Mijn dochter van 3,5 is nog niet zindelijk. Recentelijk heb ik een poging ondernomen, maar na 5 dagen en 0 plasjes op het potje en alles op de grond en in de broek ben ik er maar weer even mee gestopt. Ze had al een tijdje voor deze poging tot zindelijk maken dat ze zo weinig poept. En met weinig bedoel ik de de hoeveelheid per poepbeurt. Ze heeft dan echt een klein drolletje en dit doet ze dan meerdere keren per dag. Naar mijn idee is ze dan eigenlijk nog niet uitgepoept, want als ik haar verschoon zie ik echt dat er nog ontlasting zit die er ook uit zou moeten. Overigens is de ontlasting in haar luier niet hard. Nu ineens, sinds vandaag eigenlijk, heeft ze elke keer heeeel weinig ontlasting in haar luier, net of ze een natte wind heeft gelaten zeg maar , zo weinig dus. Dat wil ze dan per direct verschoond hebben. Daarbij komt dat ik ook al een aantal keer vandaag gemerkt heb dat ze aangeeft te moeten poepen en dan een soort in paniek raakt. Ik zet haar op dat moment op het potje of de wc, maar dan doet ze niks en wil ze er per direct vanaf. Maar in haar luier doet ze dan dus ook niks, of nagenoeg niks. Ik ben nu dus bang dat ze het echt helemaal op gaat houden (wat ze m.i. dus al een beetje deed, gezien de kleine drolletjes die ik elke keer in haar luier aantrof) en we een echt probleem krijgen. Is er hier iemand die weet hoe ik dit het beste aan kan pakken?
Mijn oudste dochter heeft ook een tijdje een poep probleem gehad. Zij had wel ook last van constipatie. Maar misschien heeft je dochter toch een keer een scheurtje of iets opgelopen, waardoor ze nu dan niet meer zo goed durft. Ik zou haar dingen geven die de stoelgang stimuleren. Hier helpt elke avond een beker roosvicee laxo, heel erg goed. Als ze echt drang krijgen kunnen ze het natuurlijk ook gewoon niet ophouden. Misschien kan je aan haar proberen te vragen waarom ze niet poept en dan kijken wat ze zegt? Probeer het aan te moedigen anders met iets wat ze leuk vind, geef bijvoorbeeld een beloning achteraf. Op die manier heb je kans dat ze poepen weer als iets positiefs gaat zien. Bij mijn dochter heeft dit toendertijd echt wonderen gedaan na een aantal 'traumatische' constipatie ervaringen.
Dit lijkt me wel het moment om haar zindelijk te krijgen. Toch maar proberen haar op het potje of de wc te krijgen en te houden. Stickers als beloning, spelletje of puzzeltje doen en geruststellen, positieve aandacht dus. Ik denk dat het iets is waar ze toch even doorheen moet. Succes ermee.
@ Chaii: Ja, volgens mij doet het poepen haar pijn inderdaad. Het lastige is dat mijn dochter nagenoeg niet praat door een flinke spraak/taalachterstand en ze me dus ook niet kan vertellen waarom ze niet wil poepen. Vanmiddag heeft ze tot 2x toe gehad dat ik duidelijk zag dat ze het probeerde tegen te houden wat niet ging, waarna ze flink wat ontlasting had. Ze was helemaal hysterisch, echt heel zielig, maar het was er in ieder geval wel uit. Helaas is ze een slechte drinker en niet gek op roosvicee e.d. Morgen ga ik denk ik maar eens even voor pruimensap kijken. Sap aangelengd met water drinkt ze veel beter dan oploslimonades. Dank voor de tips! @ AnkeM: Als ze weer gewoon wil poepen ga ik me met haar weer wat serieuzer richten op het zindelijk maken. Nu wil ik eerst de poepangst weg hebben. Overigens durf ik niet met zekerheid te zeggen dat ze fysiek en/of mentaal al echt klaar is voor zindelijkheidstraining, dit ivm haar ontwikkelingsachterstand.