Jullie voorkeur: lakentje + deken of slaapzak?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Fleetwood, 26 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fleetwood

Fleetwood Bekend lid

24 okt 2013
    752
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik kwam net terecht op de website van VeiligheidNL, omdat ik eigenlijk op zoek was naar wat nu het handigste is: een laken met deken of een slaapzak(je)?

Een tijdje terug heb ik een topic geopend over de afmetingen van een laken en deken en wilde nu twee lakens en één deken bestellen. Maar nu twijfel ik eigenlijk of ik er misschien niet beter aan doe om één set laken + deken en één slaapzak te kopen. Ik weet niet of dit dé oplossing is...

Dus vraag ik het aan jullie: wat hebben jullie gekocht? Wat ik op andere sites las was: de eerste weken was een laken geschikt, na een paar weken/maanden overgestapt naar slaapzak. Moeilijk, moeilijk. Vind de lakens en dekens ook best prijzig...

2. Wintersun

Wintersun Fanatiek lid

14 jan 2014
    2.091
    0
    0
    omgeving Utrecht
    De eerste paar maanden heeft J ingebakerd onder een lakentje en een dekentje geslapen. Na drie maanden mocht ik hem niet meer inbakeren ivm draaien en volgens mij heb ik hem toen in een slaapzakje gelegd, om hem toch dat gebakerde gevoel te geven. In het begin nog wel met een dekentje er over.

Nu slaapt hij in een slaapzak zonder deken erover

3. Zonnestraal77

Zonnestraal77 Fanatiek lid

20 aug 2011
    4.507
    2
    38
    Verpleegkundige (ambulance)
    Noord-Holland
    Eerste maanden heeft m'n zoontje ingebakerd gelegen. Dus toen wel laken en deken nodig gehad.

Vanaf 7 mnd afgebakerd en sindsdien in slaapzak.
    Is nu 16mnd en nog steeds in slaapzak. Ideaal!!

4. esje1981

esje1981 Fanatiek lid

28 sep 2011
    1.490
    0
    0
    hier bij alle 4 de kids een dekbedhoes met deken er in. en een slaapzak aan. omdat ze vaak de deken van zich afschoppen. ik vind een deken met een laken helemaal niks als ze zich los wrikken en gaan draaien. draaien ze zich straks in het laken, en dat vind ik gevaarlijk.

5. birds86

birds86 VIP lid

13 mei 2013
    5.305
    2.002
    113
    Vrouw
    De meeste slapen in het begin met een slaapzak en/of dekentje. Kindjes tot 2 jaar mogen (volgens de regels) niet onder een dekbedje.

Het ligt er gewoon aan wat je kindje ook fijn vind en hoe hij/zij slaapt.

6. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochter lag al heel snel in een slaapzak, met drie weekjes ofzo. Dit omdat ze erg door het bed ging en onder de deken belandde of er juist boven. Daarnaast vond ik een slaapzak echt ideaal met nachtvoedingen; geen kind uit een warm bedje de kou in halen, maar gewoon lekker de warmte mee.
    Bij de tweede gaan we ook snel starten met een slaapzakje om die reden. Oh en mijn dochter vond de geborgenheid ook erg fijn.

Wij gebruikten enkel de slaapzak, geen lakens of dekens er nog bij dus.
    Als we bij de tweede wel een deken moeten gebruiken, dan eentje met een hoes ipv een los laken. Vind losse lakens echt onhandig, en een dekbedhoes om een deken (= geen dekbed) mag gewoon :)

7. miep84

miep84 Niet meer actief

Hier eerst onder lakentje/dekentje, toen met 7wk gaan inbakeren, dan met alleen nog lakentje erover (was ook nog zomer)

Na afbouwen bakeren, altijd zomerslaapzak aangehad, met pyama, onder deken en lakentje. In de zomer alleen de slaapzak met romper.

8. frommel86

frommel86 Actief lid

16 dec 2011
    483
    0
    16
    hier in de wieg met deken en laken en later met slaapzak en deken en laken. In het ledikant een dekbedovertrek maar dan met de deken erin en ook een slaapzak ivm inderdaad het lostrappelen

9. jp87

jp87 Actief lid

26 okt 2011
    275
    22
    18
    Hier in de wieg en kinderwagen met een deken en laken.
    Ledikant een dekbedhoes met deken en een slaapzak.
    Deken van jollein in de hoes kan je swinters 2 tegen elkaar doen met klittenband

10. Melindy

Melindy Fanatiek lid

2 jan 2012
    1.078
    0
    0
    Ik denk dat draak hier tot een maand of 2, misschien drie, onder een lakentje met dekentje heeft gelegen. maar meneer begon toen met druk bewegen in bed, dus sindsdien in slaapzakje.

Ik had juist zoiets van: eerst gewoon onder een dekentje en kijken of hij er over blijft. zo niet: slaapzakje halen en hem daar in leggen. persoonlijk vind ik het lakentje + dekentje makkelijker.

