beide kanten. Mijn ouders hebben15 kleinkinderen en mijn schoonouders 12.
     
    Marchella vindt dit leuk.
  20. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.435
    8.282
    113
    Wij sparen maandelijks voor de kinderen. Rekening staat op onze naam, met reden inderdaad bv. een verkeerd vriendje. Ik hoop heel erg dat we hun studie gewoon kunnen betalen en ze het geld gewoon kunnen krijgen voor een woning, hun rijbewijs of een bijzondere reis ofzo. Hier ook geen meesparende opa’s en oma’s, vind ik ook niet vreemd oid, zij hebben hun kinderen al opgevoed en veel voor ze betaald ed. ;) :)
     

Deel Deze Pagina