gestimulleerde IUI of niet, kans op meerling?

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by merah, Jan 30, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,467
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Na nu bijna een jaar docteren, 4 IUI's en op eigen verzoek eindelijk een HSG, is ons gestimuleerde IUI aangeraden.

HSG vond onze gyn eigenlijk niet zo nodig, want ze had geen aanwijzingen dat er iets mis zou zijn (??). Ik vond dat raar, zeker omdat ik een lage Chlamydia-titer had, hetgeen zij toeschreef aan een Chlamydia Pneumoniae (luchtweginfectie) waarvan de test kan kruisreageren met de SOA-chlamydia. Ik wilde eigenlijk alles uitsluiten om zo met enige zekerheid te kunnen zeggen dat IUI uberhaupt zin heeft. Onze gyn bleek gelijk te hebben: mijn eileiders zijn gewoon open.

Omdat het toch niet wil lukken adviseerde zij om een paar keer gestimuleerde IUI te doen. Ik ben niet van gisteren en vroeg gelijk wat de kansen zijn dat er dan een tweeling tevoorschijn komt. Een echt duidelijk antwoord kreeg ik niet. Wel dat de kans natuurlijk groter is dan in een normale cyclus, maar verder wuifde de het een beetje weg.

Nu is mijn vraag of iemand mij kan zeggen hoe die kansen liggen (gemiddeld natuurlijk) en wie zelf ooit voor die keuze heeft gestaan. Ik vind het lastig namelijk. Een tweeling is niet mijn eerste keus. Aan de andere kant, we willen graag kinderen en misschien wel meer dan 1. Dus is 2 in 1 keer dan zo'n ramp?

Ik lees graag jullie gedachtengang hierover.
    Alvast bedankt

2. babyhope

babyhope VIP lid

Jun 23, 2009
    16,199
    1,082
    113
    Female
    Mama
    somewhere
    hey meis....

allereerst gelukkig zijn je eileiders open meid....

ik begin vanaf deze cyclus ook met gestimuleerde iui...
    als het goed is krijg ik woensdag de eerste inseminatie...

meerling is wel iets grter de kans dat wel..
    maar ze willen toch meestal dat je maar 1 eitje krijgt met de hormonen...
    nou en van dat ene eitje kan altijd een 2ling ontstaan,heaas kan dat ook gebeuren in een ongestimuleerde cyclus..
    dus eigenlijk kan je er niet zoveel over zeggenn lijkt me...

en meid ben je eenmaal van een 2ling in verwachting dan ben je dat zo gewend,en wil je niets liever dan je 2 beebjes haha..

ik ga even voor je opzoeken hoeveel procent ong.. jah...

3. babyhope

babyhope VIP lid

Jun 23, 2009
    16,199
    1,082
    113
    Female
    Mama
    somewhere
    dit heb ik voor je gevonden....

Meerlingzwangerschap
    De kans op een meerling is enigszins in te schatten door het aantal eiblaasjes dat bij echoscopie te zien is. Zijn er te veel eiblaasjes, dan zal de arts u afraden om in die cyclus zwanger te raken. Ondanks alle voorzorgsmaatregelen kan er wel een meerlingzwangerschap ontstaan. Wanneer u hormonen gebruikt die de groei van de eiblaasjes stimuleren is bij tabletten de kans op een tweeling ongeveer 8 procent, bij injecties ongeveer 20 procent. De kans op een drieling is kleiner dan 1 procent.

4. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,467
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Onze gyn had het er over dat bij de hoeveelheid hormonen die zij voorschrijven ongeveer 50% inderdaad twee eitjes krijgt. De rest krijgt er gewoon 1.
    Als jij hebt gevonden dat 8% een tweeling wordt... Is dat dan 8% over het totaal of 8% van de vrouwen die 2 eitjes krijgt?
    8% op totaal vind ik best wel veel...

5. Marni

Marni Bekend lid

Apr 26, 2007
    770
    17
    18
    Als je op NVOG kijkt staat er veel info, maar je hebt inderdaad 20% kans op een meerling, ik had 2 eitjes van 18mm en 1 van 14mm van de week dus bij mij is die kans ook aanwezig, maar dit moet je wel van te voren goed bedenken natuurlijk en goed afspraken maken over wanneer je een inseminatie wel of niet door laat gaan.

Share This Page