Wat te doen? (Eventuele aankoop boot)

Discussie in 'De lounge' gestart door Whysteria, 5 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

Mijn vriend droomt er al jaren van ooit een boot te bezitten. Heeft het er vaak over (hoewel hij niet kan zwemmen ;)). Ik heb het altijd sterk ontmoedigd moet ik bekennen (te veel gedoe).
    Nu hebben wij hier sinds enige tijd goede vrienden die een huis met inboedel 'geërfd' hebben, waaronder een boot die de halve schuur in beslag nam (middenin Frankrijk bovenop een berg, waar een boot niet erg handig is)... Wat begon als een grapje wat betreft het overnemen (mijn vriend had het er continu over, ik wilde het uiteraard niet), begint het nu bij mij ook te kriebelen. Ik heb alleen totaal geen verstand van boten, dus ik vraag me af wat jullie over zouden hebben voor de combo hieronder (inclusief trailer)?

2. rums

rums Niet meer actief

Mijn ouders zeggen altijd: boot bezitters leven rijk en sterven arm.
    Er komen veel kosten kijken bij het hebben van een boot. Onderhoud, verzekering, liggeld, brandstofkosten etc etc.
    Dus misschien eerst die kosten op een rijtje te zetten?

3. Whysteria

Ja, daar heb ik ook wel aan gedacht, maar dat is momenteel geen probleem. Hij zou in eerste instantie in de tuin komen te liggen voor onderhoud/reparatie, en daarna ga ik op zoek naar een aanlegplaats. Die bijkomende kosten kunnen we ophoesten...

4. rums

rums Niet meer actief

Als ik het zo op de foto zie dan zou ik 750 - 1000 euro er voor geven.
    Maar dat ligt natuurlijk ook aan de staat in de boot.

5. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Ligt echt aan de staat van de boot, is moeilijk te beoordelen zo ;)

6. minon

minon Niet meer actief

#6 minon, 5 apr 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 apr 2014
    Laat een aankoopkeuring doen. Wij hebben zelf (zakelijk inmiddels vier boten) en een aankoopkeuring verdient zich altijd terug.
    Nu is dat in dit geval wat lastiger omdat het vrienden zijn en een klein bootje. Zit er een motor in of een buitenboordmotor? Als de motor in de boot zit zeker laten keuren. Vooral als hij veel op zout water is geweest kan hier erg veel mee mis zijn. Moet je dit vervangen ben je al snel 10 ruggen kwijt omdat het niet alleen de motor is. Keerkoppeling etc etc moet dan allemaal meevervangen worden. Buiten dat is een stalen boot meer onderhoudsvrij dan een polyester boot. Polyester zelf is namelijk niet waterdicht maar de gelcoat. Als die gelcoat versleten is door een dunne verflaag (slecht zichtbaar voor leken maar verf op een boot moet altijd ca 300 micron zijn wat neerkomt op 4-6 lagen) gaat het op gegeven moment water doorlaten. Osmose heet dat. Verf (1 komponentenverf 2komponentenverf is wel waterdicht) is namelijk ook niet waterdicht. Na verloop van tijd ga je bobbels zien wat betekend dat je polyester zich vol aan het zuigen is met water. Dan ben je te laat en kan je je boot net zo goed wegdoen. Een polyester boot moet dus een goede gelcoat hebben en daaroverheen een deugdelijke laklaag. Onder water een goede laag antifauling. Antifauling dient om aangroei van algen en mossels tegen te gaan. Aangroei hecht zich namelijk ook aan de boot wat dus je lak beschadigd en weer roest of bij polyester die bubbels veroorzaakt. Is je boot van staal let er dan goed op dat ie goed is uitgerust met anodes. Anodes zorgen ervoor dat je boot niet gaat roesten. Een stalen boot staat door de motor en electra (als die inwendig zit) en geleiding van het water namelijk onder stroom. Als je geen anodes op je boot hebt krijg je electrolyse waardoor je boot onder water wegvreet. Electrolyse pakt namelijk het minst edele staal. Anodes zijn van een staalsoort gemaakt waardoor die anodes dus opgevreten worden ipv je boot. Een polyester boot heeft ook anodes nodig als de motor in de boot ligt en er dus een schroefas aanwezig is.
    Als je een stalen schip wilt schilderen zorg ervoor dat alle roes weg is. Echt alles. Weggeschuurde roest maakt putjes. Die vul je op met speciale plamuur en daarna een speciale primer daarna verf. Roest gaat anders de andere kant op vreten. Als je plaatmateriaal al dun is ben je dus snel van je boot af.
    Haal je boot swinters altijd uit het water. En laat alle leidingen dan vollopen met antivries. Anders is alles kapot. Probeer dus een haven te vinden waar je alleen de zomermaanden hoeft te betalen. Als je de ruimte hebt kun je hem ook iedere keer traileren en in je achtertuin of loods leggen. Dat is helemaal het beste haast. Zeker voor behoud van je lak. Laat je een boot in het water moet je zeker 1,5 tot 2 keer zo snel weer schilderen.
    Hou in gedachten: koop een boot en werk je dood. Dit is echt zo haha. Wij zijn vanaf oktober tot vandaag bezig geweest om een van onze schepen volledig te ontroesten en te schilderen in 2 komponentenlak. Al is dat wel een grote boot.
    Volgens mij was dat het zn beetje wel haha. Als ik meer verzin laat ik het weten. Sorry voor de typefouten zit op mn telefoon.

