Hallo allemaal, Mijn dochter is nu 8 maanden. Nu maak is af en toe vers eten voor haar klaar en soms krijgt ze een potje ivm tijdgebrek. Maar nu probeer ik dus eten te geven met stukjes. Zowel de fruit als de groentepotjes bevatten stukjes. Alleen vind mijn dochter het zo smerig dat ze heel erg begint te kokhalzen en het vaak ook weer uitspuugt. Echt overgeven. Heel dapper probeert ze daarna weer een hapje, maar kan het echt niet binnen houden. Ik ben nu al dat fruit en groente maar weer kleiner aan het pureren. Maar ja, zo leert ze het nooit. En ik kan haar ook niet laten verhongeren haha...dus komt er dan vaak toch weer een fruit of groentepotje voor 6 maanden aan te pas. Wie heeft er tips hoe ze het toch kan leren eten? P.s. kleine stukjes gewoon eten vindt ze niet erg, alleen als het uit zo'n potje komt en in hele lepels tegelijk.
Hoi Shaula, Ik ken het probleem zelf (nog) niet. Maar het zoontje een vriendin van mij heeft ook tot 7 a8 maand alleen maar 4 maanden potjes gekregen, omdat zelf zes maand te dik voor hem was. Ze heeft ong 1x per twee weken wat groffer eten geprobeerd en nu met 9 maand eet hij alles. Ik denk dat het bij elk kind anders is, die leeftijd op potjes is natuurlijk ook maar een indicatie. Ik hoop dat ze het snel wel kan hebben. Liefs
Mischien doe je het al maar anders is het mischien een idee om een soepstengel oid te geven. Hier bijten ze kleine stukjes vanaf waardoor ze mischien stukjes leert eten.
@Linde Ja, ze eet wel stukjes. Zoals babybiscuit en brood eet ze ook. Alleen als het uit een potje komt dan zijn het stukjes IN het zachte eten en dat vindt ze blijkbaar heel vies... maar bedankt voor de tip! @mamavj Ik ga het inderdaad ook maar af en toe proberen, misschien komt het wel gewoon vanzelf. Bedankt!
Het kost nou eenmaal tijd voordat je kind het proces *eten* goed onder de knie heeft. Net als leren lopen en fietsen kost dit weken zo niet maanden. Geduld is dus het sleutelwoord. Gewoon elke dag blijven aanbieden, bijv. een broodkorst waar op gesabbeld kan worden. Daarnaast is de smaak van potjes nou eenmaal niet te vergelijken met vers voedsel. Het kost tijd voordat een kind smaak herkent, potjes hebben veelal weinig smaak. Daarnaast verplaatst de kokhalsreflex zich rond de 9 maanden pas naar achterin in de mondholte richting keel, en dan zal ook het verslikken minder worden.
Louise had/heeft dit ook. Ze pikt het gewoon niet als er stukjes in haar eten zitten terwijl ze zo wel een boterham opeet, of soepstengels/liga's ed. Als ik haar vers geef, leg ik gewoon wat op haar bordje en dat eet eet ze prima, maar inderdaad met potjes moet het gepureerd worden. Ik heb me erbij neergelegd, wil haar toch zo veel mogelijk met de pot mee laten eten en dat gaat goed, als ze dan een keer een potje krijgt, dan pureer ik het wel