Hallo, Ik plaats dit topic even voor een vriendin. Zij is op dit moment 27 weken zwanger en zal een keizersnede krijgen onder volledige narcose, net als bij haar eerste. Een ruggenprik kan niet wegens een verstoord zenuwstelsel. Daarbij is haar RSI gewricht grotendeels gescheurd waardoor zij niet vaginaal kan en mag bevallen. Tijdens de vorige zwangerschap heeft zij onder controle gestaan van de gynaecoloog. Dat zou deze keer wederom gebeuren, echter heeft zij nu steeds een afspraak met een verloskundige. Deze lijkt de ernst van de situatie niet in te zien en ondanks meerdere verzoeken om een afspraak bij de gynaecoloog te maken om het verdere bevallingsplan te bespreken, lijkt zij dit niet nodig te vinden. De verloskundige geeft aan dat in week 39 de keizersnede plaats zal vinden. Bij de oudste was dit in week 38 vanwege het risico op een spontane bevalling, die bij haar kan resulteren in het verder afscheuren van haar RSI gewricht met verlamdheid als gevolg. Mijn vriendin lijkt op geen enkele manier tot deze verloskundige door te kunnen dringen en deze blijft bij haar standpunt dat het allemaal goed gaat met de baby en zij daarom niet naar een gynaecoloog toe hoeft. Wat zijn voor haar de stappen die zij het beste kan ondernemen? Mijn vriendin is absoluut niet op haar mondje gevallen en zij is nogal direct, soms op het botte af. Maar niks lijkt te helpen om een beetje duidelijkheid te krijgen en om concrete afspraken te kunnen maken voor de keizersnede. Daarnaast vraagt zij zich af of er meerdere mensen zijn die een geplande keizersnede hebben gehad onder volledige narcose en die hun ervaringen met haar willen delen.
zij heeft toch het recht om naar een andere verloskundige te gaan ? Dit lijkt me ook niet prettig om een goede samenwerking tussen de VK en je vriendin op te bouwen of anders via de huisarts doorverwijzing naar de Gyn vragen ? wellicht heeft de huisarts hier wel meer zicht op gezien de geschiedenis ?
Gaat ze naar dezelfde gynaecoloog in hetzelfde ziekenhuis, dan gewoon bellen naar de poli en om een consult vragen. Inderdaad anders via de huisarts. Maar ik raad aan via de poli naar de gynaecoloog. De gynaecoloog beslist uiteindelijk wel in welke week, maar ze moet gewoon alle zekerheid hebben en geruststelling krijgen. Echt laat haar bellen naar de poli, leg het uit.
Idd, poli gynaecologie/verloskunde bellen en aangeven dat ze een cobsult met de gyn wil. Bv dezelfde gyn als bij haar vorige bevalling. Of als ze dan nog steeds geen afspraak bij de gyn willen maken, vragen naar een afspraak bij een andere vk.