Hoi! Hoe vaak koken jullie de fopspeen uit? En de flessen? Ik geef onze dochter nu bijna elke dag een schone speen, maar eigenlijk doe ik maar wat, geen idee of dat wel nodig is zo vaak. X Lara
Ik gooi ze bijna elke dag in de sterilisator, mijn kindje is nu 2 maanden. Vanaf 3 maanden hoeft het niet speciaal meer elke dag.
Ik was ze af of zet ze in de vaatwasser, zelden dat ik nog wat uitkook. Volgens mij is dat ook absoluut niet noodzakelijk, was bij mijn 1e ook al niet, afwas of vaatwasser is voldoende. Ik moet zeggen dat ik de fopspeen nog wel eens een dagje wil vergeten... Heel soms steriliseer ik nog, bijvoorbeeld toen ik in het ziekenhuis was geweest en daar de speen op de grond was gevallen heb ik hem wel uitgekookt. En als ik weer een nieuwe speen of dergelijke koop dat steriliseer ik ook alles even.
Niet. En zeker niet meer met 3 maanden. Is tegenwoordig niet meer nodig. Kindjes groeien te steriel op en zij daardoor sneller ziek. Ik was ze af onder de hete kraan en klaar.
Ik had geen idee en ik vind het een kleine moeite met de magnetronsterilisator. Maar na een beetje googlen zie ik dat toch geadviseerd wordt om het tot 6 maanden dagelijks te doen en daarna nog een half jaar elke week... Best lang eigenlijk. Op het kdv (babygroep) koken ze ook elke dag uit... Ik denk eigenlijk dat je nooit een eenduidig antwoord zal krijgen.
Zoontje nu twee maanden, steriliseer ook niet meer. Spenen gaan mee in de vaatwasser, afspoelen met heet water kan ook prima. Bij ziekte zou ik t nog wel doen. Tegenwoordig weten we erg goed een beetje te overdrijven met steriliseren...... Wat mijn voorganger al zei.
Idd. Wij hebben dat ook alleen de eerste 2 weken gedaan. Bovendien... Geef je hem weleens je pink? En kook je die dan ook eerst uit?
Tot 2 maand kookte ik alles om de dag uit. Nu niet meer. Ik spoel en was alles goed af en elke 3 maanden koop ik nieuwe fopspenen. Ook koop ik regelmatig een nieuwe fles.
Ik heb de eerste 3 maanden de flesjes en speentjes iedere dag uitgekookt maar daarna nog maar af en toe. Ik zou het vooral doen als de speen gevallen is op de grond of als je kind ziek is geweest.
Speentjes kookte ik de eerste weken iedere dag uit. Tegenwoordig hoogstens 1x per week, scheelt ook dat ze speentje niet meer zo vaak gebruikt.
Tot 4.5 maand alles elke dag gekookt (ivm kolf spullen) en daarna tot 12 mnd eens per week. Nu soms wat spullen on de vaatwasser.
Ik heb ze eerste 2 jaar dagelijks uitgekookt in een pan water. Daarna (tot 2,5 jaar een speen) in een glas in magnetron.