Wat te doen met die ene cryo? Dilemma

Discussie in 'MMM clubs' gestart door betties, 5 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. betties

betties Fanatiek lid

24 feb 2011
    1.954
    168
    63
    Lieve dames,

Na een tijd van afwezigheid zit ik toch weer hier op het forum. Ondertussen mama van een tweede zoon die nu 9 maanden is (oh wat gaat het snel!). Hij is voortgekomen uit een icsi-poging, waarvan nog 1 bevruchte eicel in de vriezer zit. Die wordt 2 jaar bewaard en dat loopt dus af april 2015. We moeten dus aan gaan geven wat we willen doen: verlengen, gebruiken of vernietigen.
    En jee wat een dilemma is dat toch!

We hebben twee heerlijke jongens. Vóór nummer 2 had ik heel sterk het gevoel dat er nog een jongetje bij ons hoorde. En die is er nu dan ook. Vaak denk ik: het is goed zo, we zijn compleet, iedereen is gezond en gelukkig. Ik zit niet te springen om nog een keer zwanger te zijn (vind zwanger zijn echt vreselijk en veel pijn gehad), een bevalling is ook geen lolletje maar 2x ging het wel prima, dus dat vind ik niet het ergste.
    Nu nog steeds wel bezig met herstel van de zwangerschap, veel bekken en rugklachten. Dus ik vraag me echt af of ik het fysiek nog wel een keer zou moeten dan.

Maar dan… een eitje weggooien vind ik ook wel een ding… Een broertje/zusje van onze kinderen. Wie weet zou deze ook aanslaan en nog een heerlijk kind opleveren. Het voelt zo fout om het niet gewoon te proberen en dan zien we het wel… Vaak denk ik: als het aanslaat is het mooi en als het niet aanslaat is het ook wel goed zo. Ik zou voor een nieuwe zwangerschap niet nogmaals het hele icsi traject ingaan. Maar ben ook een beetje bang voor de gevoelens als het zou mislukken (geschiedenis met miskramen en vreselijk mislukte IVF poging), wat nou als dat gevoel om een kind te willen krijgen weer enorm wordt aangewakkerd…

Hoe ben jij omgegaan met dit dilemma? Wel doen/niet doen? Ik heb het dus over een poging doen met deze laatste cryo. Ik heb nog nooit een cryo poging gedaan. Komt daar veel bij kijken? Onderzoeken, hormonen? Als we het al gaan doen, dan wil ik het doen zonder hormonen etc en gewoon timen. Werkt het zo?

2. Stiertje73

Stiertje73 VIP lid

27 feb 2011
    5.738
    268
    83
    Hallo Betties,
    Hoewel ik (nog) niet in jouw positie zit, denk ik dat ik een beetje begrijp wat je meemaakt.
    Allereerst: een cryo terugplaatsing is heel simpel. Als je een normale cyclus hebt van jezelf, doe je ovulatietestjes rond het moment dat je je eisprong verwacht. Is de test positief, dan bel je het ziekenhuis, dan wordt je cryo ontdooid en teruggeplaatst. Je kunt ook een cryo terugplaatsen in een kunstmatige cyclus. Dan krijg je tabletjes progynova vanaf cyclusdag 1. Rond dag 13 laat je een echo maken. Als het baarmoederslijmvlies dik genoeg is, kan de cryo teruggeplaatst worden. Daarna moet je dan nog wel utrogestan gebruiken.

In mijn beleving is het het belangrijkst dat je echt heel goed nadenkt over de vraag: wat als deze cryo poging mislukt? Kun je je er dan bij neerleggen of gaat het dan opnieuw kriebelen? Nogmaals: dat heb ik niet zelf meegemaakt, maar ik 'loop' al een tijdje mee op dit forum en ik heb een aantal keren gelezen dat het dan bij mensen wel weer gaat kriebelen.

En: je gooit natuurlijk niet een kind weg, het is een bevruchte eicel. Waarvan het nog maar de vraag is of die goed ontdooit. En een nieuwe
    Veel sterkte met het maken van je keuze!

3. MI87

MI87 VIP lid

21 dec 2012
    5.119
    1
    0
    Ik heb het idee dat je zelf meer neigt naar wel doen?

In ieder geval zou ik het zeker doen! En dan gewoon met de instelling: bonus ronde! Geen druk want je hebt je gezin compleet, maar gebeurd er toch weer een wondertje dan is er grnoeg liefde en warmte in het gezin.

Dan denk ik even niet praktisch maar puur op gevoel. Die MMM doet wat met je kijk op het leven en het ontstaan daarvan. En je hebt 1 cryo. Het zijn er geen 15 dan word het een beetje erg veel ;)
    Een cryo is minder belastend ja. Geen punctie he. Je eigen cyclus.

4. Boris10

Boris10 Niet meer actief

Hier wordt niets weggegooid. Ik ben gelovig en kan dit niet rijmen met mijn geloof/vertrouwen in God.
    Zo is ook deze zwangerschap ontstaan. Als we geen cryo ' s hadden gehad had er geen derde zwangerschap gekomen. Nu hebben we zelfs nog een cryo in de vriezer en ook die zal tzt worden teruggeplaatst. I vertrouw erop dat Hij ons zal geven wat we aankunnen.

5. Tash

Tash Fanatiek lid

7 sep 2011
    1.996
    0
    36
    Noord Holland
    Hier ook nog geen sprake van een cryo 'over'. Maar waar ik vooral van op kijk is dat jullie na twee jaar moeten beslissen! Hier zitten de cryo's al ruim drie jaar in de vriezer en sinds kort begonnen voor beeb 2. Is er geen mogelijkheid om de beslissing nog even uit te stellen?
    Aan de andere kant blijft het dezelfde beslissing, alleen iets sneller. ;) De vraag die Stiertje je stelt is goed om mee aan de gang te gaan denk ik. Zou je, als de cryo niet blijft zitten, vrede hebben met hoe het nu is of zou je dan toch weer door willen? Zomaar 'weggooien' zou voor mij niet goed voelen. Het voelde ook vreselijk toen ze de vorige keer vertelde dat beide cryo's goed ontdooit waren, maar ze er maar eentje zouden terugplaatsen.
    Als het om het niet willen weggooien gaat zouden jullie nog kunnen nadenken over donatie oid.

Maaaaar... Mochten jullie het wel willen proberen, dan is het misschien fijn om te weten dat in de meeste gevallen de tp in eigen cyclus is. Hier naar het zh voor een follikelmeting rond cd 10. Dan wachten tot dat goed is, follikel rond de 18 mm en mooi baarmoederslijmvlies, en (in mijn geval, weet niet of dat standaard is) 1x een spuit zetten om de eisprong te regelen. Vervolgens 6 dagen later hopen op goede ontdooien en zo ja een tp. Dus in dit geval (bijna) geen extra hormonen. Maar ken jou situatie niet natuurlijk.

Succes hoor!

Deel Deze Pagina