morgen beginnen met bijvoeding maar help!

Discussie in 'Voeding' gestart door honeyy, 6 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    hee meiden!

Esmée is nu bijna 4 maanden en ik denk dat ze aan potjes toe is. ze is zoveel chagrijnig overdag. veel huilen etc. dat ben ik niet van dr gewend.. ze krijgt nu 5 flessen 180+6. dit houd ze geen 4 uur meer vol hooguit 3.5.

maar hoe moet ik beginnen? 1 lepel, half potje heel potje? een fles laten vallen of 1 fles minder? en wat is de beste tijd.WOu eerst met groente beginnen. Worteltjes ofzo??

help help!

liefs xxxx

2. MrsXL

MrsXL Fanatiek lid

19 nov 2009
    1.007
    0
    0
    Huismama.
    Om te beginnen kan je het beste eerst bloemkool,broccoli of sperziebonen gebruiken. Daarna fruit en dan peer e.d.

Dit is wat zachter. En dat gedurende 3 dagen. En zo elke groente of fruit.
    Ik ben begonnen met een eetlepel, gewoon er bij. Je baby haalt nu nog haar belangrijkste voedingsstoffen uit melk.

Nu leer je haar geleidelijk aan andere smaken. Als er nu een allergische reactie ergens van komt, weet je ook waardoor het komt.

Ik heb het met mijn zoontje langzaam opgebouwd. Je merkt vanzelf wanneer er een fles af kan. In ieder geval dat was met Rik zo. Nu zit ik op 3 flessen, meer wil hij niet meer.
    Maar hij krijgt nu wel volop hapjes.

3. tulip

tulip Niet meer actief

worteltjes kan idd of wat Gab al schreef, dat zijn de groenten waar meestal mee begonnen wordt. Als je iets een dag of 3 achter elkaar geeft dan zie je of je kindje een (allergische) reactie heeft op de bepaalde groente. Je kunt natuurlijk ook met fruit beginnen, wat jij wil. Hoeveel je moet geven dat geeft je kindje zelf wel goed aan denk ik. Sommige kinderen eten best een tijdje zomaar een paar hapjes, maar andere kindjes kunnen meteen al best wat op.

O, vergeet je fototoestel niet in de aanslag te houden.

Nog een tip, sommige kindjes moeten heel erg wennen aan de overgang van potjes naar vers, dus als je de mogelijkheid ziet, dan zou ik met vers beginnen i.p.v. potje. Je kookt gewoon heel wat en kan het dan invriezen in kleine potjes of een ijblokjeshouder ofzo.

4. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    Gab; Dus wortel is niet echt een goed begin?

Tulip; Als ze een heel potje op kan mag ze al gelijk een heel? wanneer kan ik het beste wat geven? halverwegen de middag? of half uurtje voor de middag fles? dat is slim van dat invriezen!! :) gaan we onthouden..

haha foto toestel ligt al klaar :) als ze nou het halve potje op heeft mag ik die andere helft bewaren?

xx

5. Snowtje

Snowtje Fanatiek lid

6 dec 2009
    1.409
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je kunt het beste beginnen met zachte soorten groente en fruit: worteltjes, sperzieboontjes, bloemkool, peer, banaan, appel ed.
    Per smaak 3 dagen achter elkaar hetzelfde geven, dan kun je kijken hoe je kindje erop reageert. Ze zeggen beginnen met een paar theelepeltjes en als het goed gaat meer geven.
    Wij hebben hier gewoon gekeken hoeveel ze zelf wilde hebben. Dat is hier een half potje.

Je mag in totaal 1 heel potje fruit en 1 heel potje groente geven, (dat is dus 125 gram per potje). Maar het is op deze leeftijd niet de bedoeling dat het de flesvoeding vervangt. Dat blijft de hoofdvoeding.
    Wat je kan doen is het tussen twee flessen in geven, bv:
    - fles
    - fruit
    - fles
    - fles
    - groente
    - fles
    - fles
    Meestal fruit in de ochtend en groente in de middag, dan zijn ze dat gewend en ga je later groente vervangen voor een warme maaltijd.
    In het begin zal je dus maar 1x bijvoeding hebben op een dag. Wij deden gewoon tussen de flessen in ergens wanneer het uitkomt, even kijken hoe je ook zit met slaapjes ed.

Heel veel succes en plezier :D

6. Snowtje

Snowtje Fanatiek lid

6 dec 2009
    1.409
    0
    0
    NULL
    NULL
    je mag trouwens het potje in de koelkast 24 uur bewaren. Dus de andere helft kan je de volgende dag geven.
    Mits je niet rechtstreeks uit het potje gelepeld hebt. Je kan beter de helft uit het potje halen en in een bakje scheppen, de andere helft direct in de koelkast.

7. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    snowtje; Dus ze mag al 1 halve groente en 1 halve fruit of lees ik dat verkeerd? oke gewoon de koelkast in dankje!

ben nogal onzeker in de voeding voor mn meissie.. dus vandaar al die vragen (A)..

