Wat stond er in jouw geboorteplan?

Discussion in 'De bevalling' started by Samarinde, Oct 8, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Samarinde

Samarinde Fanatiek lid

Dec 15, 2010
    1,485
    0
    0
    Ik hoor er regelmatig over, een geboorteplan. Vraagje aan de dames hier dus; heb je een geboorteplan gemaakt voor je ging bevallen? En zo ja, wat stond er in? En heb je er veel aan gehad toen je ging bevallen? Heb je je eraan gehouden of ben je er vanaf geweken op bepaalde punten?

Ik ben erg benieuwd!

2. mausi

mausi Fanatiek lid

Jul 22, 2009
    2,745
    646
    113
    Gelderland
    Ik had geen geboorteplan, heb alles gewoon over me heen laten komen en dat is me goed bevallen! Ik had een prima bevalling, een fantastische verloskundige. Ik had achteraf niet het gevoel dat een bevallingsplan hier een nog positievere bijdrage aan had geleverd. Je kunt wel opschrijven bijvoorbeeld: ik wil liever niet worden geknipt, nee dat wil niemand... Maar toen de hartslag van mijn dochter steeds verder zakte, was ik blij dat de verloskundige gewoon besloot in te knippen en mijn dochter er in die wee ook gezond en wel was!!!!

Bij een eventuele tweede bevalling zou ik misschien e.e.a. op papier zetten, zoals dat Mausi-man baby aan wil pakken, aan wil kleden e.d. maar dat kun je ook gewoon zeggen.

3. Mon

Mon Fanatiek lid

Jul 6, 2011
    1,135
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik had geen geboorteplan op papier, maar wel een aantal afspraken met mijn man gemaakt (en deze deels ook met vk besproken):

-Man wil navelstreng doorknippen (op zich vrij gebruikelijk)
    -Familie mag ons kind pas zien nadat ik het heb gezien (voor het geval ik langere tijd niet bij kennis zou zijn)
    -Kind binnen een uur proberen aan te leggen

Verder er open minded ingegaan en dat was maar goed ook, aangezien het op een inleiding uitdraaide en het toen echt meer een 'go with the flow' werd dan dat ik er zelf ook nog iets in in te brengen had. Medische beslissingen worden uiteindelijk toch voor je genomen (en dat is maar goed ook!).

Met de wijze lessen van de vorige bevalling komen er nu nog wat puntjes bij:
    -Bij inleiding gelijk ook pijnstilling in de vorm van een pompje ter beschikking (mijn inleiding liep uit op een weeënstorm)
    -Bij inleiding éérst alleen de vliezen breken en pas later het infuus open (het breken van de vliezen kan net genoeg zijn om de boel toch op gang te krijgen)
    -Meer druk op de kraamzorgorganisatie om dit keer wél hele dagen kraamzorg te krijgen (en daar gaat de vk zich ook hard voor maken gelukkig)
    -Goede afspraken met VK over snel komen en me niet te lang meer alleen laten als het zover is (blijk nogal snel te bevallen, vandaar).

En vooral een goede afspraak met mezelf: dit keer niet te fanatiek persen, dat voorkomt hopelijk nog wat schade ;).

4. mumtobe21

mumtobe21 VIP lid

Dec 6, 2008
    9,208
    1
    38
    @ Mausi: Niet in alle gevallen kun je dat gewoon zeggen helaas ;)

ik heb voor aankomende bevalling dus wel een bevalplan gemaakt..
    heb het de vorige keer ook op me af laten komen maar nu dus wel wat puntjes op papier en geeft me een soort van rust.
    of ik er wat aan ga hebben weet ik dus nog niet!

5. KatrienDuck

KatrienDuck Actief lid

Feb 26, 2011
    267
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik heb een incesttrauma en een aantal dingen op papier gezet die voor mij belangrijk zijn, maar waar een ander niet aan denkt, zoals een laken over me heen als er geen activiteit gaande is.
    Het geeft me sowieso rust dat ik dit soort (voor andere onbenullige) dingen heb opgeschreven, als het medisch verantwoord is hoop ik dat er rekening mee gehouden wordt. Sowieso is er dan wat meer begrip als ik in paniek raak ofzo. Denk ik

6. Delight

Delight Fanatiek lid

Jan 17, 2011
    2,157
    0
    0
    HBO Facility Management
    Salland
    Ik had er eigenlijk geen één.
    Had wel wat dingen met vriend overlegd..
    Tot aan het trieste aan toe..
    - Wat als ik dood ga...

Ik wilde dat vriend navelstreng doorknipte
    Een ruggenprik als ik pijnbestrijding zou krijgen
    Borstvoeding stond heeeel hoog op mijn lijstje

En ik lag al paar weken in het ziekenhuis, dus wist wel wat beleid was en hoe de afdeling eruit zag etc.

Share This Page