7. minon

minon Niet meer actief

#7 minon, 5 apr 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 apr 2014
    Tussen haakjes: een stalen bootje vaart veel beter dan een polyester bootje. Staal is namelijk zwaarder dus stabieler in het water.
    Gelcoat moet trouwens zonder haaracheuren blaasjes of 'vezels' zijn. Met vezels bedoel ik dat draadjes van het polyester door de gelcoat steken. Dit scheurtjes blaasjes of draadjes trekken als het ware water naar binnen waardoor je dus na verkoop van tijd osmose krijt. Als je echt zeker wilt zijn dat je geen osmose krijgt moet je over de gelcoat een speciale epoxi laag aan (laten) brengen.

8. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Als je vriend dit plan doorzet, zou ik om te beginnen al eisen dat hij leert zwemmen! Dat lijkt mij toch echt een basis-iets, want hij moest maar es in 't water belanden.
    Tenzij hij echt elke keer een reddingsvest draagt als hij ermee vaart.

Qua prijs zou ik es rondzien op internet (of in jachthavens) wat een dergelijk merk - grootte tweedehands kost.
    Als ze die vrienden de boot wegdoen, hebben ze de trailer eigenlijk ook niet meer nodig en daar zou ik dus niet te veel voor geven.

9. Melief

Melief Niet meer actief

Jeetje, ik houd het wel bij mijn rubberbootje :p

10. minon

minon Niet meer actief

Haha ja we hebben ze nodig voor het uitvoeren van ons bedrijf maar anders hadden we er ook geen gehad hoor. Nu nog niet in ieder geval beetje zo rond ons 50e jaar misschien :)

Voor de prijs even manlief geraadpleegd en ons inziens zou €2000 reëel zijn voor de boot (zonder motor) met trailer. Mits de boot dan in goede staat is of goed op te knappen is.

11. Skyscrapper

Skyscrapper Fanatiek lid

11 mei 2013
    2.604
    3
    38
    Haha dat klopt ook nog! :D

Mijn vader, die bijna 30 jaar (!)zelfstandig van 1 plaat ijzer een hele boot is gaan bouwen, heeft er echt veel geld (en tijd) in gepropt.
    Zijn slagschip is alleen nog maar het casco, met veel fantasie zie ik er een boot in.:)
    En dat lig/opstalgeld is echt veel, ik geloof dat hij tegen de 1000 euro per jaar betaalt. Ik weet niet of dat nog verschil maakt met een jachthaven en een jachtwerf.

Mijn vaders boot is wel wat groter dan die op jouw foto en niet af dus ik kan niet echt zeggen wat zoiets moet opleveren, maar misschien kun je her en der kijken op internet naar vergelijkbare boten op boten verkoopsites of in de kampioen (blaadje van de anwb) en daar ongeveer een indicatie uithalen?

12. Meiske80

Meiske80 Fanatiek lid

13 okt 2013
    3.319
    7
    38
    Kinderopvang
    Brabant
    Ik heb zelf ook een bootje gehad. Zonder motor is het sterk afhankelijk van de staat van de boot... Lastig. Misschien heb ik eroverheen gelezen maar weet je al hoe je m evt in NL wil krijgen? En heb jij of je vriend al een vaarbewijs? De vraag is ook, wat wil je/ je vriend met het bootje? Vissen, pleziervaart of ook echt overnachten? Als ik de prijzen lees die anderen hier noemen (€2000 dacht ik) zou ik lekker in NL kijken, want voor die prijs heb je echt wel een hele mooie boot! Dan kan je ook iets kiezen naar wat je wil ipv alleen wat die vrienden nu bieden. Kijk anders eens rond op botentekoop.nl. Succes!

13. Meiske80

Meiske80 Fanatiek lid

13 okt 2013
    3.319
    7
    38
    Kinderopvang
    Brabant
    Liggeld gaat per meter, mijne was wbt lengte vergelijkbaar met wat ik op de foto zie en kostte in de jachthaven zo'n 600 euro per jaar.

14. Skyscrapper

Skyscrapper Fanatiek lid

11 mei 2013
    2.604
    3
    38
    mooie boot nijn!
    zoiets is mijn vader dus ook al 30 jaar aan het bouwen van niks naar een stalen gevaarte ;)
    Hij ziet eindelijk in dat dat ding nooit af gaat komen en we gaan binnenkort eens om de tafel om te kijken of we hem ergens kunnen verkopen.