8. tulip

tulip Niet meer actief

haha, de eerste keer een heel potje is misschien wat veel van het goede;) maar na een weekje zat ik daar toch echt wel op, qua hoeveelheid. Ik gaf het tussen 2 flessen in. Dus rond 9.00 uur, dat was tussen de fles van 8.00 uur en 12.00 uur. Na 9.00 uur ging ze dan weer slapen. Ik ben wel met fruit begonnen, dus vandaar het tijdstip.:D De groenten ben ik een week of 3 a 4 later mee begonnen en dat gaf ik meteen op onze etenstijd, rong half 6 /6 uur. Dat was dus tussen de fles van 1600 uur en 20.00 uur.

Je kunt de andere helft gebruiken als je het in de koelkast bewaart, maar dan wel eerst de ene helft uit het potje scheppen de eerste dag en in een apart bakje geven. Dan kun je de tweede helft meteen terug in de koelkast zetten en tot de volgende dag bewaren.

9. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Ik zou met OF fruit OF groente beginnen, om zo te wennen aan alle smaken en evt. allergieën te kunnen traceren. Met welke je wil beginnen is aan jezelf, de meningen zijn erover verdeeld wat beter is.

En geef dan dus eerst bijv. een paar verschillende groentes waar ze aan kan wennen en als dat goed gaat, kun je daarnaast ook met fruit gaan starten (of andersom dus... snap je?)

10. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    MamaMarije; Ja ik snap hihi thanx! :)

11. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    Tullip; oke, dus het beste om groente tegelijk met ons avond eten te doen? en na 3 dgn kan ik bv boontjes proberen?

*onzeker!!*

12. blackeyedgirl

blackeyedgirl VIP lid

12 nov 2008
    17.671
    2
    0
    Zuid-Holland
    Ik had begrepen dat je beter in de ochtend of vroeg in de middag een hapje kan geven,
    omdat als ze dan ergens last van krijgen je dat dan opmerkt, als je het 's avonds geeft dan kan de kleine 's nachts er last van krijgen en dan kan je het evt niet opmerken.

13. blackeyedgirl

blackeyedgirl VIP lid

12 nov 2008
    17.671
    2
    0
    Zuid-Holland
    In het groene boekje van het CB staan ook wat tips (voor groentes en fruit, etc)

14. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Zou het idd ook eerder op de dag geven, en niet te onzeker zijn hoor.

En kijk niet raar op wanneer ze na 1 hapje haar mond al stevig dicht houdt want dat deden mijn beide kinderen haha.

15. blackeyedgirl

blackeyedgirl VIP lid

12 nov 2008
    17.671
    2
    0
    Zuid-Holland
    Of als ze zwaar gaan kokhalzen hahah

16. Snowtje

Snowtje Fanatiek lid

6 dec 2009
    1.409
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ze mag uiteindelijk op 1 dag een heel potje groente en een heel potje fruit. Maar in het begin zal dat zeker minder zijn. En zoals al gezegd zou ik ook eerst beginnen met of groente of fruit. Als dat goed gaat, kun je allebei op 1 dag gaan geven.

17. Laris

Laris Fanatiek lid

27 jun 2008
    1.917
    2
    0
    Ik ben met 4,5 maanden begonnen met bijvoeding. En echt erbij, want gaf geen fles minder. Eerst 's ochtends met peer of banaan. Hij nam echt maar een paar hapjes, maar dat vond ik prima, het is tenslotte om te wennen.
    Na een week of 2 nam hij een heel potje fruit en daar was hij bijzonder enthousiast over :). Met 5,5 maanden ben ik er 's middags wat groente bij gaan geven. Ook dat ging goed, gewoon geleidelijk aan wat meer. En daar zat hij binnen een week of 2 ook aan een heel potje. Sinds kort eet hij 's avonds ook wel vers met ons mee ;).
    Ik heb 1 fles laten vervallen toen hij z'n groente goed at. Eigenlijk eet hij alles met smaak :D.

Probeer je er niet te veel zorgen over te maken, het komt goed.

18. tulip

tulip Niet meer actief

ik zou het ook niet vlak voor de nacht geven, maar wij aten om 6 uur en meisje ging na de fles van 8 uur naar bed. Als ze dan een reactie gehad had, hadden we die al wel opgemerkt.

Ik vind bij groente, dus de warme maaltijd belangrijk dat kinderen vroeg leren om mee te gaan in het schema van de ouders. Als je zelf gewend bent om tussen de middag warm te eten, dan doe je dat voor je kindje ook.

19. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    ik geef nog BV maar ook met FV is de melk de eerste voedingsbron! volgens mij moet je zeker in het begin (en met 4 maanden) niet een voeding (BV of FV) weglaten omdat het echt BIJvoeding is...een kindje haalt nnog niet genoeg voedingsstoffen uit de groenten of fruit...Dus lekker erbij geven en daarna een fles en dan zie je4 vanzelf hoeveel je kindje nog van de fles wil drinken! eerst groenten en dan wortel, da's lekker zacht van smaak. (ik geef vers, is echt niet zoveel gedoe hoor!)

Deel Deze Pagina