11. Miepske1980

Miepske1980 Fanatiek lid

29 jul 2013
    2.180
    2
    0
    Zorg
    Tilburg
    lakentje + dekentje

12. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Hier lakentje + deken waarom? Omdat ik dit veel leuker vindt !
    Slaapzak heb ik wel maar vorige keer na een paar weken gaan inbakeren tot 4/5 maand en toen overgegaan op de slaapzak, in het begin dus overbodig..

13. wishfulthinking

wishfulthinking Fanatiek lid

7 aug 2012
    4.828
    2.498
    113
    Vrouw
    voor de wieg deken+laken

voor het ledikant duo deken + dekbed overtrek(jes)

14. Mimime

Mimime Niet meer actief

Ik had in de wieg dekens en lakens gekocht en in het ledikant deken met dekbed overtrekken.
    Vrij vlot kwam ze in de puckababy piep te liggen en na 1,5 week heb ik die rotlakentjes ertussenuit gehaald, nu ligt ze in de piep met een dekentje eroverheen, straks heb ik ook nog de puckababy the bag, gekregen, dus we zullen zien wat het wordt.

Ik had van tevoren in ieder geval geen slaapzak gekocht, eerst maar zien wat ze prettig vindt of nodig heeft.

15. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.812
    19.091
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Slaapzak, ideaal. Als je deken & lakens gebruikt koel het bedje toch een beetje af, als je je baby eruit haal. Niet zolang je nog ene kruik gebruikt, maar dan moet je er wel goed aan denken om die even goed onder de dekens te stoppen. En met een beetje geluk hoef je die kruik niet kang te gebruiken. Maar dan gaat je kindje dus na een voeding terug in een koud bedje --> wakker.
    Als je baby lekker warm in een slaapzak ligt, kun je hem na een voeding gewoon terug leggen in het bedje en zal hij waarschijnlijk gewoon doorslapen. Voor onze zoons gold / geldt dit in ieder geval wel.
    Bij ons werkt de slaapzak trouwens ook goed om het dag-/nachtritme duidelijk te maken. Zodra zoontje een slaapzak aan krijgt, begint hij te gapen en slaapt hij echt uren aaneen. Overdag onder een deken slaapt hij korter.

16. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

14 jan 2010
    2.905
    254
    83
    Mijn jongste heeft de eerste drie maand in een wiegje met lakentje en dekentje gelegen. Hij werd toen wat beweeglijker, ging rollen en ik ben toen overgestapt op een slaapzakje. Nu heeft hij sinds een maand of drie weer een lakentje en een dekentje en een dun slaapzakje. Hij vind het echt fijn om weer lekker ingestopt te worden.

17. Vosje7

Vosje7 Actief lid

3 apr 2013
    119
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik was eigenlijk van plan om vooral een slaapzak te gebruiken, maar zolang mijn baby nog niet in bed draaide vond ik een lakentje en een dekentje toch makkelijker, want zo hoefde hij niet steeds uit zijn slaapzak gehaald te worden, dat vond ik een beetje te veel gedoe. Als hij na een voeding in slaap viel wou ik hem ook gelijk lekker weer in zijn bedje laten slapen, zonder dat hij weer wakker werd (wat zeker zou gebeuren als hij nog in een slaapzak moest).

Toen hij ging omdraaien zijn we definitief overgegaan op een slaapzak, ook handig als je bezig bent met het ontwikkelen van een slaapritueel (nu is hij standaard wakker als hij moet gaan slapen, en doordat hij een slaapzak aan krijgt weet hij ook dat het de bedoeling is dat hij gaat slapen).

18. Verox

Verox Niet meer actief

Ik kocht een slaapzakje, maar in het begin was het veel teveel gedoe bij iedere verschoning dus die heeft ze nauwelijks aangehad.
    Nu is ze bijna 5 maanden en ligt ze nog prima onder lakentje en dekentje.
    Binnenkort maar weer eens gaan kijken voor een slaapzakje.

19. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    De eerste zes weken een laken en dekentje gebruikt in de wieg, en daarna een slaapzak. We gebruiken alleen een slaapzak, geen laken en deken erbij. De lakens en dekens voor het ledikant zijn nog nooit gbruikt, zonde van het geld.

20. Thauma

Thauma Fanatiek lid

14 sep 2011
    2.127
    1
    36
    NULL
    NULL
    Voor de wieg hebben we een dekentje + lakentje gedaan. Dat ging prima. Nu draait en rolt ie door zn hele bed heen, dus dan is een slaapzak echt prettiger. We hebben wel een dekentje wat ik nog over m heen kan leggen. Gewoon een lekker gezellig, soepel knuffeldekentje. Met het raam open is het best fris in de slaapkamer, dus dan is het net wat warmer voor hem. Plus wat knusser. Maar instoppen doe ik niet meer. Heeft toch geen zin.

Deel Deze Pagina