Hallo dames, Ik zit met een vraagje over mijn dochter. Ik merk dat ze sinds 2 weken niet helemaal lekker in haar vel zit. Problemen: - snel prikkelbaar - dromerig/afwezig - inslaapprobleem (doorslapen gaat verder prima) - moe Ze heeft vorige week haar CITO toets gehad, dus ik dacht dat het allemaal daarmee te maken had. Vorige week hoorde ik 's avonds een gestamp op haar kamer. Ik dacht dat ze van haar bed af was gevallen, maar bleek dat ze uit woede zelf heeft staan stampen. Ze zei dat ze opeens erg boos werd omdat ze graag wilde knutselen, maar erg benauwd kreeg en boos werd omdat ze tijdens het knutselen opeens aan een lijm en een schaar moest denken en zij daardoor helemaal in de war raakte. Toen ik verder doorvroeg vertelde ze dat zij het op school ook wel eens had, o.a. tijdens de CITO toets of als ze meerdere schooltaken moest maken. De klachten die zij omschrijft: benauwdheid, buikpijn, in de war raken, en volle hoofd. Ze zit nu in groep 4, en ze is een vroege leerling (eind '04). Haar schoolprestatie (de hoofdvakken taal, spelling en rekenen) waren begin 2012 niet al te geweldig. Ze had ruim een halfjaar achterstand om de hoofdvakken (de CITO uitslag van vorige week is nog onbekend). Ik heb nu sterke vermoeden dat zij heel lang behoorlijk op haar tenen heeft gelopen en veel van zichzelf heeft geeist, zonder dat zij iets aan ons heeft laten merken. En dat ze nu einde van haar latijn is, en met zichzelf in de knoop zit. Hoe kan ik het beste hiermee omgaan? Ik zit zelf aan te denken om haar groep 4 over te laten doen, zodat ze meer ademruimte krijgt.
mja als ze er letterlijk buikpijn van had en benauwd was.. zal ze hem sowieso niet geweldig gemaakt hebben. dat leidt dusdanig af dat je het bijna niet heel goed kunt doen. wat denkt juf er van? vind ze het wel leuk op school.. is het saai of juist moeilijk... je zou de oorzaak moeten weten maar het is wel jammer dat je daar dus nu pas achter komt (niet dat je daar wat aan kunt doen.. ) want het is zo goed als vakantie. lastig hoor
Omdat ze een vroege leerling is wordt zo extra in de gaten gehouden. In groep 2 heeft de school geadviseerd om een jaar extra te kleuteren. Uiteindelijk is zij meer op ons verzoek naar 3 gegaan. Begin groep ging moeizaam, eind groep 3 had ze een sprong gemaakt waardoor ze wel door kon naar groep 4. Ze zegt nu dat ze het erg moeilijk vindt.
Dit is precies de reden waarom ik vroeger ook een jaar heb overgedaan! En mij heeft dat erg geholpen.. Ik heb alle andere schooljaren met plezier doorlopen. (ouders waren bang dat ik een hekel zou krijgen aan School als ik me zo beroerd bleef voelen)
Groep 4 is een moeilijk jaar (ben juf), het zou idd best kunnen dat je kind 'gefrustreerd' is vanwege de moeilijke leerstof. (ze komen binnen en maken sommen tot 20, eind groep 4 tot honderd/ de tafels. Spelling beginnen ze met woordjes als maan en poes en nu lopen/horen, etc. Het gaat superhard in groep 4). Het gaat er vooral om hoe je kind in elkaar zit. Het kan wel allemaal goede resultaten halen en toch nog op de tenen lopen. Nu is dit bij je dochter niet zo. Vraag meteen een gesprek aan met de lk en misschien kan je met je dochter er ook al over praten hoe ze het zou vinden om groep 4 nog eens te doen. Als ik jouw verhaal zo lees, denk ik dat het een goede keuze is. Het zal best even lastig zijn; starten in een nieuwe groep, maar de meeste kinderen hebben hun plekje snel gevonden.
Ik heb inmiddels een gesprek gehad. Ze heeft de CITO toets goed gemaakt. Hoofdvakken: 1 vak is ze van D naar B niveau gegaan, 2 vakken E naar D en de overige twee vakken is ze op E niveau gebleven. Om te voorkomen dat zij in groep 5 op d'r tenen zou gaan lopen hebben wij besloten dat zij groep 4 nog eens over gaat doen, met in de loop van het schooljaar aantal vakken op groep 5 niveau. Het was voor ons een hele moeilijke en zware keuze. Ze heeft ontzettend goed haar best gedaan. Ze is er niet mee eens, mede omdat haar vriendinnen wel door gaan.....Nu maar kijken hoe wij hiermee moeten omgaan....
Jeetje een lastig besluit maar ik denk wel de goede keuze al zal ze het nu niet zo prettig vinden. Wel jammer dat je er nu zo laat achter komt en school niet eerder aan de bel heeft getrokken dan had het niet zo rauw op je dak gekomen misschien. Beetje mosterd na de maaltijd maar het advies van school in groep 2 was niet voor niets. Als ze dan een jaartje extra blijven valt het niet zo op omdat er een hoop kindjes inde klas blijven en had ze ook niet zo op haar tenen hoeven lopen. Maar je zal zien dat ze, als ze straks haar draai heeft gevonden het stukken beter zal gaan.
Ik denk dat de keuze op de lange termijn goed zal zijn. Ook al heeft ze goed haar best gedaan, de meerderheid van haar Cito scores zijn onder gemiddeld. Ik denk dat het goed is.
@berbel: de juf is erg tevreden hoe zij zich in groep 3 en 4 heeft ontwikkeld, er is zeker vooruitgang. Sociaal - emotioneel zal ze groep 5 wel aankunnen, maar zoals prinses aangeeft zijn haar Cito scores onder gemiddeld (omdat ze niet rijp genoeg is).
@xxx1976; sorry voor de late reactie. Ik heb groep 5 overgedaan. Eigenlijk een jaar te laat. Ik liep zo op mijn tenen en probeerde goed mee te komen, maar werd steeds vermoeider. Ook mijn resultaten waren goed, maar ging ten koste van mij. Ik ging ook regelmatig even bijtanken bij oma haha! En ik heb welgeteld een week moeten wennen in mijn nieuwe klas, dus is allemaal goed gekomen. Ik denk dat jullie een goed besluit hebben genomen...