Wanneer over van maxi-cosi naar autostoeltje?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door RoAn1981, 7 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

17 nov 2011
    1.858
    461
    83
    Onze dochter heeft het nooit echt naar haar zin gehad in de maxi-cosi. Niet echt brullen ofzo maar gewoon, veel gewurm en je ziet gewoon dat ze het niet prettig vind. Onze families wonen ver weg dus als ze erin zit, zit ze er meestal echt wel ruim 1,5 uur achter elkaar in.
    Nu is ze 8,5 maand en ik vroeg me af wanneer we over mogen naar een autostoeltje. Ze is aan de kleine kant, dus qua lengte past ze nog prima in de maxi-cosi, en ook qua gewicht is ze nog niet erg aan de maat (nu net 8 kg). Ik lees nogal tegenstrijdige adviezen: de een zegt met 9 kg pas over, de ander zegt met 9 maanden...Wat is het nou?

2. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.613
    1.155
    113
    Als ze met het hoofd de boven kant raken mogen ze over. Dat de benen uit steken maakt niet uit.

3. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Je hebt nu ook de nieuwe 2-way pearl van maxi cosi dat is een autostoeltje die zowel achterwaarts als voorwaarts kan en waar ze dus nu al in zou mogen achterwaarts. Misschien is dat iets voor jullie. Als ze dan groter wordt kan het stoeltje voorwaarts je hoeft dus niet nogmaals een nieuwe te kopen.

Onze dochter vond de maxi cosi ook niet leuk maar toch erin gebleven tot ruim 1 jaar daarna pas over naar autostoeltje. Jammer genoeg hadden we eerder bij prenatal al de pearl gekocht en op zolder weggezet deze was toen in de aanbieding. Als ik toen had geweten van de 2-way pearl hadden we deze beslist gekocht.

4. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Klopt.

Als de kruin erbovenuit (dreigt) te komen, dan is het veilig om over te stappen.

Heeft dus totaal niks met het aantal kg of de leeftijd te maken.
    Er zijn kinderen die ouder zijn dan 1 jaar en nog steeds prima in de Maxicosi passen.

Het meest veiligste is om ze zo lang mogelijk in de Maxicosi te laten danwel achterstevoren te vervoeren.

Dan maar een brullend kind tijdelijk. Beter een kind wat nog kan brullen dan een kind wat (door onveilig zitten in een te grote autostoel en een ongeluk) helemaal nooit meer brult toch? Klinkt cru, maar daar komt het wel op neer.
    Je kunt zelf nog zo voorzichtig rijden, maar je kunt helaas niet blindvaren op je medeweggebruikers.

5. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Achterwaarts vervoeren is veiliger dan voorwaarts. Er zijn stoelen die zowel voor als achteruit kunnen en vanaf de geboorte gebruikt mogen worden. Je lan dan eventueel later de stoel nog voorwaarts zetten mocht je daar behoefte aan hebben.

Ik heb bijvoorbeeld de Joie Stages, daar kan ze nog wel achterwaarts in tot ongeveer 3/4 jaar maar zit nu dan wel wat lekkerder dan de maxi cosi. Vooral doordat d stoel dus ruimer is maar wel geschikt voor een baby.
    Je kunt ze bestellen en bent dan ongeveer 220 euro kwijt, redelijk gelijk aan een andere stoel. Google maar eens. Echt een fijne stoel. Wil wel een foto sturen mocht je willen.

6. tuc

tuc Niet meer actief

Dit helemaal! Ik zou een kind wat nog past nooit overdoen...hoe haard het ook krijst. Jammer dan. Mijn oudste heeft er ruim 16 maanden ingeeten..de jongste is nu ruim 13 maanden en past nog prima ondanks dat hij erg lang is.

7. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

17 nov 2011
    1.858
    461
    83
    Dan ga ik eens naar de 2-way kijken, bedankt voor de tip.

8. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

17 nov 2011
    1.858
    461
    83
    Past deze ook op een FamilyFix? Is nl. wel een voorwaarde, aangezien we die hebben :D

9. IngridE

IngridE Fanatiek lid

31 okt 2011
    1.214
    0
    36
    Brabant
    Hoewel hij er nog niet uitgegroeid was, is Stijn op de dag dat hij 9 maanden werd overgegaan maar de vervolg stoel... Hij werd te zwaar met zijn 10 kilo om te tillen in de maxi cosy voor mama. De eerste ritjes, was het echt nog een klein guppie in een grote stoel maar hij zat er goed in.

10. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Hier gaat hij pas over als de kruinen boven uit komt eerder niet

Hier staat de maxi cosi op de easy base in de auto en dan kan hij er gewoon in en uit getild worden. De maxi cosi eruit halen was hier al een poosje te zwaar

Dochter kon met 2 jaar nog in de maxicosi

11. Rian85

Rian85 Fanatiek lid

21 feb 2012
    2.830
    477
    83
    Vrouw
    Emma is ruim 15 md. 9.35kg en 78cm en past nog. Niet heel lang meer want ze begint er bijna boven uit te piepen.
    Ik kan haar al een poosje niet meer met maxicosie en al tillen dus laat die altijd in de auto staan. Net zoals je met een gewoon stoeltje zou doen. Dus was ook geen reden voor mij om eerder over te stappen.

12. tuc

tuc Niet meer actief

Dat zou echt geen reden moeten zijn om een kindje in een grotere stoel te zetten hoor..je kunt hem er toch gewoon uithalen en het ding in de auto laten..dat doe ik ook hoor.

13. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Huh, maar met een vervolgstoel sjouw je de stoel toch ook niet mee? Waarom niet gewoon de MC in de auto laten staan? Komt op hetzelfde neer, behalve dat het een heel stuk veiliger is...

14. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Wij zijn overgegeaan met 10 maand, maar wel naar een achterwaartse stoel ! Dus dat ligt anders..

15. Wappie82

Wappie82 Bekend lid

27 sep 2012
    712
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben vorige week bij de halfords geweest om me te oriënteren op de autostoelen groep 1. Ik heb gesproken met de directeur van die vestiging, en hij zegt dat het achterwaarts vervoeren (na de maxi cosi) helemaal niet zo expliciet bewezen is. Hij is in de romer fabriek geweest, dat is volgens hem het beste merk autostoelen qua veiligheid en comfort. En ook daar zeggen ze dat. Hij zei zelfs dat het verplicht achterwaarts vervoeren na de maxicosi er zeer waarschijnlijk helemaal niet doorheen komt in Nederland.
    Dus tja....mijn dochter is nu 11 maanden en moet nu echt over. Ze is lang, en komt er met de bovenkant van haar hoofdje echt bovenuit. De benen hangen er al heel lang overheen, maar daar had ze geen last van.

16. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Vertel dit verhaal eens in het achterwaarts topic ;)

17. Fleur1984

Fleur1984 Niet meer actief

Wij zijn ook aan het kijken voor het achterwaarts vervoeren. De 2way P.earl past namelijk niet op de family fix. Wij hebben namelijk ook de family fix. We komen dan uit op een compleet niet set. Nieuw type familyfix en stoeltje. Nu zeiden ze in de winkel als het stoeltje achterin staat dat de passagier op de voorstoel vaak niet meer comfortabel zit omdat de stoel bijna op zijn uiterste stand moet. Dit geldt ook voor de grotere auto's.

18. tuc

tuc Niet meer actief

Jaaaa doen;) haha schaam mij nu al voor deze opmerking

19. caat

caat Fanatiek lid

5 sep 2012
    1.195
    1
    36
    Wij zijn sinds een week over, omdat zij ook de maxicosi een drama vond. Ze had er dus nog wel ingepast, maar ze houd al heel lang haar hoofd goed rechtop en wij hebben een stoel die achterwaarts kan en ook in ligstand (5stand). Maar op advies van kinderarts hebben we hem vandaag toch andersom gezet, ze is dan meteen een heel stuk rustiger want dan ziet ze iets. Prima zo.
    En inderdaad lekker die MC in de auto laten, volgens mij is hij hier gewoon de laatste 4 maanden blijven staan. Hij staat nu bij mijn schoonouders in de auto, want voor die enkele keer dat zij haar nu meenemen, kan ze nog in de MC en hoeft onze stoel er niet uit.

20. Wappie82

Wappie82 Bekend lid

27 sep 2012
    712
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb het niet zelf verzonnen, maar hij vertelde dat het er in Nederland gewoon niet door gaat komen. (Zeer waarschijnlijk)
    Ik vertelde dat ik overal lees (oa veel op dit forum) dat achterwaarts het veiligst is. Maar hij had uit, volgens hem, betrouwbare bronnen dat het nooit expliciet is bewezen.
    Hij vertelde trouwens ook nog dat de meeste ongevallen vanaf de zijkant gebeuren, dus een stevige bescherming aan de zijkant van het hoofdje is minstens zo belangrijk.

Ach goed, iedereen maakt z'n eigen keuzes om diverse redenen. Als het de veiligste manier is, is het natuurlijk heel bijzonder dat die achterwaartse stoelen weinig te verkrijgen zijn en daardoor heel duur.

Deel Deze Pagina