Hoi, Onze oudste van 3 is als de doods voor vuurwerk. Een paar dagen voor de jaarwisseling wilde hij niet meer op zijn eigen kamer slapen omdat ze al vuurwerk aan het afsteken waren. Met oud en nieuw is hij tot 02.30 wakker gebleven omdat hij niet durfde te gaan slapen. Had hem al bij mij op bed neer gelegd maar steeds als hij een knal hoorde begon hij helemaal te trillen en was dus echt in paniek. Ze zijn hier nog steeds een beetje aan het knallen elke avond. Hij durft dus echt niet te gaan slapen. Hij wil alleen bij papa en mama op bed liggen als wij er zelf ook naast gaan liggen. Gister avond hadden we hem gewoon op bed gelegd en gezegd dat er niets aan de hand is, vuurwerk is buiten, jij bent binnen er kan je niets gebeuren. Hij ging helemaal in paniek huilen en zat te trillen als een rietje. Bij elk geluidje wat hij nu maar hoort hij is bang. We weten even niet meer hoe we hier mee om moeten gaan. Groetjes
Jeetje wat vervelend. Is er iets voorgevallen waardoor hij die angst heeft? onze kindjes vinden het namelijk prachtig, misschien kun je het mooi maken? Dat hij het leuk gaat vinden?
Echt we hebben alles al geprobeerd. Op youtube filmpjes laten zien zowel met als zonder geluid. Het gaat hem volgens mij echt om het geluid. Voor onweer is hij namelijk ook ontzettend bang. Het is zo zielig voor hem. En voor ons is het behoorlijk zwaar en frustrerend omdat wat we ook doen, niets helpt.
Misschien een soort netje voor hem kopen met daarbij het verhaal dat hij de knallen kan vangen? Verder zou ik er denk ik niet al te veel aandacht meer aan besteden: wel troosten als hij bang is, maar dan dus zonder de nadruk te leggen op angst. M is ook bang voor knallen: onweer en vuurwerk, maar bij haar werkte stelselmatig uitleggen en filmpjes laten zien wel heel goed. Inmiddels vindt ze vuurwerk (volgens eigen zeggen) leuk. Maar goed, bij jouw zoon werkt dat dus niet. Dus ik zou gaan voor een verhaaltje waardoor hij de 'baas' kan worden van zijn angst.
in iedergeval niet forceren dan wordt het alleen maar erger spreek helaas uit ervaring. kan je misschien een radio aanzetten? die uitdoen zodra hij slaapt. inprinciepe hoort een slaapkamertje toch een veilige plaats te zijn. bij een oud buurjongetje werd er met omweer gezecht (ze zijn gelovig) dat god elke keer fotos ging maken. maarja wat ze zeiden voor de donder dat weet ik zo niet meer.. hoe is hij met ballonnen kwa knallen?? misschien kan je dara meer mee doen
Tja, lijkt me moeilijk! Die van mij krijgt er geen genoeg van! Voor oordopjes is hij nog te klein lijkt mij. Misschien oorwarmers. Die dempen het geluid ook een beetje.
Wij hebben dit vorig jaar ook gehad, ik heb hem wel heel stug elke keer in zijn eigen bed gelegd maar ben wel bij hem blijven zitten tot hij sliep. Werd hij tussendoor weer wakker dan ging ik weer naast hem zitten. Ook afgelopen zomer was een hel omdat ik hem niet op het vuurwerk kon voorbereiden (met de voetbal). Dit oud en nieuw ging het al wat makkelijker (een jaartje ouder scheelt dan echt), hij snapte nu wel dat het buiten was en hij veilig was binnen en dat het maar geluid is. Dit jaar mocht ik zelfs weg toen hij wakker was als ik de deur maar dicht deed (normaal mag die juist niet dicht). Maar het is niet alleen vuurwerk hoor waar hij bang voor was/is andere harde geluiden stelt hij ook niet op prijs, zo is een overvliegende straaljager echt heel beangstigend voor hem