Heb hier voor 3 weken de ratten van mijn zusje staan, maar ze ruiken verschrikkelijk! Op de bodem hebben ze van die houtkorrels voor in de kattenbak. Heeft iemand een idee hoe ik die geur weg kan krijgen? Ik weet dat het toen bij de fokker niet zo stonk en die had er véél meer in huis, dus er moet toch iets aan te doen zijn...
Houtkorrels voor de kattenbak zijn niet echt slim. Aangezien daar veel stof vanaf komt en vaak ratten daardoor iets aan de luchtwegen kunnen krijgen. Plus houtkorrels aborberen een keer daarna niet meer. Je kunt het beste corbo of iets wat daarop lijkt gebruiken. Dat is speciaal voor ratten e.a. huisdieren (maar met name wordt het voor ratten gebruikt) en daar zit geen stof in. Het zijn kleine korreltjes en die absorberen vocht veel beter dan houtkorrels van een kattenbak. Ook weet ik niet hoevaak je ze schoonmaakt? Want ratten moeten zeker 2x per week goed schoongemaakt worden en elke dag zou ik even de houtkorrels die 'nat' zijn e.d. eruit halen en opvullen met nieuwe. Zo voorkom je de stank beter Mocht je er niet uitkomen mag je me altijd pb-en Heb namelijk in een dierenwinkel gewerkt 3,5jaar dusjaa!
Ik deed altijd zaagsel met een geurtje in de hoekjes, die hebben ze bijv bij Albertheijn. Ze plassen meestal alleen in de hoekjes en het blijft dan een stuk langer fris ruiken. Met dit weer zou ik zoizo om de 2 dagen verschonen.. Niet helemaal met dat zaagsel vullen trouwens want daar kunnen ze niet tegen, echt alleen de hoekjes doen . Groetjes
gewoon een laag krantenpapier op de bodem leggen, daarop een klein laagje zaagsel doen.. hoeft helemaal niet veel te zijn en dan om de dag verschonen.. zo gaat het niet stinken.. gaat heel gemakkelijk door die kranten..
Ik zou geen zaagsel gebruiken aangezien dat niet goed is voor de luchtwegen van tamme ratten. Je kan wel Aubiose gebruiken. Is niet zo duur en absorbeert goed. Door de warmte ga je de ratten wel sneller ruiken, dat is normaal.. In wat voor kooi zitten ze trouwens?
Heb ze gisteravond pas meegenomen en de kooi was vlak voordat we weggingen verschoond en uitgesopt, dus daar kan het niet aan liggen. Heb gemerkt dat de geur vooral van de beestjes zelf komt (zijn vrouwtjes). Enne, de kooi staat Gabber op.. Zal vanavond even langs de dierenwinkel om iets van aubiose of corbo te halen, kijken of dat werkt..
Misschien dat ze dan in het slaaphuisje of hangmatje plassen? Dat had ik ook met 1 van mijn ratten, die stonk naar urine, terwijl de kooi best wel schoon was. Bleek die dus in z'n slaaphuisje te plassen, waar ze kranten in kregen als nestmateriaal. Ik moest dus gewoon elke dag even het nestmateriaal in het huisje vervangen.
Ratten zijn vreemde beesten, hoe meer je ze uitsopt hoe meer ze gaan ruiken, dus ik deed altijd (ik fokte ze dus had er 80 op 1 kamer, en die geur kwam echt niet verder dan die kamer) niet soppen, maar wel goed verschonen. Fris nestmateriaal voor in de huisjes, op de vloer aubiose of hemparade, corbo werkt inderdaad ook erg goed en in de hoek(en) waar ze plassen en poepen bakjes neer zetten waar ze hun behoefte in deden en die kieperde ik dan elke dag leeg, daar liet ik dan wel even het water in stromen, maar ook niet met eenn sopje want dan ruikt het niet meer naar hun en gaan ze dus juist extra stinken om het bakje weer eigen te maken. Ik had wel altijd schuim in huis, om ze mee te wassen zonder dat ze in bad hoefden, maar het bad vonden ze met dit weer ook zalig dus dat deden we ook regelmatig. Ik heb een moeder die echt niet tegen luchtjes etc. kan, maar die had zolang ze niet in die kamer kwam nergens last van, dus was echt heel erg goed te doen. Succes
Die hebben ze niet.. Alleen wat klimdingen, buizen en hout, maar die worden ook 2 a 3 keer in de week schoongemaakt..
Ik heb ook tammeratjes gehad.... kan me niet heugen dat zij zelf stonken.. De bak wel, maar dat was mijn eigen schuld.. dan was t hoogste tijd voor verschonen. Ik had ook kranten er in ( konden ze ook lekker mee spelen) en van dat zaagsel, speciaal voor bodembedekker..
Ik wist niet dat ratten van water hielden? Zal ik van de week eens proberen dan! En niet meer soppen dus.. Bedankt allemaal!
Hout daar trekt de urine in. Hangmatjes vinden ze trouwens heerlijk. Je kan ook gewoon een oude theedoek erin hangen. De doeken elke 1-2 dagen vervangen en houten dingen eruit. Kunststof kan je elke dag poetsen. Ik heb jaren tamme ratten gehad en ook gefokt. Gebruik aub GEEN zaagsel, ook niet een beetje. Corbo is heel fijn spul!
Bij mij zwommen ze niet allemaal. Ik zette trappetjes in een grote bak en gooide ongekookte macaroni onderin, gingen ze vissen
Ach wat lief! Zal vanavond ook eens kijken of ze dat op prijs stellen! Over die hangmatjes: Zoals ik al zei zijn het ratten van m'n zusje en ga er dus niet allerlei speeltjes voor kopen... (m'n theedoeken vind ik een beetje zonde, die ratjes scheuren alles kapot ) Die bodembedekking is ook alleen maar om de stank in m'n eigen huis te voorkomen
Je moet ook niks kopen, deed ik ook zelden (hoewel ). Lege keukenrol vinden ze ook al leuk of een oud washandje ofzo. Ik gaf ze ook regelmatig het laatste stuk wcrol. Uiteraard sleepten ze dat overal mee naartoe
Ooh en zwemmen alleen bij erg warm weer en ze wel afdrogen daarna anders vatten ze kou. En niet in de zon maar onder een parasol
Bij gebrek aan tuin de badkamer ook goed? Mijn broertje had ze gisteren een oude sok met een gekookt ei gegeven, zijn ze ook uren mee bezig geweest
Kunnen ze trouwens uit een gewone cavia/konijnenkooi? (tussen de tralies door) De kooi waar ze nu inzitten groeien ze een beetje uit namelijk, en ik heb hier nog 2 van die grote kooien staan..