Omdat ook mijn 3e kindje reflux heeft en onrustig is na het voeden en snacht 2e helft zijn rust niet meer kan vinden wil ik dit keer eens proberen om koemelkvrij te eten. Hij heeft geen eczeem. Hebben jullie nog lijstjes wat je wel en niet mag eten ? Op internet vond ik al wel wat maar het kan wel uitgebreider denk ik.
Voorheen had je een boekje van het voedingscentrum, maar volgens mij bestaat dat niet meer. Bij brood moet je op broodverbeteraar letten, daar zit koemelk in. Diverse supermarkten hebben wel koemelkvrij brood. Het handigste vond ik was om online te kijken bij de ah en/of jumbo, omdat ik daar veel kom, en daar al een lijstje te maken met producten die ik normaal vaak haalde en dan online kijken of dit mag. Zo kan je al heel veel etiketten thuis lezen en een lijstje maken wat mag. In heel veel bewerkt vlees zit ook koemelk. Wij hebben een tijd bij een biologische slager vlees gehaald, helaas is deze verdwenen. Tegenwoordig staat het gelukkig wel duidelijker op het etiket. In 2011, bij mijn oudste, was het veel onduidelijker. Nu hoort het duidelijk zichtbaar te zijn.
Inderdaad bij AH staat op vrijwel elk product onder de ingrediënten een kopje allergenen, heel handig. Ook zijn allergenen dikgedrukt. Je kunt een lijst met alle producten downloaden, even googlen op koemelkvrije lijst AH. Ik ben zelf ook koemelkvrij en heb de tip gekregen niet enkel koemelk maar ook soja en ei weg te laten uit de voeding omdat deze allergieën vaak samen gaan. Misschien iets om te overwegen? Het is best pittig maar hier gaat het al stukken beter dus absoluut de moeite waard! Succes!