Ik ben wel benieuwd naar wat voor bedrijf jullie dan hebben :);)

15. minon

minon Niet meer actief

Wij hebben oa een charter bedrijf. We verhuren onze boten dus voor vaarvakanties. De kleine bootjes (sloepjes) voor dagjes weg.
    Verkopen zal wel een dingetje worden voor de boot van je vader ben ik bang. Er ligt zoveel te koop. Of het moet scherp geprijst zijn maar je moet net iemand vinden die er het geld voor heeft en eventueel de ruimte ook. Het zal in ieder geval nooit opbrengen wat hij er inmiddels aan materiaal gereedschap en uren ingestopt heeft ben ik bang.

Ik noemde trouwens de prijs van 2000 maar bedoelde daarbij wel inclusief trailer. Liggeld is echt afhankelijk welke plaats en wat voor haven. Is het een toeristisch aantrekkelijk gebied betaal je vaak al meer. Hier in Nederland heb je commerciële havens en verenigingshavens. Voor onze boot is een commerciële haven zn 3000-4000 euro per jaar. Een vereniging kan het maar zo maar 1200 zijn. Liggeld gaat meestal per lengtemeter van je schip. Commerciële havens willen ook nog wel eens rekenen per m2 oppervlakte. Maar nogmaals dat is in Nederland. Geen flauw idee hoe dat in Frankrijk is.
    Daarom opperde ik al van een ligplaats in je tuin en als je wilt varen je boot in het water laten. Zit er trouwens ook een afdekzeil of tent of iets bij?
    En lees nu ook dat je vriend niet kan zwemmen. Koop dan aub zn goed plofvest voor hem en laat hem zo snel mogelijk leren zwemmen. Dat lijkt me wel een must! Een plofvest heb je bijna geen last van als je hem om hebt is een heel dun ding maar zodra je water raakt ploft ie als het ware en wordt je omgedraaid op je rug met je hoofd boven water. Omdat ze zo makkelijk te dragen zijn doe je ze sneller aan. Onze dochter heeft hem ook altijd aan als we bij de boten zijn. Alle bewegingsvrijheid maar wel veilig!
    Als je meer wilt weten mag je ook altijd pb sturen!

16. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Moet je voor zo'n klein bootje niet ookal je vaarbewijs hebben? Ook idd wel kijken voor een zwemcursus als hii nu nog niet kan zwemmen.

Verder zou ik echt goed nadenken. Omdat het jullie nu zo op he pad komt ben je geneigd het sneller te kopen. Maar bedenk eerst dat als jullie een bootje zouden kopen zonder dat deze op je pad kwam, of dit bootje dan ook jullie voorkeur had gehad of dat je dan voor iets anders was gegaan.

17. marieke3

marieke3 Fanatiek lid

11 dec 2009
    1.785
    0
    0
    purmerend
    Mijn man zegt, polyester is het bootje niets waard en als het hout is dan ligt het aan de staat van het bootje. Is het een opknapper dan gaat daar flink wat geld zitten in het opknappen. Trailer zal misschien 200,- waard zijn.
    Wij hadden de boot in een loods op de trailer staan bij een.bevriende boer dus waren geen liggeld kwijt. Anders ben je ook nog opstalgeld kwijt jaarlijks.

18. minon

minon Niet meer actief

Vaarbewijs is in Nederland voor boten vanaf 15 meter lengte of Ls ze harder gaan dan 20km per uur. Heb je hier dus een buitenboordmotor aan met een laag aantal pk sn hij loopt 16km per uur heb je geen vaarbewijs nodig. Hoger pk en hij loopt 40 ofzo wel vaarbewijs nodig. Maar zonder zwemdiploma lijkt een speedbootje me helemaal niet verstandig :). Buiten dat kan je niet ongelimiteerd pk's achter een boot hangen. Dat heeft weer alles te maken met de lengte maat en gewicht en de rompvorm.

19. Whysteria

Bedankt voor jullie reakties allemaal! Bepaalde dingen zoals vaarbewijs had ik niet eens aan gedacht. We wonen overigens in Frankrijk, dus ik ga eens kijken hoe dat hier geregeld is. Ik ben nogal een impulskoper, dus sommige dingen die hier aangehaald worden zijn wel nuttig om te weten...

Verder is de boot van hout, onze vrienden willen ook de trailer kwijt, en heb ik het idee dat ze er niet de hoofdprijs voor willen hebben. ik vroeg me gewoon af wat reëel was. We hebben de boot tot nog toe nog niet gezien, we gaan binnenkort langs om te kijken.

20. minon

minon Niet meer actief

#20 minon, 6 apr 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 apr 2014
    Met een houten boot kan ik helemaal alleen maar zeggen. Kijk uit!
    Hout is het bewerkelijkste mareriaal voor een boot om dat waterdicht en heel te houden. Met heel bedoel ik houtrot scheuren en barsten etc voorkomen. Of zit er polyester over het hout heen? Dan moet je ook goed uitkijken. Hout werkt en zet dus uit en krimpt weer of het polyester nog goed is.

Deel Deze Pagina