Ik heb een vraagje. Sinds 1-2 weken als we onze dochter de luier uit doen dan friemelt ze de hele tijd aan haar vagina. Zover ik weet heeft ze nergens last van want huilt niet. Heb haar laatst wel geleerd haar buikje te kriebelen, misschien dat ze hetzelfde doet alleen daar beneden dan. Ze heeft dit nog nooit eerder gedaan. Weet niet of andere kindjes dit ook gehad hebben?
Mijn dochter is ietsje jonger, maar is er deze week ook mee 'gestart' Dit hoort gewoon bij het ontdekken van het eigen lichaam, kan me dat van mijn zoontje op deze leeftijd nog heel goed herinneren, luier uit, friemelen aan die piemel, dochter dus evenzo... Ze komen erachter dat daar ook nog een stukje lijf zit en dat het fijn voelt om er aan te prutsen, lekker laten gaan, wordt vanzelf minder, en is heel normaal!
Het gebeurt weleens. Zo onderzoeken ze hun lichaam. Het kan wel extreem zijn/wordt dat ze dan echt blijven en vaak doen overaal om erectie te krijgen. Is normaal ze weten dat het fijn gevoel is en je hoeft niet corrigeren of hand weghalen. Bekijk het op manier dat het hoort bij ik gok dat het ook zo over is. en als ze wat ouder is en stel valt terug of blijft extreem doen moet je haar opwijzen dat het prive is en mag ze best doen maar in haar kamer bijvoorbeeld. Maar ze is nog klein voor uitleg als deze Ik zou zelf als mijn dochter dat zou doen gewoon een lol van maken gewoon even buikje kittelen of afleiden op positief manier zonder had wegdoen etc. Er kan ook reden zijn: zand uit zandbak/infectie/irritatie waardoor ze daar aanzitten en als dat ook weg is blijven ze daar aanzitten. Maar als dat niet rood is denk ik niet dat het probleem is. Nu ook niet echt het weer voor de zandbak. Mijn dochter werd zindelijk en zat in onderbroek met handjes tussen benen dus ik zei steeds: moet je naar wc? Dat bleek dus ook zo te zijn en ik denk na paar weken was dat over. mijn neefje had het extreem hij ging pas en onpas mee en dat was echt tot hij 5-6 was of zo. Ook openbaar en op school is dan niet fijn...
Ik laat haar ook gewoon. Maar het viel ons meteen op. Ziet ook verkeerd uit moet ik zeggen. Dacht al wat moeten andere wel niet denken als ze het zien. Maar als het er gewoon bij hoort laat ik het gewoon gaan. Mijn zusje zei ook al dat haar zoontje ook een tijdje heeft gehad in die leeftijd.
Ik maak er ook een spelletje van als ze het doet. Met wat je inderdaad zegt haar buikje te kietelen enzo. Doet ze zelf ook nu en het is alleen als de luier uit is verder doet ze het niet. Zal inderdaad een fase zijn en binnenkort wel over zijn. Is verder niet rood of iets dus dan heeft ze nergens last van zover ik kan zien.
Ja begrijpelijk hoor maar het hoort bij en op kdv weten ze dat dus maak je geen zorgen! En ze is nog klein dus komt goed! Misschien ruimere luier aandoen en misschien vaker wisselen op nieuwe. Kijk of ook jeans niet te strak zijn of bijvoorbeeld rompertje knopjes niet drukken aan.
Is normaal hoor. Kindjes van die leeftijd hebben nog geen sexuele associaties met dat gedeelte, voor hun is het hetzelfde als hun been, buik of schouder zeg maar. En dat gedeelte zit altijd verstopt onder de luier dus als die af gaat zal het ook wel fijn zijn daar even te 'voelen'. Bij mijn zoontje gaan de handjes ook meteen die kant op hoor, dus bij een poepluier is het zorgen voor iets heeeel interessants wat ik eerst in zn handjes druk. Verder is hij ook altijd lekker even aan het frunniken en trekken aan zn piemeltje, hoort erbij! Lekker laten en als ze wat ouder zijn en ze doen het heel veel dan kun je uitleggen dat het niet in het openbaar hoort, maar als ze zo jong zijn maakt het echt niet uit.
Bedankt allemaal! Aan de ene kant dacht ik wel dat het erbij hoorde maar wist het ook niet zeker. Snap dat het gewoon erbij hoort nu
Hoort er inderdaad gewoon bij. Hier heeft hij sinds een paar weken ook ontdekt dat er van onderen nog wat 'aanhangt'. Ik laat hem maar gewoon, zal vanzelf weer overgaan. Hier doet hij het inderdaad ook alleen maar als hij in bad of douche zit.
Je legt er een veel te volwassen en seksuele lading op als je bang bent wat anderen hiervan gaan denken. Kinderen ontdekken hun lijf, voelen gewoon overal aan. Meer is het niet en moet je er ook niet van maken. Gaat doorgaans ook vanzelf weer weg.
Dat doet mijn dochter al tijden. Luier af is handjes naar beneden. Vaak haal ik ze wel even weg omdat ze dan nog even opgefrist moet worden daar en ze vaak een knuffel in haar hand heeft. Als de knuffel weg is en ze daar niet onder de poep zit, maak ik er geen probleem van